hashemi.lavazem khanegi copy copy

گلایه های دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

تصویر روز: قرار است در سال جاری، ارز مبنای محاسبه عوارض گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به قیمتی نزدیک به قیمت ارز بازار تغییر کند و همین امر باعث افزایش چند برابری مبلغ عوارض گمرکی خواهد شد. به عبارتی تولیدکننده باید برای واردات اجزا و قطعات مورد نیاز تولید، حدود ۵ برابر بیشتر از قبل عوارض گمرکی بپردازد. این موضوع در کنار افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد نهایتا هزینه نهایی تولید را افزایش می‌دهد. در این شرایط تولیدکنندگان از یک طرف با قیمت‌گذاری دستوری و فشار سازمان‌های حمایتی و تعزیراتی رو به رو هستند و از طرف دیگر با بازار راکدی که بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.

به گزارش تصلا ، این وضعیت اغلب صنایع و تولیدات کشور از جمله صنعت لوازم خانگی است. بی‌ثباتی و بلاتکلیفی از مدت‌ها پیش بر اقتصاد ایران سایه افکنده و تولید هر روز با مانع جدیدی رو به رو می‌شود. کسری بودجه و تردید در تحقق درآمدهای نفتی نیز وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند وضعیت تولید و تجارت کشور تا زمانی که به زنجیره ارزش جهانی متصل نشویم و ارتباطات و مراودات تجاری و بانکی با دنیا عادی و تسهیل نشود، بهبود نمی‌یابد و بازارها نیز تنها با اصلاح ساختارهای اقتصادی، ایجاد ثبات، مهار تورم و برگرداندن قدرت خرید مردم است که رونق می‌گیرد.

در همین زمینه دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز این صنعت در سال جاری گفت: شاه بیت تمامی قضایا مشارکت و اتصال به زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت است.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با تصلا با تاکید بر اینکه تا زمانی که به زنجیره ارزش جهانی در تولید و تجارت وصل نشویم و جایگاه مشخص نداشته نباشیم، امکان برنامه‌ریزی درازمدت در اقتصاد و صنعت بسیار سخت خواهد بود، افزود: اگر در روند اتصال به زنجیره ارزش جهانی تجارت همچنان تعلل کنیم، به مشکلات عدیده‌ای بر می‌خوریم. اتصال به زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت شامل تبادلات و ارتباطات بانکی، تبادل و گردش مواد اولیه تولید کالا، صادرات کالای نهایی و…. می‌شود.

هاشمی افزود: نمی‌توانیم صحبت از صادرات‌محور بودن محصولات در صنعت داشته باشیم، اما مقدمات ابتدایی آن را فراهم نکنیم. برای صادرات‌محور شدن، باید در زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت قرار بگیریم و با کشورهای دیگر مشارکت کنیم. برای تولید کالا نیاز به قطعه و تامین مواد اولیه داریم. ارتباطات بانکی باید شکل بگیرد. با بازارهای هدف باید ارتباط داشته باشیم. در حال حاضر در تجارت و تولید جهانی جایگاهی قوی نداریم. صادرات‌ ما در حال حاضر به بازارهای هدف محدودی انجام می‌شود که متناسب با نیاز و شرایط آن کشورهاست و ممکن است با هر تغییری همین بازارها را هم از دست بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *