هشدار به تولیدکنندگان لوازم خانگی

آیا صنعت لوازم خانگی از منظر سهامداری جذاب است

تصویر روز: امسال سال حساس و مهمی برای صنعت لوازم‌خانگی است و اگر این صنعت نتواند رضایت مردم را جلب کند، دچار چالش جدی خواهد شد. تأکید می‌کنم ارائه آمار و ارقام و اطلاعات شفاف و به‌دوراز هرگونه سیاه نمایی یا اغراق، شرایط بهتری پیش روی بازار لوازم‌خانگی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش بورس‌نیوز، صنعت لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و تولیدکنندگان داخلی در سایه غیاب برندهای خارجی، بخش اعظم بازار لوازم‌خانگی را از آن خود کرده‌اند. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که چرا صنعت لوازم‌خانگی ما در این نقطه قرارگرفته است؟ آیا سرمایه‌گذاری روی این صنعت در میان‌مدت و بلندمدت جذاب خواهد بود؟

احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص ظرفیت‌های این صنعت از منظر سهامداری بیان کرد: بعد از خروج دو برند کره‌ای از بازار لوازم‌خانگی ایران، فضا برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار جذاب شد. به‌طوری‌که برخی تولیدکنندگان بزرگ لوازم‌خانگی داخلی تمایل به حضور در بازار سرمایه هم پیدا کردند و حتی یکی از برندها، اقدامات اولیه برای عرضه در فرابورس را هم انجام داد.

وی ادامه داد: چه‌بسا اگر ورود شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی به بازار سرمایه درزمانی رخ می‌داد که هم مردم نسبت به آینده این صنعت خوش‌بین شده بودند و هم بازار سرمایه در اوج بود، سهم‌های این صنعت مورد استقبال بازار قرارگرفته و رشد خوبی در این گروه شاهد بودیم و حتی می‌توانستیم نسبت به جذب نقدینگی جدید در بازار سرمایه به‌واسطه حضور تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این بازار هم امیدوار باشیم.

فدایی اضافه کرد: نکته اینجاست که علاوه بر اینکه بازار سرمایه ما در سال ۱۴۰۰ اوضاع مطلوبی نداشت، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی هم نتوانستند آن‌طور که انتظار می‌رفت، بدرخشند و اقداماتی توسط برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی صورت گرفت که به اعتماد مردم نسبت به برندهای ایرانی لطمه زد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی اضافه کرد: اگر عرضه سهم‌های صنعت لوازم‌خانگی در زمان مناسبی انجام می‌شد و مردم هم نسبت به بازار سرمایه و هم صنعت لوازم‌خانگی اعتماد بیشتری داشتند، هم سهامداران از سرمایه‌گذاری در این صنعت بازدهی مناسبی کسب می‌کردند و هم نقدینگی کافی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های تولیدی فراهم می‌شد‌.

وی افزود: با این تفاسیر به نظر می‌رسد امسال سال حساس و مهمی برای صنعت لوازم‌خانگی است و اگر این صنعت نتواند رضایت مردم را جلب کند، دچار چالش جدی خواهد شد. تأکید می‌کنم ارائه آمار و ارقام و اطلاعات شفاف و به‌دوراز هرگونه سیاه نمایی یا اغراق، شرایط بهتری پیش روی بازار لوازم‌خانگی ایجاد خواهد کرد. ورود و مداخله نهادهای دولتی و… به صنعت و بازار لوازم‌خانگی قطعاً به این بازار هم همچون سایر حوزه‌هایی که دولت مداخله داشته، آسیب خواهد زد.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی در رابطه با راهکارهای حمایت از این صنعت بدون آنکه موجب انحصار در بازار لوازم‌خانگی شود، اظهار کرد: صنعت لوازم‌خانگی به لحاظ اشتغال‌زایی و فرصت‌های شغلی که ایجاد کرده، صنعت قابل‌توجهی است و طبیعی است که سیاست‌گذاران باید از صنایعی که فرصت‌های شغلی واقعی برای مردم ایجاد کرده‌اند، حمایت کنند. اما نکته اینجاست که معتقدم اگر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ما در شرایط فعلی در این نقطه قرارگرفته‌اند، به سبب رقابتی است که در سال‌های قبل در فضای قانونی شکل‌گرفته است.

فدایی گفت: در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی به‌صورت رسمی و واردات قاچاق لوازم‌خانگی، فضای رقابتی شفاف و سالمی وجود ندارد. ایجاد یک فضای رقابتی سالم و شفاف در کنار ارائه برخی امتیازات به تولیدکنندگان داخلی، بهترین راهکار حمایت از صنعت است.

آیا صنعت لوازم خانگی از منظر سهامداری جذاب است

وی افزود: آزادسازی واردات لوازم‌خانگی در یک فضای رسمی، در شرایطی که محصولات وارداتی هم مشغول پرداخت عوارض گمرکی می‌شدند و هم ملزم به ارائه خدمات پس از فروش بودند، باعث می‌شد قیمت محصولات خارجی خودبه‌خود طوری تعریف و تعیین شود که در یک فضای رقابتی مردم بین محصولات داخلی و خارجی توان انتخاب داشته باشند و تولیدکنندگان هم در فضای رقابتی خود را ملزم به ارائه محصولاتی باکیفیت‌تر می‌دیدند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: در چنین شرایطی هم از تولیدکنندگان داخلی با ارائه برخی امتیازات حمایت می‌شد و هم مصرف‌کنندگان با توجه به قدرت خرید خود، فرصت انتخاب داشتند و خدمات پس از فروش هم دریافت می‌کردند. حال‌آنکه امروز مصرف‌کنندگانی که محصولات خارجی قاچاق را خریداری می‌کنند، خدمات پس از فروش دریافت نمی‌کنند‌ و ای‌کاش محصولاتی که به‌عنوان لوازم‌خانگی خارجی در بازار ما عرضه می‌شد، واقعی بود و با سو استفاده از شرایط، محصولات بی‌کیفیت و فیک در بازار عرضه نمی‌شدند.

وی فروش سبدی محصولات صنعت لوازم‌خانگی را یکی از چالش‌های این روزهای این بازار عنوان کرد و گفت: هر شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی محصولات مختلفی تولید می‌کند که ممکن است یک یا چند محصول بیشتر مورد اقبال بازار باشد و مشتریان بیشتری داشته باشد؛ اما این روزها تولیدکنندگان لوازم‌خانگی شرایطی ایجاد کرده‌اند که عرضه‌کنندگان ناچار هستند سبدی از محصولات از تولیدکنندگان خریداری کنند.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی اظهارکرد: این وضعیت موجب شده فروشندگان و عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی به‌جای اینکه درفروش خود به‌نوعی تبلیغ‌کننده محصولات ایرانی باشند و مردم را متقاعد به خرید محصولات ایرانی کنند، بالعکس عمل کرده و محصولات خارجی را به مردم توصیه کنند.

فدایی افزود: ایجاد برند شاپ توسط تولیدکنندگان داخلی درزمانی که بازار در قبضه محصولات خارجی بود توجیه داشت، اما حالا که محصولات ایرانی در سراسر کشور مشتریان خود را دارد، نیازی به ایجاد برند شاپ نیست. یکی دیگر از آسیب‌های صنعت لوازم‌خانگی در سال گذشته این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت لوازم‌خانگی، برخی برند شاپ ها اقدام به فروش اعتباری با استفاده از تسهیلات بانکی کردند. این اقدام به معنای واقعی خود، اقدام مطلوبی است؛ اما برخی برندهای ایرانی میزان تعهداتی را پذیرفتند که بسیار بالاتر از توانشان برای تولید و تحویل کالا بود.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پایان گفت: خریداران با دریافت تسهیلات بانکی برای خرید اعتباری، ملزم به پرداخت اقساط می‌شدند، حال‌آنکه محصولی که در برند شاپ ها از طریق کارت‌های اعتباری خریداری کرده بودند، ماه‌ها بعد تحویل مشتری می‌شد.‌ همین موضوع موجب بی‌اعتمادی بازار نسبت به محصولات ایرانی شد. امیدوارم این شرایط امسال تکرار نشود و به اعتماد مردم نسبت به صنعت لوازم‌خانگی داخلی ضربه‌ای وارد نشود تا در سایه اعتماد مردم، صنعت لوازم‌خانگی به شکوفایی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *