شرکت‌های جعلی، پاشنه آشیل خدمات پس از فروش لوازم‌خانگی

169167971

 

تصویر روز: یک کارشناس لوازم خانگی گفت: این روزها شرکت‌های بی‌نام و نشان و جعلی لوازم‌خانگی، به معضلی اساسی در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و از بین برنده اعتماد آنان به شرکت‌ها و برندهای معتبر تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، این روزها رشد قیمت‌ لوازم‌خانگی و رکود حاکم بر بازار سبب شده تا در بازار شاهد افزایش مراجعات افراد برای تعمیر لوازم خانگی به جای تعویض باشیم.

افزایش قیمت لوازم‌خانگی از یک طرف و افت قدرت خرید مردم از سوی دیگر، موجب شده است تا رکود در بازار را شاهد باشیم تا جایی که مردم به‌جای خرید لوازم‌خانگی جدید، بیشتر به فکر تعمیر آنها هستند و برخی مسوولان این افزایش مراجعات را تا ۹۰ درصد ذکر می‌کنند.

با این حال، نکته منفی که در پسِ مراجعات برای تعمیر وجود دارد، حضور شرکت‌های تقلبی و جعلی است که خود را جای شرکت‌ها و برندهای اصلی جا زده و از این طریق خسارت‌های اقتصادی و حتی آسیب‌های اجتماعی به مشتریان وارد می‌کنند.

در این زمینه، یک کارشناس صنعت لوازم‌خانگی در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود تلاش شرکت‌ها و برندهای بزرگ لوازم‌خانگی کشور در خصوص بهبود مسائل کمّی و کیفیت محصولات، خلاهایی وجود دارد که در حقیقت پاشنه آشیل این صنعت است.

«احسان فدایی» بیان‌داشت: یکی از مشکلات شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پس از فروش لوازم خانگی، وجود شرکت‌های جعلی و ساختگی (به اصطلاح Fake) و غیر رسمی است.

این کارشناس لوازم خانگی ادامه‌داد: در این میان نکته‌ای که مغفول مانده، عدم اطلاع کافی مردم و مشتریان از مراکز رسمی و اصلی خدمات پس از فروش است که سبب مراجعه آنان به مراکز غیر رسمی و جعلی می‌شود.

وی گفت: شرکت‌های جعلی یاد شده به‌ویژه در سال‌های گذشته فعالیت‌های وسیعی روی «سئوی» سایت‌های خود انجام داده‌اند و به‌خصوص روی عبارت‌ها و کلماتی که مردم هنگام مواجهه با مشکلات آنها را بیشتر در اینترنت جست‌وجو می‌کنند، کار کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌گیرد تا جایگاه بهتری در نتایج جست‌وجوی اینترنتی کسب شود.

فدایی ادامه‌داد: همین مساله سبب می‌شود تا در هنگام جست‌وجوی ساده اینترنتی، اسامی این شرکت‌های جعلی و غیر رسمی بالاتر از اسامی شرکت‌های اصلی و برندهای بزرگ دیده شود.

وی اظهارداشت: مشکل بعدی، برخورداری شرکت‌های غیر اصلی یاد شده از شماره تلفن‌های چهار یا پنج رقمی و بعضا رُند است که همین شماره‌ها فریب‌دهنده مشتریان است و آنها را معتبر می‌پندارند.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی تصریح‌کرد:‌ این مشکل اکنون درخصوص برندهای بزرگ لوازم‌خانگی کشور و حتی برندهای کُره‌ای که در سال‌های گذشته در بازار کشورمان فعال بوده‌اند، وجود دارد.

وی گفت: در نتیجه، شاهد بروز خسارت‌های سنگین به لوازم‌خانگی، نصب لوازم و قطعات تقلبی و زیرپله‌ای و در برخی موارد بروز حوادث ناگوار اخلاقی، سرقت و غیره از منازل هستیم که به‌شدت روی اعتماد مردم به برندهای اصلی تاثیر منفی داشته است.

فدایی تاکید کرد: در این زمینه، دستگاه‌های مسوول و خود شرکت‌های لوازم‌خانگی باید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش را که مورد تایید وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن خدمات پس از فروش است، به درستی به مشتریان بشناسانند.

وی گفت: نام، نشان و آدرس شرکت‌های یاد شده باید در اختیار همه فروشگاه‌های لوازم خانگی و در معرض دید عموم قرار گیرد و انتظار می‌رود پلیس فتا نیز در شناسایی شرکت‌های جعلی و غیر رسمی مذکور به یاری این صنعت بشتابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *