ضرورت فراگیر شدن سفته و برات الکترونیک

index 11

تصویر روز: نماینده سابق مجلس گفت: سفته و برات الکترونیک باید در نظام بانکی کشور فراگیر شود زیرا به رونق اقتصادی و بورس کالا کمک خواهد کرد.

قاسم ساعدی کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: خدمات آنلاین و ابزارهای الکترونیکی به رشد فناوری های نوین در حوزه بانکداری کمک خواهند کرد و منجر به پوست‌اندازی نظام بانکداری ایران خواهند شد. من معتقدم اقتصاد ایران نیازمند تحول اساسی است و این تحول اساسی باید از سوی بانک‌ها رقم بخورد.

وی افزود: نقش بانک‌ها در اقتصاد همانند سوخت برای حرکت یک خودرو است اما در این چهار دهه بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری و فعالیت های غیر متعارف اقتصادی روی آورده‌اند و از کارکرد اصلی خود به دور مانده‌اند و فقط چند بانک دولتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد توانسته‌اند خدمات مطلوب و مشتری پسند ارائه دهند. لذا اگر می‌خواهیم بانک‌ها از حالت انفعال خارج شوند و نقش فعالانه تری در حوزه کسب رضایت مشتریان و تحولات مثبت اقتصادی ایفا کنند حتماً باید به سمت خدمات آنلاین و مکانیزه کردن تمام خدماتشان پیش بروند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تمام صدور اسناد مالی بانکی باید به صورت الکترونیکی انجام شود. در هیچ کشوری مرسوم نیست فرد برای واریز یا برداشت یا دریافت اسناد مهم بانکی ساعت‌ها در بانک یا در ترافیک شهر بماند که یک کار جزئی بانک را انجام دهد. خیلی راحت ما می‌توانیم صدور اسناد بانکی و مالی مانند سفته و برات را در تمام بانک‌ها به صورت سراسری اجرا کنیم.

کارشناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: نظام بانکی ایران رویکرد محافظه‌کارانه‌ به تغییر دارد، در صورتی که می توان با انجام یک سری اصلاحات جزئی و یا حتی اقتصادی کلان شرایط بانکی را در ایران بهبود بخشید. اگر نظام بانکی کشور متعادل و بهبود پیدا کند شرایط بورس اعم از بورس کالا و بازار سهام بهبود پیدا می‌کند و به پیشبرد پروژه های عمرانی و پیشبرد خدمات آنلاین، پرداخت تسهیلات آنلاین و صدور اسناد مالی کمک خواهد کرد.

وی افزود: بانک‌ها باید تلاش کنند تا صدور اسناد آنلاین مالی مانند سفته و برات الکترونیک سرعت یابد و در سپهر اقتصادی کشور پررنگ تر جلوه داده شود. همین سفته و برات الکترونیک می‌تواند کارکرد بسیار زیادی در بازار سهام و بورس کالا داشته باشند اما موضوعی است که بانک‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند و تعداد محدودی از بانک‌های کشور آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *