sarafi

پیش بینی قیمت دلار بعد از توافق

تصویر روز (حمید طلیمی) بهای هر دلار امریکا به عنوان ارز شاخص بازار که طی ماه های گذشته در بازار آزاد تهران تا ۳۰ هزارو ۵۰۰ تومان نیز افزایش یافته بود ، با شروع مجدد مذاکرات وین و انتشار اخبار مثبت از روند این مذاکرات به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت.

این موضوع علاوه بر بازار ارزهای عمده ، موجب تغییراتی نیز در سایر بازار های موازی شده است. به منظور بررسی وضعیت بازار ارز «پس از توافق» و یا «عدم توافق» با کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان ایران گفت و گوی اختصاصی انجام داده ایم که متن این مصاحبه به شرح زیر است.

دلایل اصلی کاهش نرخ ارز

کامران سلطانی‌زاده در خصوص دلایل کاهش نرخ ارز هفته های اخیر می گوید: بدون شک آغاز مذاکرات وین ، انتشار اخبار مثبت این نشست در رسانه های داخلی و خارجی و همچنین احتمال آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی در این خصوص تاثیر بسزای داشته است.

تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار های موازی

کامران سلطانی‌زاده می گوید: مواردی که اعلام شد تاثیر مستقیم تحولات داخلی و خارجی در بازار ارز بود. اما باید توجه داشت این نوسانات علاوه بر بازار ارز، بدون شک در سایر بازارهای موازی از جمله سکه ، طلا و خودرو نیز اثر گذار خواهد بود.

وی اظهارداشت: طی هفته های اخیر همزمان با کاهش نرخ ارز شاهد ریزش قیمت ها در سایر بازارها از جمله سکه ، طلا و همچنین خودرو { به ویژه خودرو های خارجی } بودیم.

ورود ارزهای خانگی به بازار

عضو کانون صرافان ایران اظهارداشت: در روز های گذشته برخی دارندگان ارز‌های خانگی با مشاهده روند مستمر کاهش قیمت ارز و به منظور جلوگیری از زیان بیشتر برای فروش ارز های خود اقدام کرده اند که این موضوع نیز به روند نزول قیمت ها کمک کرد.

ناامیدی از افزایش قیمت ها
سلطانی زاده ادامه داد: امروز فروشندگانی که ما در بازار داریم بیشتر از متقاضیان و خریداران قبلی ارزهستند . این موضوع نشان می‌دهد ارز‌های خانگی با مثبت شدن روند کاهش نرخ ارز به سمت فروخته شدن و تزریق به بازار حرکت کرده است. هموطنانی که از سودآوری در این بازار نا امید شده اند به سمت فروش ارز‌های شخصی حرکت کرده‌اند و همین باعث افزایش عرضه شده است.

دبیر کل کانون صرافان ایران معتقد است: بسیاری از بازار‌ها از جمله سکه ، طلا و مواردی از این قبیل می‌توانند تا حدود زیادی تحت تاثیر قیمت ارز قرار بگیرند. به گفته وی با ریزش نرخ ارز ، خودرو‌های وارداتی هم بیش از خودرو‌های داخلی تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

هشدار به خریداران ارز های دیجیتالی

دبیر کل کانون صرافان ایران ادامه داد: یکی از بازار‌هایی که طی ماه های گذشته سرمایه مردم را بخود جذب کرد ، ارز‌های دیجیتال بود.

وی می گوید: اتفاقاتی که برای سرمایه گذاران این حوزه از جمله درکشور ترکیه افتاد نشان می دهد که این نوع سرمایه گذاری هم می‌تواند مخاطرات جدی به همراه همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به پیچیدگی‌های این بازار اعلام می کنیم بازار ارز و رمز ارزها محل مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاری بلند مدت نیست.

پیش بینی نرخ ارز بعد از توافق احتمالی

دبیر کل کانون صرافان ایران با اشاره به احتمال توافق مجدد در این دور از مذاکرات می گوید: با توجه به شاخص های اقتصادی و تعیین نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود در صورت انجام توافق ، نرخ دلار بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان باشد.

وی افزود: برخی از کارشناسان بازار ارز نیز معتقدند نرخ ارز در صورت توافق کمتر از ۲۷ هزار تومان نخواهد بود.

کامران سلطانی زاده در پاسخ با این سوال که در صورت عدم دستیابی به توافق وضعیت بازار ارز را چطور خواهد شد ، اظهار داشت: پیش بینی می شود در صورت عدم توافق ، نرخ دلار حداکثر ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان خواهد بود.

وی معتقد است: تحریم به بخشی از زندگی روز مره مردم تبدیل شده و دولتمردان طی سال های گذشته راههای مقابله با تحریم های ظالمانه امریکا را آموخته اند. بنابراین در صورت عدم توافق نیز انتظار جهش قیمت در بازار ارز را نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *