hillman battery

خودروهای قدیمی ایران + عکس

تصویر روز: در این مقاله قصد داریم خاطرات برخی از شما را برایتان زنده کنیم . خاطره بازی با خودروهای قدیمی در دهه‌های مختلف که حتی برخی از آن‌ها را همین حالا هم می‌توان در خیابان‌ها مشاهده کرد.

به گزارش برترین ها ، خودروهای خاطره‌انگیز قدیمی هنوز بین برخی از مردم خرید و فروش می شوند و مورد توجه هستند.

در اینجا لیست برخی از  خودرو های قدیمی را بـه شما معرفی خواهیم کرد که در ایران خودروهای محبوب و پرطرفدار بـه حساب می‌آمده‌اند. این خودروهای نام برده شده در تعداد زیادی از کشور های دنیا جزو بهترین و پرطرفدارترین خودروها محسوب می‌شده‌اند.

هیلمن

iran-tuning-car-6

هیلمن آدم را به سال‌های دور پرت می‌کند. سال‌هایی که نشانی از خودروهای رنگارنگ و مختلف در خیابان‌ها نبود و تنها هیلمن اگرچه نامی آشنا برای ایرانیان است اما رد کمرنگی از آن در خیابان‌ها باقی مانده است. هیلمن ایده شرکت خودروسازی روتس بود و می‌خواست با خودرو مینی، پرچمدار خودرو بریتانیا رقابت کند. اولین هیلمن آی ام پی (IMP) در ماه می ۱۹۶۳ در لین وود اسکاتلند تولید شد. مدیران این خودروسازی امید داشتند که بتوانند صنعت خودرو اسکاتلند را احیا کنند اما این پروژه به شکست منجر شد … .


پیکان جوانان

ac-image-pR1613568679Hj

دومین نامی که اینجا به چشم می خورد پیکان است. خودرویی که نامش برای همه ما آشنا و تداعی گر خاطراتی زمان های نه چندان دور است. البته که برخی از دوستاران خودروهای قدیمی و کلاسیک هنوز از رانندگی با این خودرو لذت می برند و در اختیار دارند. در سال 64 بین سازندهٔ انگلیسی، روتس، و ایران‌خودروی وقت، ایران ناسیونال، قراردادی بسته شد که منجر به تولید پیکان شد. این خودرو تا 4 دهه همراه ما بوده و محال اسـت که «ایرانی» باشی و با آن خاطره‌ای نداشته باشی. این خودرو از سال 1346 تا کنون در ذهن ما ایرانیان نقش بسته است.


ژیان

000-9

ژیان همزمان با پیکان روی خط تولید خودروساز داخلی دیگری با نام سایپا قرار گرفت و به دلیل قیمت ارزان و مصرف سوخت کم توانست نظر قشر متوسط به پایین جامعه ایران را به خود جلب کند. این اتومبیل هاچبک یکی از مدل‌های مختلفی است که از روی سیتروئن 2CV ساخته شده و همان ظاهر عجیب و سیستم تعلیق خاص را حفظ کرده است. در ایران علاوه بر مدل هاچبک، دو مدل نیز با نام‌های ژیان مهاری و ژیان وانت تولید می‌شد. موتور ضعیف این خودرو باعث می‌شد تا در سربالایی‌ها بماند و همین دلیلی شد تا مردم بگویند: «ژیان ماشین نمی‌شه، باجناق فامیل نمی‌شه.»


فولکس قورباغه‌ای

ca0817-300087_1@2x

فولکس واگن بیتل یکی از خودروهای نوستالژیکی است که در دهه چهل لاستیک‌هایش به ایران رسید و خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در تاریخ خودرو ایران تبدیل شد. این خودرو جمع و جور که در کشورهای دیگر با نام‌های بیتل (سوسک) و باگ (کفشدوزک) معروف است، در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای شناخته می‌شود و در دوره‌ای هم به عنوان خودرو شهربانی و پلیس مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دهه ۸۰ مدل‌های جدید فولکس قورباغه‌ای هم با ظاهری به‌روزتر و امکانات و آپشن‌های جدید وارد کشور شد.


رنو ۵

renault_5-1982-20191211191849-1

رنو ۵ هاچبک جمع و جور شهری است که اولین سری آن در سال‌های ۵۵ و ۵۶ وارد ایران شد و به دلیل ابعاد جمع و جور توانست طرفداران زیادی پیدا کند. این ماشین کوچک شهری سال‌های سال روی خط تولید پارس‌خودرو قرار داشت و در مدل‌های ۲ در و ۴ در عرضه می‌شد. در دهه ۸۰ نسخه‌های داخلی این محصول از برند رنو با نام‌های پی‌کی، سپند و سپند۲ به بازار آمد اما به دلیل اشکالاتی در ظاهر و مشخصات فنی نتوانستند موفقیت مدل اصلی را تکرار کند.


نیسان پاترول

نیسان-پاترول

نیسان پاترول یکی از خودروهایی است که هنوز توسط طرفداران شاسی‌بلند و آفرود استفاده می‌شود. نسل سوم این خودرو در سال ۵۹ به بازارهای جهانی رسید و سال ۶۵ با مونتاژ پارس خودرو وارد ایران شد. مدل‌های ۲ در و ۴ در نیسان پاترول را می‌توان در بازار دست دوم‌ها پیدا کرد و هنوز هم ادارات دولتی و ارگان‌های نظامی از آن برای ماموریت‌های خود استفاده می‌کنند. آخرین پاترول‌های مونتاژی اوایل دهه ۸۰ تولید شدند.


کادیلاک سویل

cadillac-seville

کادیلاک سویل تنها مدل این برند آمریکایی است که از اواسط دهه پنجاه تا پایان آن، همزمان با بیوک اسکای‌لارک در کارخانه جنرال موتورز ایران (پارس خودرو فعلی) تولید می‌شد و با نام کادیلاک ایران شناخته می‌شود. یک پیشرانه ۵.۷ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار زیر کاپوت این سدان لوکس قرار گرفته و گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک و کمک‌فنرهای گازی سواری نرمی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.


مرسدس بنز W۱۲۳

بنز-دانشجویی-1

مرسدس بنز W123 از سال ۱۳۵۵ جایگزین مدل قبلی، یعنی W114 یا همان بنز معماری شد و پاسخی به تولید بی ام و سری ۵ بود. این خودرو در ایران با نام ۲۳۰ و بنز دانشجویی هم شناخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری بنز دانشجویی هم این بود که در آن دوران دانشجوهای مقیم آلمان می‌توانستند به عنوان یکی از مزایای تحصیل، یک دستگاه خودرو وارد کشور کنند. بنز W123 هم یکی از اتومبیل‌های سازمانی پلیس در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی بود.


بی ام و ۵۱۸ اتاق E۱۲

BMW5Series-1642_8

بی ام و ۵۱۸ اتاق E12 اولین محصول از سری ۵ است که آلمانی‌ها در سال ۱۳۵۱ روانه بازار کردند و ظاهر مدرن آن توانست مشتریان را جذب کند. هر چند این خودرو از نظر موتوری ضعیف‌ترین مدل سری ۵ بی ام و بود، اما طرفداران زیادی در ایران پیدا کرد و هنوز هم می‌توان آن را تک و توک در خیابان‌ها مشاهده کرد.


شورولت نوا

image

شورولت نوا خودرویی است که در بین سالهای 1961 تا 1988 در بازار جهان حضور داشت و توسط شرکت جنرال موتورز ایران که اکنون پارس خودرو نام دارد، مونتاژ و به بازار داخلی عرضه می شد. شورولت نوا نختسین بار در سال 1976 به بازار ایران راه پیدا کرد و با اعمال تغییراتی ، تا سالهای پایانی دهه شصت خورشیدی روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. ترمز های دیسکی جلو ، تایرهای رادیال و سیستم تعلیق مدرن جز نوآوری های این خودرو در آن دوره بود. شباهت های این خودرو با مدل های معروف شورولت همانند کامارو و پونتیاک فایربرد در نگاه کلی قابل شناسایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *