asadolahpor

آثار قانون تسهیل بر اولین آزمون ورودی کارآموزی وکالت

 

علی اسداله پور – عضو هیات مدیره کانون وکلای البرز

آزمون ورودی کارآموزی وکالت ۱۴۰۰ بالاخره در سی‌ام تیرماه ۱۴۰۱ برگزار گردید که به نظر می‌رسد با افزایش چشمگیر شرکت کنندگان مسن و شاغل اعم از کارمند و غیره مواجه هستیم.

قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار که در ابتدا قرار بود ملاک علمی را جایگزین تعیین ظرفیت قانونی نماید راه را برای کسانی که حتی قبولی عرفی و استاندارد ( نمره ۱۰ از ۲۰ ) را نمی آورند باز نموده که سودای پوشیدن ردای وکالت خویش را عملی نمایند.
کثرت افراد شاغل و مسن در ورودی آزمون وکالت لطمات جبران‌ناپذیری را به جامعه خواهد زد از جمله اینکه کسانی که سالها تجربه و علم خدمت در شغلی را دارند با قبولی در آزمون، محل خدمت خویش را به قصد باغ سبز وکالت رها می‌کنند بدون اینکه هیچ گونه اطلاع و یا آگاهی از شرایط فعلی جامعه وکالت داشته باشند.
بسیار دیده شده کارمندانی که در سال‌های اخیر وارد حوزه وکالت شده ولی پس از مدتی ناکامی، مجددا به حرفه سابق خویش بازگشتند .
دیگر اینکه با توجه به شاغل بودن کارمندان اکثریت کسانی که مسن یا شاغل هستند هیچ گونه استرس و فشاری را در آزمون متحمل نخواهند شد در حالی که اکثر شرکت کنندگان جوان و بیکار فارغ‌التحصیل فشار زیادی را تحمل می نماید و این جنگی است نابرابر. همچنین اختلال در امور ادارات یا مکان هایی که افراد شاغل در آنجا مشغول به کار هستند نیز امری طبیعی است.
با توجه به اینکه برای ورود به حرفه وکالت منفک شدن از ادارات دولتی ضروری می باشد، این اشخاص با مقاومت اداره متبوع خویش مواجه می شوند وکه ضمن اختلال در امور مربوط به ادارات مذکور، مشکلات و سرگردانی زیادی را تا ترخیص کامل و صدور پروانه کارآموزی متحمل می‌شوند که کانونهای وکلا را نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهند ساخت.
این تنها نگاهی کوتاه و متفاوت به آثار تصویب قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در اولین آزمون کارآموزی وکالت است که همه نوع طیفی را راهی آزمون ورودی وکالت نموده تا با نمراتی کمتر از استانداردهای علمی حتی ۶ از ۲۰ بتوانند وکیل شوند، قانونی که به نظر بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران آنقدر مخرب و فاجعه بار است که به زودی دست به اصلاح آن زده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *