corona.3

علائم اومیکرون دو روز زودتر از دلتا بهبود می یابد

تصویر روز: به گفته محققان اروپایی افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به سویه دلتا، و نه سویه اومیکرون، بیماری طولانی تری خواهند داشت.

به گزارش مهر از مدیسن نت، محققان نزدیک به ۱۰ هزار نفر از افراد ۱۶ تا ۹۹ ساله را در بریتانیا مورد مطالعه قرار دادند که پس از دریافت حداقل دو دوز واکسن کووید ۱۹، آزمایش ویروس آنها مثبت شد. نیمی از آنها زمانی که سویه غالب دلتا بود و نیمی در زمانی که سویه اومیکرون غالب بود بیمار شدند.

محققان دریافتند به طور متوسط بیماران واکسینه شده مبتلا به دلتا علائم را به مدت ۹ روز داشتند. اما افراد مبتلا به سویه اومیکرون، ۷ روز علائم را داشتند.

این مطالعه نشان داد که حتی در صورت تزریق دوزهای تقویتی واکسن، تعداد روزهای بیماری کوتاه‌تر هم می‌شود.

برای بیمارانی که دو دوز واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده بودند، میانگین علائم برای سویه دلتا ۹.۶ روز و برای سویه اومیکرون ۸.۳ روز بود. تزریق دو دوز واکسن بعلاوه یک دوز تقویت کننده این زمان را به ۷.۷ روز برای سویه دلتا و ۴.۴ روز برای سویه اومیکرون کاهش می‌دهد.

«کریستینا منی» و «تیم اسپکتور»، نویسندگان این مطالعه از کالج کینگ لندن، می‌گویند: «بروز کوتاه‌تر علائم نشان می‌دهد که طول مدت بیماری هم ممکن است کوتاه‌تر باشد، که به نوبه خود بر سیاست‌های بهداشتی محل کار و راهنمایی‌های بهداشت عمومی تأثیر خواهد گذاشت.»

محققان همچنین دریافتند که از دست دادن حس بویایی در افراد مبتلا به سویه اومیکرون (۱۷ درصد) نسبت به سویه دلتا (۵۳ درصد) بسیار کمتر بود، اما در مبتلایان به اومیکرون خطر گلودرد ۵۵٪ و گرفتگی صدا ۲۴٪ بیشتر بود.

این مطالعه نشان داد که احتمال داشتن حداقل یکی از سه علامت اصلی کووید ۱۹ یعنی تب، از دست دادن حس بویایی و سرفه مداوم، در بیماران مبتلا به اومیکرون تقریباً نصف بیشتر از بیماران مبتلا به دلتا است.

علاوه بر این، احتمال بستری شدن بیماران مبتلا به اومیکرون ۲۵ درصد کمتر از بیماران دلتا است و بیماران اومیکرون ۲.۵ برابر بیشتر از بیماران مبتلا به دلتا با احتمال بهبودی در عرض یک هفته روبرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *