چگونه بفهمیم یک مقاله کپی است؟

این روزها کسب‌وکارهای مختلف از طریق راه‌اندازی وب سایت‌های اینترنتی فعالیت خود را به بستر اینترنت کشانده و از طریق تولید محتوا محصولات و خدمات خود را به کاربران هدف معرفی می‌کنند. با توجه به این که میلیون‌ها کسب‌وکار مشابه در این بستر فعالیت دارند و محصولات مشابهی را عرضه می‌کنند، محتواهای کپی بسیاری در سایت‌های مختلف کسب‌وکار دیده می‌شود. از آن‌جا که محتوای کپی از لحاظ سئو و بهینه‌سازی، سایت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، باید به طریقی به تشخیص محتوای کپی بپردازید تا از سقوط سایت در جدول جست‌وجوی گوگل جلوگیری کنید. تشخیص چنین محتوایی به سادگی امکان‌پذیر نیست و اگر دقت نداشته باشید، ممکن است تمام تلاش‌تان برای داشتن یک کسب‌وکار موفق بی‌نتیجه بماند. تشخیص محتوای کپی به وسیله ابزارهای خاصی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم‌.

image 1654502168

اهمیت تشخیص محتوای کپی

قبل از این که ابزارهای تشخیص محتواهای کپی را بررسی کنیم، بهتر است کمی با لزوم و اهمیت این مسئله آشنا شوید. تولید محتوا یک پروسه بسیار مهم و زمان‌بر است و قطعا صاحبین یا مدیران سایت‌ها، به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آیند؛ از این رو تولید محتوای خود را به نویسندگان مختلف می‌سپارند‌. با توجه به این که نویسندگان از منابع موجود در گوگل برای تحقیق استفاده می‌کنند، ممکن است خواسته یا ناخواسته مطلبی را کپی کنند‌ که این مسئله تأثیر مستقیمی روی سئو سایت شما می‌گذارد و از ارزش و اعتبار آن می‌کاهد. اگر موتور جست‌وجوی گوگل کپی بودن محتوای سایت شما را تشخیص دهد، سایت شما جریمه خواهد شد و کسب‌وکار آنلاین‌تان به شدت آسیب می‌بیند. احتمالا با سئو و اهمیت آن برای رشد کسب‌وکارها آشنا هستید. بهینه‌سازی مهم‌ترین فرآیند برای رشد هر سایت و دیده شدن آن است.

برخی از سئوکاران متقلب از خدمات سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند که پس از مدتی گوگل چنین سایت‌هایی را تشخیص داده و جریمه می‌کند‌‌. نکته اینجاست که کپی کردن محتوا یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه است. تشخیص محتوای کپی به یک اصل مهم در فرآیند تولید و بارگذاری محتوا تبدیل شده است. گذشته از این که کپی کردن محتوا نوعی سرقت ادبی محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه آن را به وضوح در بازدید از سایت مشاهده کرد. قطعا خواندن محتوایی که حاصل خلاقیت‌های ذهنی یک نویسنده است و تازگی در آن احساس می‌شود، جذابیت بسیار بیشتری نسبت به مقالات کپی دارد. جالب است حتی اگر شما از روی محتوای سایت خود نیز کپی کنید، در رتبه سایت تأثیرگذار است؛ چون هوش مصنوعی گوگل تنها کپی بودن محتوا را تشخیص می‌دهد و به‌عبارتی نمی‌تواند تشخیص دهد که مقاله از کجا کپی شده است.

راه‌های تشخیص محتوای کپی

  • قبل از هر ابزاری می‌توانید به‌راحتی از گوگل استفاده کنید. گوگل از الگوریتم‌های بسیار زیادی تشکیل شده است. الگوریتم پاندا در بین الگوریتم‌های گوگل، تشخیص محتوای کپی را انجام می‌دهد. برای تشخیص کپی بودن محتوا قسمت کوتاهی از متن را کپی کرده و آن را در باکس جست‌وجوی گوگل قرار داده و دکمه سرچ را فشار دهید. اگر چنین متنی قبلا در گوگل منتشر شده باشد، در نتیجه سرچ شما ظاهر می‌شود و به‌راحتی می‌توان کپی بودن آن را تشخیص دهید. این روش بسیار ساده است چون به ابزار خاصی نیاز ندارید.
  • همان‌طور که گفتیم، برای تشخیص کپی بودن محتوا از ابزارهای خاصی استفاده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها ابزار copy scape می‌باشد. این ابزار با دقت بسیار بالایی که دارد، به صورت حرفه‌ای محتواهای مختلف را آنالیز کرده و با دقت بسیار بالا کپی بودن آن را تشخیص می‌دهد‌. علاوه بر دقت و سرعت بالایی که این ابزار در آنالیز محتوای کپی و تشخیص آن دارد، سبب استفاده فراوان آن در بین مدیران سایت‌ها شده است.
  • یکی‌دیگر از ابزارهای تشخیص محتوای کپی ابزار Edubirdie می‌باشد. این ابزار محتواهای مختلف را به صورت آنلاین بررسی کرده و تکراری بودن آن‌ها را تشخیص می‌دهد. کاربرد این ابزار بیشتر در بررسی کلی مقالات دیده می‌شود‌. به این صورت که شما می‌توانید آدرس یک سایت را جهت بررسی کلی محتوای آن در این ابزار قرار دهید و یا می‌توانید یک فایل متنی را در آن آپلود کنید تا با سرعت بالا به آنالیز متن بپردازد.‌ این ابزار در ازای کارایی خاصی که ارائه می‌دهد، کاملا رایگان است؛ حتی شما می‌توانید به صورت نامحدود از آن استفاده کنید، بدون این که تبلیغاتی برای‌تان نمایش داده شود. ضمنا برای استفاده از این ابزار نیازی به ثبت نام نیست.

image 1654502184

  • ابزار site Liner یکی از ابزارهای تشخیص محتوای کپی است که بیشتر جنبه کمکی دارد. این ابزار دقت کم‌تری نسبت به سایر ابزارها دارد؛ به همین دلیل در مواقعی که ابزارهای دیگر به هر دلیلی در دسترس نیستند، مورد استفاده مدیران سایت‌ها قرار می‌گیرد.‌ هرچند دقت این ابزار به اندازه ابزارهای قدرت‌مندی که معرفی کردیم، نیست؛ اما عملکرد آن بسیار قابل توجه است. سایت لاینر می‌تواند متن‌های کپی شده و تکراری، تعداد کلمات محتوا، زمان لود صفحه و لینک‌های داخلی و خارجی را آنالیز و بررسی کرده و نتیجه آن را به صورت فایل پی دی اف تحویل می‌دهد. تنها کافی است آدرس اینترنتی سایت خود را در این ابزار کپی کنید.
  • ابزار Smallseotools یک ابزار بسیار حرفه‌ای و قدرت‌مند در تشخیص محتوای کپی است. بسیاری از مدیران سایت‌هایی که حساسیت بالایی در تولید محتوای خود دارند، با این ابزار آشنا هستند. برای استفاده از این ابزار کافی است لینک سایت خود را در آن قرار دهید تا با سرعت و دقت بسیار بالا نتیجه را به شما تحویل دهد.
  • یکی‌دیگر ابزارهای حرفه‌ای در تشخیص کپی بودن محتوا، ابزارArticleChecker می‌باشد. بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای در داخل و خارج کشور با این ابزار آشنایی دارند و از آن برای آنالیز دقیق متن مقالات استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که این ابزار علاوه بر تشخیص محتوای کپی، می‌تواند متن شما را از لحاظ گرامر و ساختارهای جمله‌بندی نیز بررسی کرده و گزارش دقیقی از این آنالیز را ارائه دهد.‌

نکته: شناخت این ابزارها و استفاده از آن‌ها به افزایش رتبه سایت و در نتیجه افزایش بازدید از سایت شما منجر می‌شود. ابزارهای آنالیز محتوا نقش مهمی در فرآیندهای سئو سایت دارند و در حوزه ابزارهای بهینه‌سازی جای می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *