miveh.5

کاهش 30 درصدی مصرف میوه و سبزی

تصویر روز: رئيس اتحاديه بارفروشان تهران گفت: نرخ منطقي سيب ‌زميني در خرده‌ فروشي‌ها بايد به کيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برسد اين در حاليست که نرخ سيب‌زميني در واحدهاي صنفي به کيلويي ۲۰ هزار تومان رسيده است.

به گزارش اردیبهشت آنلاین به نقل از اتاق اصناف تهران ، مصطفي دارايي نژاد با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدي مصرف ميوه و سبزيجات، گفت: عرضه سيب زميني با هدف بالا ماندن قيمت اين محصول کاهشي شده است؛ عرضه سيب زميني کهنه از سرد خانه هاي همدان قطره چکاني شده است، اما اميدواريم با عرضه سيب زميني دزفول و اصفهان در هفته هاي آينده بازار اين محصول متعادل شود.

وي سيب زميني را قوت غالب خوراک مردم معرفي کرد و افزود: تورم موجود در کشور قدرت خريد مصرف کنندگان را کاهش داده است. نرخ منطقي سيب زميني در خرده فروشيها بايد به کيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برسد اين در حاليست که نرخ سيب زميني در واحدهاي صنفي به کيلويي ۲۰ هزار تومان نيز رسيده است.

دارايي نژاد با اشاره به نرخ سيب زميني در ميدان ميوه و تره بار، گفت: سيب زميني ممتاز جيرفت کيلويي ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان، سيب زميني گرگان کيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، سيب کهنه کيلويي ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خريد و فروش ميشود اين در حاليست که نرخ منطقي سيب زميني انباري بايد کيلويي ۸ تا ۹ هزار تومان باشد.

بنا به اظهارات رئيس اتحاديه بارفروشان تهران؛ واحدهاي صنفي با سود قانوني ۳۵ درصد ميتوانند اين ميوه و تره بار را عرضه کنند.

وي از فروش سيب زميني کيلويي ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان سر مزرعه خبر داد و افزود: اين نرخ کارشناسي نيست و نرخ منطقي سيب زميني نو سر مزرعه بايد کيلويي ۸ تا ۹ هزار تومان باشد تا در ميدان کيلويي ۱۲ هزار تومان عرضه شود؛ از اين رو سازمان تعاوني روستايي بايد نرخ سيب زميني را سر مزرعه تعيين کند.

دارايي نژاد با اشاره به عرضه قابل قبول پياز، گفت: پياز کيلويي ۵ تا ۷ هزار تومان است پياز اصفهان و دزفول برداشت شده است و در ميدان عرضه شده است از اينرو در تامين پياز مشکلي نداريم؛ همچنين گوجه فرنگي در ميدان کيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و گوجه دستچين شده کيلويي ۱۳ هزار تومان عرضه ميشود.

اين فعال صنفي تصريح کرد: عرضه سيب درختي و پرتقال قابل قبول است و پرتقال کيلويي ۵ تا ۱۲ هزار تومان در ميدان موجود است اما از آنجاييکه اين ميوه از مزه افتاده است خواهان زيادي در بين مردم و مصرف کنندگان ندارد.

به گفته دارايي نژاد؛ نرخ هندوانه و ملون در ميدان ميوه و تره بار منطقي است و مردم توان خريد هندوانه کيلويي ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان را دارند؛ همچنين ملون در ميدان کيلويي ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. هندوانه و ملون جزو ميوههاي پرمصرف مردم شده است و اين روزها بهعنوان يک وعده غذايي مصرف ميشود.

وي ميزان بار ورودي به ميدان ميوه و تره بار را کاهشي دانست و افزود: ۱۶ هزار تن بار وارد ميدان شد که از اين حجم حدود ۲ هزار تن آن باقي مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *