61657345

افزایش چشمگیر بیماران سرپایی کرونا در تهران

تصویر روز: معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت شیوع این بیماری در پایتخت،‌ گفت: احتمالا اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت ماه پیش‌بینی می‌شود، اما چندان سهمگین نخواهد بود و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی خواهد بود.

دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در استان تهران،‌ گفت: موضوعی که در دهه دوم فروردین با آن مواجه شدیم افزایش موارد سرپایی بود و تعداد بیماران سرپایی به شدت افزایش پیدا کرده است؛ البته هنوز منجر به افزایش بستری نشده است. تعداد مراجعین حوزه درمان به حدود ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده است و این در حالی است که پیش‌تر این عدد حتی به زیر ۲۰۰۰ مراجعه هم رسیده بود. اکنون تعداد کل بستری کمتر از ۱۰۰۰ نفر است و مرگ و میر هم که به زیر ۱۰ نفر در روز رسیده بود، اکنون بین ۱۳ تا ۱۵ مورد در روز در نوسان است.

وی افزود: علائم فعلی بیماران مانند آبریزش بینی،‌ سرفه،‌ گلودرد و سردرد نشان می‌دهد که درصدی ویروس کرونای اومیکرون و درصدی آنفلوآنزا در گردش است.

توکلی با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا، تصریح کرد: در دنیا ثابت شده است افرادی که واکسن دز سوم را تزریق کرده‌اند تقریبا ۳۰ تا ۵۰ برابر نسبت به افرادی که واکسینه نشدند، مرگ و میر کمتری داشتند؛ بنابراین توصیه به تکمیل واکسیناسیون مهم‌ترین عامل پیشگیرانه از بیماری شدید است و می‌تواند حاشیه امنی ایجاد کند که بیماری شدید و مرگ و میر نداشته باشیم.

او تاکید کرد: مسافرت‌ها و دید و بازدیدها در عید آزادانه انجام شد و طبیعتا این موجی از افزایش را ایجاد کرده است؛ اما اینکه بخواهیم تحت عنوان پیک هفتم از آن یاد کنیم، هنوز زود است. در حال ارزیابی هستیم تا هفته آینده ببینیم روند به چه صورت پیش می‌رود.

توکلی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: در مجموع ستاد ملی به این نتیجه رسیده است که بازگشایی صورت گیرد. مضرات عدم بازگشایی مدارس مانند افت آموزشی بویژه در سنین زیر ۱۵ سال زیاد بود و تصمیم در این زمینه گرفته شده است و باید تمام حوزه‌ها در این زمینه همراهی کنند. موضوع حائز اهمیت این است که دانش‌آموزان و معلمینی که علامت‌دار می‌شوند در مدرسه حاضر نشوند و اگر اولیای مدرسه هم در کنترل صبحگاهی متوجه شدند کودکی علامت دارد او را به منزل بازگردانند.

او ادامه داد: در مجموع بیشتر موافق بازگشایی حضوری مدارس هستیم. مراقبت و محافظت از کودکان زیر ۱۰ سال در مدارس و مهدکودک‌ها واقعا سخت است و کنترل فیزیکی در این سنین مفهوم آنچنانی ندارد؛ اما خوشبختانه چون هوا گرم شده است با باز کردن پنجره‌ها و … تهویه بهتری برقرار است و این از نکات مثبت است.

وی با اشاره به اینکه هنوز آثار تعطیلات نوروزی بر روند کرونا مشخص نیست، اظهار کرد: احتمالا اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت ماه پیش‌بینی می‌شود، اما چندان سهمگین نخواهد بود و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی است و خیلی بعید است که مرگ و میر را افزایش دهد؛ زیرا میزان واکسیناسیون ما قابل توجه بوده است. آمارهای ما در حوزه مرگ و میر نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد بستری‌ها در سنین بالای سن ۵۰ سال هستند و عمده مرگ و میرها هم در سنین بالاتر از ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، رخ می‌دهد.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درباره لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا، گفت: فعلا در این زمینه لزومی وجود ندارد و توصیه‌ به تزریق دز چهارم تنها برای گروه‌های پرخطر بوده و برای واکسیناسیون عمومی دز چهارم فعلا توصیه‌ای وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *