dolar.4

واکنش بازار به آزادسازی منابع ارزی ایران

تصویر روز: (حمید طلیمی) در ادامه اقدامات و تلاش های دستگاه دیپلماسی کشور ، با توافق صورت گرفته بزودی 7 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد که این اقدام بدون شک موجب کاهش نرخ ارز در بازار خواهد شد.

بر اساس اخبار و گزارش های منتشره در چند خبرگزاری کشور از جمله خبرگزاری های فارس و ایرنا به تازگی و در گامی دیگر، اقدامات لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، مشخص شده و مورد توافق طرفین نیزقرار گرفته است.

رفع مسدودی منابع ارزی

شیوه رفع مسدودی منابع ارزی، مشابه چارچوب توافق شده با انگلیس است که در آن قالب رقمی در حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب‌های ایران واریز شد.

پیرو اطلاعات منتشرشده ، براساس این توافق که به امضا و قطعیت رسیده است، چارچوب و فرآیند لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، مشخص شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است. طبق این فرآیند، وجوه مسدودی در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته‌ در حساب های ایران وصول خواهد شد.

 بدهی کره جنوبی به ایران

بدهی کره‌ جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی حدود هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۸ و به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت نشده است.

به گزارش فارس روز گذشته نیز «شهریار حیدری» عضو‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود: ‌در جلسه غیر رسمی روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین این کمیسیون با اعضای وزارت‌ خارجه بیان شد که طی تلاش‌های صورت گرفته‌ منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی قرار است آزاد شود ولی زمان آن را بیان نکردند.

به گفته وی البته کره جنوبی چندین بار از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران صحبت کرده ولی آن را عملیاتی نکرده است‌. اما امیدواریم در این مرحله این اتفاق صورت گیرد؛ تلاش‌های خوب و موثر برای آزاد سازی پول های بلوکه شده تا این لحظه صورت گرفته است، طی تماس ها و جلسات با وزارت خارجه، گفته شده که نزدیک به نتیجه برای دریافت این منابع بلوکه شده هستیم. امیدواریم منجر به نتیجه شده باشد واین پول ها آزاد شده باشند.

پیش بینی قیمت ها

عضو کانون صرافان در گفت و گو با تصویر روز ضمن ابزار خوشحالی از خبر آزاد سازی منابع ارزی کشور اعلام کرد: آزاد سازی این منابع از نظر روانی و منابع در‌ کنار افزایش درآمدهای نفتی موجب کاهش قیمت ها در بازار ارز خواهد شد.

کامران سلطانی زاده در خصوص مذاکرات برجام نیز گفت: به طور حتم بهبود روند مذاکرات و انجام توافق در وین تاثیر مثبتی بر سطح انتظارات و وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت و در چنین شرایطی قیمت دلار هم به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

به گفته این عضو کانون صرافان، با پایین آمدن انتظارات افزایشی ، شاهد کاهش حجم خرید‌های هیجانی و افت قیمت دلار حتی به پایین‌تر از رقم‌هایی که پیش‌بینی شده خواهیم بود.

واکنش بازار به سیگنال ها

تجربه سال های گذشته نشان می دهد بازار ارز به سرعت سیگنال های مثبت و منفی را دریافت کرده و به آن واکنش نشان می دهد. لذا با آزاد سازی دارایی های ایران در کره جنوبی و عرضه بخشی از این منابع در بازار ، روند عرضه دلار نیز بیشتر از تقاضا خواهد شد.

البته باید توجه داشت به دلیل موضوع «چسبندگی قیمت‌ها» ، نرخ برخی کالاها و خدمات در بازار همچنان بالاست اما اطمینان به مثبت بودن وضعیت فعلی و ادامه این شرایط سبب می‌شود تا سایر قیمت‌ ها نیز به مرور تعدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *