khandozi.1

استعفای رئیس کل بانک مرکزی شایعه است

تصویر روز: سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: افزایش بهای نفت و سایر اقدامات منجر شد تا درآمد حاصل از صادرات نفت ۵۸۰ درصد رشد را طی ۴ ماهه امسال به ارمغان بیاورد.

آقای خاندوزی: برآوردها از عملکرد چهار ماهه دولت، کاهش کسری بودجه را خبر می دهد. منابع درآمدی بودجه امسال با رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

سوال: تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کجا رسید؟

آقای خاندوزی: در بند “الف” تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قانون گذار تکلیف را برای بازماندگان سهام عدالت متوجه دولت کرد که در دو سطح بود؛ سطح اول که به گروه‌هایی باز می‌گشت که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و سطح دوم در مورد سایر ۶ دهکی است که طبق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ نیز می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند که قاعدتا در سطح دوم تعداد بیشتری وجود دارند.

با توجه به این که دولت باید تکالیف دیگری را در زمینه واگذاری سهام خود امسال انجام دهد اولویت را بر این قرار داریم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای گروه اول که طبق اطلاعات نزدیک به سه میلیون نفر هستند و اکنون اطلاعاتشان وجود دارد وضعیت را مشخص کنیم.

ابتدا در این خصوص با قید فوریت مصوبه‌ای آماده شده که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب و طرح در هیئت دولت قرار دارد؛ امیدواریم در همین مرداد مصوبه هیئت دولت را در این زمینه داشته باشیم. درباره دسته دوم که تعداد بیشتری دارند؛ لازم است اطلاعات بیشتری داشته باشیم بنابر این تا تکمیل اطلاعات غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی داده شود در مورد دسته دوم تا پایان سال مصوبه‌ای را خواهیم داشت.

سوال: بانک ها در اعطای تسهیلات رشد خواهند داشت؟

آقای خاندوزی: با فروش اموال مازاد بانک ها و افزایش نقدینگی آن ها، شاهد اعطای بیشتر وام به بخش های خصوصی خواهیم بود. بانک قرض الحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه نقدی داشته است. بانک‌های ملت ۶۰ درصد، بانک تجارت ۳۰ درصد، پست بانک ۴۰ درصد و بانک‌های ملی و سپه هم افزایش سرمایه نقدی در جهت اعطای بیشتر تسهیلات به مردم و تولید کنندگان را خواهند داشت.

سوال: شنیده شده آقای صالح آبادی استعفا کرده اند؟

آقای خاندوزی: لطفا به این شایعات دامن زده نشود. این شایعات بی‌پایه هستند. استعفایی در کار نبوده است. تا این لحظه که صحبت می‌کنیم سیاست مصوب و رسمی دولت همانی است که در بهمن‌ماه سال گذشته توسط آقای معاون اول ابلاغ شد که تکالیف متعددی در آن ابلاغیه برای دستگاه‌های مختلف وجود داشت، از جمله برای نرخ سود بین بانکی مصوبه وجود داشت.

ما غیر از این سیاست رسمی از طرف خودمان و شخص بنده و وزارت اقتصاد چیز بیشتر و علی حده‌ای دنبال نمی‌کنیم. البته بناست که موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود، اگر نتیجه آن جلسه متفاوت شد حتما اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

سوال:چند درخواست مجوز وجود داشته است؟

آقای خاندوزی: ۱۷۵ هزار درخواست مجوز داشتیم که ۳۱ درصد آن‌ها منجر به صدور مجوز شد بدون اینکه نیازی به مراجعه حضوری و دخیل شدن سلیقه شخصی ماموران دولت را داشته باشد. ۷۰ درصد مابقی نیز درحال بررسی است. لیست دستگاه‌هایی که تا کنون به سامانه دولت الکترونیک متصل نشدند هم منتشر خواهد شد.

سوال: نتیجه سفر پوتین و اردوغان به ایران چه بود؟

آقای خاندوزی: اولین گام اقتصادی بین المللی را با روسیه برداشتیم که منجر به ورود روبل به بازار متشکل ارزی ما شد. سفر آقای پوتین بر محور اجرایی شدن توافقاتی بود که در سفر آقای رئیسی به روسیه مدنظر قرار گرفته بود. در سفری که آقای اردوغان داشتند تمدید قرارداد انتقال گاز صورت گرفت و دو رئیس‌جمهور بر افزایش سقف مبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار توافق کردند که امیدواریم در همین دولت اتفاق بیفتد.

سوال:چرا بانک‌ها برای متقاضیان وام با وجود پرونده روشن در خواست ضامن می‌کنند؟

آقای خاندوزی: بانک‌ها حق ندارند از متقاضیان وامی که پرونده روشنی در حساب بانکی خود دارند، درخواست ضامن داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *