sandogh tamin badani

پوشش هزینه‌های «خسارات بدنی خارج از تعهد بیمه‌گر»

تصویر روز: صندوق تامین خسارت‌های بدنی در سال گذشته 35 هزار و 361 میلیارد ریال بابت جبران خسارت غیر قابل پرداخت زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه و تعلیق یا ورشکستگی بیمه‌گر پرداخت کرده است.

به گزارش شادا در سال گذشته بیش از 35 هزار میلیارد ریال توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی بابت ماده ۲۱ پرداخت شده است.
ماده‌ 21 ، خسارت های بدنی خارج از تعهد بیمه گر را شامل می شود؛ مواردی از جمله فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته‌نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر در این ماده، مورد اشاره قرار گرفته است.
پرداخت یک هزار و 98 میلیارد ریال موضوع تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی نیز در کارنامه عملکرد صندوق تامین خسارات بدنی طی سال گذشته به چشم می خورد؛ ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی درباره تفاوت دیه زن و مرد است و در کلیه جنایاتی که «مجنی علیه» مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود.
صندوق تامین خسارات بدنی همچنین 14 هزار و 20 میلیارد ریال موضوع ماده ۳۲ را در سال 1400 پرداخت کرده است؛ این ماده مربوط به بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه است.
گفتنی است در سال 1400 درآمدهای مربوط به جریمه خودداری از بیمه اجباری به مبلغ ۳۶۴ میلیارد ریال از سوی صندوق تامین خسارات بدنی وصول شده است.
آزاد سازی یا پیشگیری از زندانی شدن 8 هزار و 64 نفر، تعیین تکلیف یک هزار فقره پرونده رسوب شده در کمیته ماده ۲۹ و پاسخگویی به ۳۵۵ شکایت الکترویکی واصله در سامانه رسیدگی به شکایات صندوق تامین خسارت‌های بدنی در مدت زمان میانگین ۵ روز از دیگر اقدامات این صندوق در سال گذشته است.
بر اساس گزارش این صندوق از عملکرد سال 1400 خود، از ابتدای سال جاری، مدت زمان پرداخت پرونده ها به ۳۰ روز کاری تقلیل پیدا کرده و این صندوق در صدد است با همکاری مراجع قضایی، این مدت به ۱۵ روز برسد.
کاهش زمان رسوب درآمدهای دریافتنی صندوق از شرکت‌های بیمه و تلاش برای توسعه و تقویت شعبه های استانی از دیگر اقدامات در این بخش بوده است.
راه‌اندازی و تدوین نرم افزار تقسیم ارث در صندوق به عنوان اولین نرم افزار تقسیم ارث در صنعت بیمه، راه‌اندازی سامانه ماده ۱۳ به عنوان تنها سامانه در صنعت بیمه که قابلیت تبادل مستندات و اطلاعات را تواما داراست و کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده های موضوع این ماده ( حداکثر زمان رسیدگی به ۳ روز کاهش یافته است)، راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیک به حساب زبان دیدگان، راه اندازی میز خدمت و همچنین ایجاد زیر ساخت امن دور کاری در ایام شیوع ویروس کرونا از موارد دیگری است که در عملکر صندوق تامین خسارات بدنی در سال گذشته ثبت شده است.
تسریع و تسهیل در پرداخت خسارت از طریق بازنگری و اصلاح فرآیندها، رسیدگی و پرداخت خسارت در مرحله دادسرا و چابک سازی فرآیند صندوق از طریق توسعه نظام تفویض اختیار در سطح شعب از دیگر اقدامات تحولی انجام شده از سوی صندوق تامین خسارات بدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *