• نیاز مبرم صنعت لوازم‌خانگی به سرمایه در گردش

    تصویر روز: یک کارشناس صنعت و بازار لوازم‌خانگی گفت: این صنعت اکنون به‌شدت نیازمند تامین سرمایه در گردش برای توسعه تولید است.

    «احسان فدایی» در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: در چند سال گذشته با خروج برندهای خارجی از کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی با انجام تبلیغات گسترده سعی در جایگزینی این برندها و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار داشتند.

    وی بیان‌داشت: همچنین ثبت‌سفارش زیادی از مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز به امید فروش بیشتر در بازار انجام شد، اما در ادامه بازار رکود سنگینی را تجربه کرد که تا امروز نیز ادامه یافته است.

    فدایی ادامه‌داد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان باید هزینه بازپرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش دریافتی خود را بپردازند، همچنین هزینه زیادی صرف ثبت‌سفارش اجزا، قطعات و مواد اولیه تولید کردند و بر این اساس در شرایطی نیستند که بتوانند ثبت سفارش‌های جدیدی داشته باشند.

    وی اضافه‌کرد: امروز تولید کننده برای اینکه آسیب خود را از بازار راکد فعلی جبران کند، باید بتواند حجم تولید را به‌تدریج کاهش دهد و این مساله در میان‌مدت به تولید و توزیع آسیب خواهد زد و زمینه را برای تعدیل نیرو فراهم خواهد کرد.

    این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از مجاری ارکان بازار سرمایه، تولیدکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تقویت کنند.

    وی گفت: در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان با وجود اینکه می‌دانستند بازار کشش‌پذیر نیست، اما درخواست افزایش قیمت برای محصولات خود داشتند.

    فدایی افزود: تولیدکنندگان توان ثبت سفارش قطعات و مواد اولیه را با وضعیت فعلی قیمت‌ها ندارند و به عبارتی با این قیمت‌ها اقتصادی نیست که بتوانند تولید و عرضه داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: تولید و عرضه اکثر تولیدکنندگان در شرایط فعلی در نقطه سر به سر بوده و حاشیه سودی که برای خود در نظر گرفته بودند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه را نیز پوشش دهند، ندارند.

    این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی اظهار داشت: با توجه به مدت‌زمان چهار تا ۶ ماهه دریافت اجزا و قطعات پس از ثبت‌سفارش، کاهش تولید و عرضه محصولات به بازار از اواخر تابستان امسال انتظار می‌رود.

    عوامل تشدیدکننده استفاده از کالای قاچاق
    این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه به بازار محصولات قاچاق اشاره کرد و افزود: عمده مصرف کنندگان لوازم خانگی از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند که توان خرید برندهای خارجی را از فروشگاه های اصلی ندارند و به همین دلیل به برندهای ایرانی روی می‌آورند.

    وی اظهار داشت: با مراجعه افراد به فروشندگان برندهای ایرانی، متوجه قیمت‌های بالای محصولات متاثر از افزایش قیمت مولفه‌های تولید می شوند و به همین دلیل کالای قاچاق را جایگزین می‌کنند.

    فدایی یادآور شد: همچنین خانواده ها برای تامین جهیزیه فرزندان خود در فرهنگ غلطی که جا افتاده، اعتقاد به اجناس لاکچری و تشریفاتی دارند و وقتی قیمت لوازم خانگی داخلی را بالا می بینند به کالای قاچاق روی می‌آورند.

    وی بیان‌داشت: در یکی دو سال گذشته تولیدکنندگان در موضوع فروش های اعتباری کم‌لطفی داشته‌اند و مدت‌دار کردن فروش لوازم خانگی سبب شده تا مشتریان تمایل بیشتری به بازار غیر رسمی و غیر قانونی و به قول معروف «بانه‌ای» پیدا کنند.

    فدایی اضافه‌کرد: امروز شاهد فعالیت برخی سودجویان در سفارش لوازم خانگی بدون نام و نشان به یکسری شرکت‌های داخلی هستیم که پس از تحویل، عنوان و لوگوی برندهای خارجی را بر آنها درج می کنند. در این میان تولیدکنندگان بزرگ نیز به دلیل رکود بازار و اینکه میخواهند چرخه تولید با خواب مواجه نشود، سفارش‌های متعدد از افراد مختلف را قبول می کنند و فراموش نکنیم چنین تولیداتی می‌تواند حاشیه سود مناسبی را ایجاد کند.

    وی یادآور شد: لوازم خانگی که از خارج از کشور به‌ویژه از عراق وارد می‌شوند، فقط لوگوی برندهای بزرگ را دارند اما از کیفیت پایینی برخوردارند، همچنین عدم پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و غیره سبب شده تا حاشیه سود زیادی نصیب واردکنندگان آن شود.

    فدایی معتقد است: برای بستن مجرای قاچاق نمی‌توان فقط دستوری و پلیسی وارد عمل شد، بلکه زمانی می توان بستر قاچاق را حذف کرد که نیاز مصرف کننده پاسخ داده شده باشد.

    این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه‌داد: مصرف کننده داخلی به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی به برندهای خارجی نزدیک شده، همچنین کمرنگ شدن اعتماد به برندهای ایرانی در اثر عواملی همچون فروش های مدت دار و غیره، سبب شده تا نیازشان پاسخ داده نشود.

    وی ادامه‌داد: در مقابل، فروشندگان و توزیع کنندگان باید تسهیلات و امتیازات بیشتری دریافت کنند تا از برندهای ایرانی حمایت و تبلیغات کنند.

    فدایی تصریح‌کرد: تنها در این صورت است که می توان انتظار داشت مصرف اجناس قاچاق کاهش یابد.

  • ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *