تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی

 

3 دانشگاه برتر کشور ترکیه در زمینه پزشکی

پزشکی از آن دسته حرفه هایی است که رقابت در آن بسیار است و برای بسیاری از افراد قبولی در پزشکی تبدیل به آرزو شده است. خبر خوب برای متقاضیان این است که با مهاجرت به ترکیه و شرکت در آزمون یوس می توانند در این حوزه ورود کنند و به تحصیل بپردازند. در این مقاله قصد داریم به معرفی 3 دانشگاه برتر ترکیه بپردازیم.

image 1651914402

چرا ترکیه مورد انتخاب و محبوب همگان است؟

کشور ترکیه تمامی فاکتور ها و پارامتر هایی که افراد برای مهاجرت یا تحصیل را دارند، دارا می باشد. با توجه به شرایط اقتصادی امروز مهم ترین فاکتور هزینه ها می باشد. یکی از مزایای کشور ترکیه تحصیل ارزان با کیفیت بالای آموزش می باشد. هم چنین این موضوع را نیز نمی توان انکار کرد که رفت و آمد آن آسان تر است و افراد آسان تر می توانند به ایران بازگردند.
فاکتور های دیگر عبارتند از رنک دانشگاه ها، امکانات آموزشی، بورسیه تحصیلی، امکان مبادله دانشجویان با دانشگاه های دیگر و … . دانشگاه های ترکیه در جهان دارای رتبه های خوبی هستند که مناسب برای تحصیل می باشند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که افراد می توانند به دانشگاه های دیگر برای تحصیل اقدام کنند.

شرایط تحصیل و پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ترکیه چگونه است

طول دوره تحصیلی رشته پزشکی در برترین دانشگاه های ترکیه 6 سال است. شاید برای شما جالب باشد بدانید در طول تحصیل دانشجویان چه دروسی را یاد می گیرند. از زمان شروع تحصیل تا آخر سال دوم علوم پایه تدریس می شود. در سال سوم علاوه بر تئوری، دروس عملی نیز دارید که مرتبط با بیماری ها می باشد. در سال های چهارم و پنجم، دانشجویان دوره کارآموزی بالینی را می گدرانند. سال آخر افراد اینترن هستند که به معنای این است دانشجویان به صورت کارآموز در بیمارستان مشغول به کار می شوند.

پذیرش در رشته پزشکی از طریق آزمون یوس

نکته ی قابل توجه این است پذیرش در رشته ی پزشکی کار بسیار سختی است چرا که یکی از پرتقاضاترین رشته ها می باشد. در کشور ترکیه دانشجویان بین الملل ابتدا در آزمون ثبت نام می کنند و مدارک لازم را برای آن ها ارسال می کنند. افراد باید در آزمون یوس شرکت کنند و در صورتی پذیرفته می شوند که نمره حد نصاب را کسب کنند.
از سال 2010 مرکز ÖSYM اتخاذ به تصمیم گرفتن آزمون یوس نمود و 1 سال بعد این آزمون در تمامی دانشگاه ها برگزار شد. این آزمون برای متقاضیانی است که دارای دو تابعیت هستند و یا از دیگر کشور ها به ترکیه قصد مهاجرت دارند. لازم به ذکر است که آزمون یوس در 5 زبان مختلف از جمله زبان روسی، عربی، آلمانی، انگلیسی و ترکی برگزار می شود که در ثبت نام قبل از آزمون افراد زبان مورد نظر خود را انتخاب کرده اند. نکته ی قابل توجه این است افراد در صورت قبولی در آزمون دانشگاه های دولتی می توانند در سایر دانشگاه های ترکیه پذیرش اخذ کنند.
افرادی که علاقمند به شرکت در آزمون یوس هستند باید بدانند که این آزمون چون مرکزی نمی باشد معیار های دانشگاه ها تفاوت دارد و نوع سوالات و محاسبه نمرات آن ها نیز تفاوت دارد. با توجه به این موضوع لازم است به صورت دقیق انتظارات هر دانشگاهی را بررسی کنید.
هر دانشگاه دولتی ظرفیت پذیرش 20 نفر از افراد را داراست اما با توجه به این موضوع که آزمون یوس مرکزی نیست شانس قبولی در چند دانشگاه را دارا هستید. طبیعی است که ظرفیت پذیرش دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی بیشتر است اما این نکته را نیز نمی توان انکار کرد به علت رقابت سنگین در رشته پزشکی جهت اخذ پذیرش افراد باید نمرات بالایی را کسب نمایند تا در دانشگاه پذیرفته شوند.
زبان هایی در دانشگاه های ترکیه دروس تدریس می شوند عبارتند از ترکی و انگلیسی. برخی از دانشگاه ها به نمره یوس و نمره تافل یا آیلتس افراد توجه می کنند. یک مزیت دانشگاه های ترکیه این است در صورتی که افراد نمره قابل قبولی در زبان نداشته باشند دانشگاه یه دوره کلاس برای این افراد برگزار می کند.

3 دانشگاه برتر ترکیه در پزشکی

  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه مارمارا
  • دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه قاضی ( Gazi)

دانشگاه قاضی در پایتخت ترکیه، آنکارا واقع شده است. این دانشگاه متشکل از 21 دانشکده، 15 مدرسه که 11 تای آن حرفه ای است، 7 موسسه ی آموزشی و 52 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است. آغاز فعالیت این دانشگاه در 1926 بود.

دانشگاه مارمارا (Marmara)

دانشگاه مارمارا دارای سابقه ای طولانی واقع در شهر زیبای استانبول می باشد. این دانشگاه دارای ۲۸۰۰ هیئت علمی و بیش از ۶۵ هزار دانشجو می باشد. مهم ترین نکته رنک آن است که به علت تحقیقات پزشکی بالینی رتبه ی 65 در منطقه را از آن خود کرده است. رشته ی پزشکی به دو زبان فارسی و انگلیسی است.

https://touran.academy/marmara-university/

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)

دانشگاه حاجت تپه مانند دانشگاه قاضی در پایتخت ترکیه قرار دارد. این دانشگاه با استاندارد های بین المللی بالا رتبه 4 ام را در جهان از آن خود کرده است. هم چنین در حوزه پزشکی بالینی نیز رتبه 5 را داراست.
دانشگاه حاجت تپه متشکل از ۱۵ دانشکده، ۲ مدرسه‌ی وابسته، ۱۵ موسسه و مدرسه‌ی آموزش عالی، ۴ مدرسه‌ی حرفه‌ای، یک هنرستان و ۹۸ مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. هم چنین این دانشگاه دارای خدمات رفاهی خوبی است که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند.

سخن آخر

3 دانشگاه برتر ترکیه در پزشکی عبارتند از دانشگاه قاضی، دانشگاه مارمارا، دانشگاه حاجت تپه که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.اگر از آن دسته افراد علاقمند به تحصیل در پزشکی هستید همین حالا اقدام کنید و ابتدا درباره چندین دانشگاه برتر پزشکی ترکیه را مورد نظر خود قرار دهید و شرایط لازم هر دانشگاه را مطالعه کنید و سپس برای آزمون یوس آماده شوید تا بهترین نتیجه را کسب کنید و در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرید. 3 دانشگاه برتر ترکیه در پزشکی عبارتند از دانشگاه قاضی، دانشگاه مارمارا، دانشگاه حاجت تپه که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *