بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

 

تعویض روغن موتور برای اطمینان از سلامت قطعات و افزایش طول عمر اجزای موتور انجام می شود. همه خودروها برای کارکردن به روغن موتور نیاز دارند. شما باید روغن موتور خودرو خود را در فواصل زمانی معین بررسی کنید و بهترین زمان تعویض روغن موتور را تعیین کنید. زیرا روغن های موتور تاریخ انقضا دارند و اگر دقت نکنید ممکن است موتور خودرو شما آسیب جدی ببیند. برای اینکه بهترین زمان تعویض روغن موتور را بدانید، در این مقاله تمامی جزئیات لازم را برای شما گردآوری کرده ایم. پس ادامه مقاله را دنبال کنید تا با تعویض به موقع روغن موتور به خودروی خود عمر طولانی ببخشید.

حدود 60 سال پیش، زمانی که روغن موتور برای اولین بار استفاده شد، هر روغن موتور باید هر 7000 کیلومتر تعویض می شد. زمان تعویض روغن موتور دقیق نبود، اما در حال حاضر فناوری روغن موتور آنقدر پیشرفت کرده است که روغن موتورهای امروزی را می توان تا 15000 کیلومتر و حتی بیشتر استفاده کرد. اما باید بدانید که این کیلومتر برای شرایط استاندارد تعریف شده است. هنگام رانندگی در جاده ای صاف، شیب دار و بدون گرد و غبار. در ضمن سوخت خودروی شما کیفیت خوبی دارد و از نظر گرما و سرما و سایر عواملی که اگر آنها را تهیه کنید در واقع شما را به حالت استاندارد می رساند. در غیر این صورت تشخیص بهترین زمان برای تعویض روغن موتور کمی پیچیده تر می شود.

این یک توصیه کلی است که در بیشتر موارد در اکثر موارد سختگیرانه به نظر می رسد، پس از میانگین زمان تعویض روغن موتور پس از 3000 مایل رانندگی در ماشین! در واقع می توان گفت مکانیک های واجد شرایط این عدد را میانگین مسافتی تعریف کرده اند که هیچ خودرویی در کمتر از این مسافت پیموده شده نیاز به تعویض روغن موتور نخواهد داشت.

لوازم یدکی ام وی ام  را از دیجی کار شاپ بخواهید:

https://digicarshop.com/mvm/

اما برای یافتن بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو، باید به دفترچه راهنمای مالک آن مراجعه کنید. موضوع این است که خودروهای مختلف برنامه زمانی متفاوتی برای انجام خدمات مکانیکی دارند. به خصوص در سال های اخیر با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در زمینه خودرو، کارشناسان سعی کرده اند زمان تعویض روغن موتور را تا حد امکان افزایش دهند. امروزه برخی از خودروها پس از طی مسافت های 12000 و 16000 کیلومتری و یا پس از 6 تا 12 ماه نیاز به تعویض روغن دارند.

به طور کلی حتی اگر زیاد از خودروی خود استفاده نمی کنید و به مسافت پیموده شده برای تعویض روغن موتور نرسیدید، بهتر است حداقل سالی دو بار آن را تعویض کنید. روغن موتور خودروی شما ممکن است مشکلی به نظر نرسد، اما رطوبتی که به مرور زمان در روغن جمع می‌شود و قابل مشاهده نیست، می‌تواند عمر موتور خودروی شما را کاهش دهد. زمانی که برای مدت طولانی از خودرو استفاده نکرده اید رطوبت ایجاد می شود. در این حالت به دلیل کار نکردن موتور، روغن آنقدر گرم نمی شود که رطوبت ایجاد شده در آن تبخیر شده و از بین برود.

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن

ماشین شما کند است؟ آیا پیشرانه ماشین شما صداهای عجیبی تولید می کند؟ گیج فشار روغن موتور کمتر از حد معمولی است یا چراغ روغن روشن است؟ حتی اگر اتومبیل شما برخی از علائم واضح تر کثیف و کهنه روغن را ندارد، مهم است که بتوانید زمان مناسب برای تعویض روغن موتور را از روی برخی از علائم کوچکتر تشخیص دهید.

گاهی اوقات شرایط خاص شما را مجبور می کند روغن موتور را زودتر از زمان توصیه شده توسط سازنده خودرو تعویض کنید. این شرایط خاص معمولاً با تابلوهایی همراه است که از شما می خواهند روغن موتور خودرو را در اسرع وقت تعویض کنید.

سپر عقب ام وی ام 315 را حتما اصلی بخرید.

صدای ضربات متوالی از موتور شنیده می‌شود

اگر در هنگام استفاده از پیشرانه صدای ضربات متوالی شنیدید، ممکن است به دلیل روغن قدیمی و کثیف باشد که در نهایت باعث از کار افتادن یاتاقان های متحرک می شود. این مشکل باعث می شود که پیشرانه هنگام کار درجا به لرزه درآید و با افزایش دور موتور صدای ضربه ها بلندتر می شود. متأسفانه اگر چنین صدایی را از پیشرانه خودروی خود می شنوید، معمولاً نشان دهنده آسیب عمده به خودروی شما است که بر اثر سهل انگاری در تعمیر و نگهداری دوره ای ایجاد شده است و با تعویض ساده روغن به هیچ وجه مشکل حل نمی شود.

چراغ چک روغن روشن شده است

اگر چراغ روغن موتور روشن است به هیچ وجه از آن غافل نشوید زیرا این چراغ معمولاً به این معنی است که فشار روغن داخل موتور آنقدر پایین آمده است که خودرو نمی تواند به درستی کار کند. مهم است که بدانید هنگام روشن شدن چراغ روغن چه کاری باید انجام دهید و اولین کار شما باید تعویض سریع روغن موتور باشد.

آیا رنگ روغن موتور، تغییر کرده؟

اول از همه باید بدانید که تشخیص رنگ طبیعی روغن موتور نیاز به تجربه زیادی دارد. اما باید توجه داشته باشید که روغن موتور به مرور زمان تغییر رنگ داده و تیره می شود. سیاه شدن روغن موتور نشانه خوبی است زیرا به شما می گوید که روغن موتور قادر به جذب دوده حاصل از احتراق و سایر رسوبات بوده است.

اما تیره شدن زود هنگام روغن موتور اصلا نشانه خوبی نیست! و حتی خطرناک است زیرا می تواند دلیلی بر خرابی رینگ و پیستون یا وجود ایراد در کارتل باشد. بنابراین اگر رنگ روغن موتور خیلی زود تیره شد، حتما آن را برای بررسی بیشتر به تعمیرگاه مجاز ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *