darokhaneh.2

کمبود ۱۹۰ قلم دارو در ۳ ماه آینده

تصویر روز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی برای یک ماه آینده ۵٠ قلم دارو و برای ٣ ماه آینده ١٩٠ قلم دارو است.

به گزارش مهر، بهرام دارایی افزود: از سه ماه قبل که مسئولیت سازمان غذا و دارو را به عهده گرفتم، پیش بینی‌ها برای کمبود داروهای اولویت دار در یک ماه پیش رو انجام گرفت که یک و نیم میلیارد دلار ارز بود، چون مجلس سال گذشته برای تأمین کل دارو و تجهیزات پزشکی در سال ١۴٠٠، دو میلیارد دلار در نظر گرفته بود.

وی ادامه داد: این مبلغ در سال ٩٧ رقمی برابر ۳.۹ میلیارد دلار بود و مشخص بود که این شرایط باعث کمبود خواهد شد چراکه در همان ۵ ماه اول سال، ٢ میلیارد دلار ارز مصرف شده بود.

دارایی گفت: ما برای نیمه دوم سال هیچ ارزی نداشتیم و تأمین ارز برای نهاده و مواد اولیه دارویی کاری سخت و حساس است که ٢ تا ۴ ماه تأمین و تولید آن زمان می‌برد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بالاخره با دستور مستقیم رئیس جمهور ما در نیمه دوم سال توانستیم پوشش ارزی ٧٠٠ میلیون دلار را بگیریم که از ماه گذشته شروع شد و با اولویت بندی مناسب کمبودهای تأمین داروهای خاص و مهم برطرف شده است.

دارایی ادامه داد: اما آنقدر ارز در اختیار نداشتیم که برای کمبودهای سه ماه بعد برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه با تخصیص ارز مورد نیاز بتوانیم کمبودهای تا پایان سال را مرتفع کنیم، افزود: این کمبودها وجود دارد و به تخصیص ارز نیاز دارد، در حال حاضر برای یک ماه ۵٠ قلم دارو و برای سه ماه ١٩٠ قلم دارو کمبود داریم.

دارایی تاکید کرد: ما به دارویی که مشابه داخلی دارد یا دارویی که منجر به توقف چند تولید کننده شود، کمبود نمی‌گوییم. برخی کمبودها هم به علت بروز موج کرونا رخ می‌دهد که کمبود محسوب نمی‌شود بالاخره با تأمین ارز امیدواریم تا پایان سال و ابتدای سال آینده این کمبودها رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *