mohammad

گلایه مشاور رئیس جمور از قوانین خلق‌الساعه

تصویر روز: مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی بر لزوم تغییر نگاه‌ها به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد و گفت: این مناطق مرکز واردات و قاچاق نیستند.
به گزارش فرینا، سعید محمد در نشست با فعالان اقتصادی و صنعتی استان بوشهر اظهار داشت: هماهنگی خوبی در استان بوشهر وجود دارد که امیدواریم حمایت خوبی از این منطقه آزاد صورت می‌گیرد.

مشاور رییس جمهور افزود: مناطق آزاد در دنیا نسل هفتم خود را تجربه می‌کنند ولی ما متأسفانه در نسل اول باقی مانده‌ایم و در تجارت هستیم و در تولید هم به ظرفیت‌ها نرسیده‌ایم. گوشه‌ای از نسل‌های مختلف را شروع کرده‌ایم ولی کافی نیست و اگر بخواهیم در قیاس با سایر کشورها نمره بدهیم باید بگوییم که در نسل اول مانده‌ایم.

سعید محمد بیان کرد: در اقتصادهای برتر دنیا 75 درصد تجارت در منطقه آزاد انجام می‌شود و کشور خودشان را توسعه می‌دهند. مثل کشورهای اطراف ما از جمله امارات که با ثبات قوانین باعث شده سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری بپردازند.

وی ادامه داد: در این رقابت بسیار سنگین متأسفانه از این مزیت‌های رقابتی خودمان استفاده نمی‌کنیم بلکه دست و پای سرمایه‌گذاران را هم می‌بندیم. هشت منطقه آزاد فعال در کشور داشتیم که هفت منطقه جدید هم اضافه شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: علاوه بر 15 منطقه آزاد 79 منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت صادر شده که 32 منطقه فعال است و دو هزار و 500 واحد صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال هستند.

45 درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

سعید محمد تاکید کرد: حدود 45 درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود که البته بخش نفتی را هم شامل می‌شود که اگر بخش نفتی را حذف کنیم عدد خیلی کمتر می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار متوسط پنج سال گذشته، سالانه حدود یک میلیارد دلار در مناطق آزاد و 15 میلیارد دلار در مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود و واردات هم 1.2 میلیارد دلار در مناطق آزاد و سه تا چهار میلیارد دلار در مناطق ویژه است که هفت تا هشت درصد کل واردات کشور است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه مناطق آزاد محل واردات است حرف اشتباهی است و موجب حمله به مناطق آزاد می‌شود گفت: می‌خواهیم حرف‌هایی بزنیم که واقعیت باشد.

بر اساس واقعیات به هم کمک کنیم تا مشکلات حل شود

سعید محمد اظهار داشت: مناطق آزاد ما سالانه 1.2 واردات داشته‌اند که 50 درصد آن هزینه تولیدکنندگان در همین مناطق است و بخشی هم کالای همراه مسافر بوده که یک حسن است. بخشی هم شامل مواد اولیه ساکنین سکونت‌گاه‌های مناطق آزاد است. سالانه 50 میلیارد دلار واردات در کشور داریم و 1.2 عدد بالایی در این واردات نیست.

وی بیان کرد: برخی اوقات هم گفته می‌شود منطقه آزاد محل ورود قاچاق است. هفت درصد از قاچاق از مناطق آزاد است. این هفت درصد هم زیاد است و یک درصد را هم نمی‌پذیریم و چون دقت و رصد بالا است این میزان ثبت شده است.

لزوم حمایت از تولید

مشاور رییس جمهور اضافه کرد: سالانه 300 میلیون دلار در مناطق آزاد و 530 در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده است یعنی سالانه 830 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده است.

سعید محمد خاطرنشان کرد: مناطق آزاد ما ظرفیت خوبی برای کشور است و اگر با آن درست برخورد شود می‌تواند موتور پیشران کشور شود و نباید دید منفی نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود بلکه باید بدانند که ظرفیتی است که به رشد کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر در یک منطقه تخلفی شده است باید برخورد شود و نباید دود این مسائل در چشم تولیدکننده اصلی برود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه قوانین تو در تو و خلق‌الساعه تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: امروز تولیدکنندگان دغدغه‌مند هستند و مشکلات فراوانی دارند و کسانی که در حال تولید قانون هستند رعایت حال تولیدکنندگان را نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *