169924194

توافق باید برای ایران منافع اقتصادی داشته باشد

تصویر روز: رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی امور خود را تنظیم نمی کند، گفت: برای رسیدن به توافق واقعی و اطمینان بخش باید پرونده پادمانی در آژانس بسته شود وگرنه ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌ و امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما نرفتن زیر سلطه قدرتها و سلطه پیدا نکردن بر دیگران است.

آیت الله با بیان اینکه برخی تصور می کنند ارتباط ما با کشورهای شرقی مانند چین و روسیه بیشتر است، ادامه داد: این تعامل به این دلیل است که پیش از دولت سیزدهم، توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است.

رئیس جمهور نگاه دولت را نگاهی متوازن و متعادل به همه کشورها دانست و اظهار داشت: هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد، سیاست ما تعامل و همکاری با اولویت کشورهای همسایه است.

رئیسی ادامه داد: اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد، حتما این زمینه همکاری و مساعدت را به ویژه در حوزه‌های سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

آیت الله رییسی در ادامه با ناپسند خواندن روحیه استکباری عنوان کرد: استکبار خودبزرگ بینی و خودمحوری و خود را برتر از دیگران دیدن چه در یک شخص و چه در حزب و گروه و چه در یک کشور و حاکمان کشور، امر ناپسندی است. آنچه به همه انسان‌ها تاکید شده آن است که خود را در محضر خداوند ببیند و خدا را بر زندگی خود حاکم کند. اما اگر کسانی بودند که خواستند خودمحوری و خودستایی کنند این امر چه در زندگی فردی و اخلاق فردی و چه در سطح اجتماعی و حاکمان امری ناپسند است.

وی تصریح کرد: کسانی که دچار استکبار می‌شوند، نه فقط به خودشان بلکه به جوامع ظلم می‌کنند. امروز جامعه بشری از استکبار رنج می‌برد و برخی کشورها به د لیل قدرت نظامی یا پولی خود را در جایگاه برتر می‌بینند و می‌خواهند به کشورهای دیگر زور بگویند و خود را بر کشورها و جوامع دیگر مسلط می‌بینند و اینجاست که انحراف و ظلم اتفاق می افتد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز انسان جدای از آفات و امراض در کره زمین از آن رنج می برد، خود بزرگ بینی و روحیه استکباری است که نه فقط اسباب نابودی خود بلکه نابودی جوامع را فراهم می کند. به همین دلیل در مجمع عمومی سازمان ملل هم اشاره کردم که باید از استکبار پرهیز کرد و جوامع بشری اجازه ندهند افراد یا حاکمانی با روحیه استکباری دیگران را به بند بکشند.

غرب اگر برای توافق مصمم است، در عمل و اقدام نشان دهد
خبرنگار ایرنا در این نشست خبری از رییس جمهور سوال کرد: پنجره زمان برای توافق و بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ تا چه زمانی باز است ؟ آیا فکر می کنید آمریکا به قصد عبور از انتخابات میاندوره ای کنگره و پشت سر گذاشتن مسائل داخلی خود ، با وارد کردن مسائل جدید در حال وقت کشی و گذراندن زمان است؟ آیا کشورهای طرف مذاکره که یکسال و نیم است برای رسیدن به خط پایان در حال گفتگو هستند ، باید معطل مسائل داخلی آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری بمانند؟

آیت الله رییسی در پاسخ گفت: ما شرایط اقتصادی خود را داریم و آن را به برجام یا به نتیجه رسیدن گفت و گو گره نزده و نخواهیم زد زیرا اگر سفره مردم و اقتصاد مردم به برجام وابسته شود مشکلات جدی ایجاد می‌کند. سیاست دولت ما آن است که در مذاکرات شرکت کرده و از توافق خوب استقبال کنیم.

وی درباره اینکه آمریکایی‌ها می خواهند درباره برجام چه کاری انجام دهند، افزود: ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم؛ ادعای آنها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و ما دنبال توافق هستیم اما رفتارشان تاکنون متفاوت با رفتار دولت گذشته نبوده است؛ یعنی با اینکه توقع می‌رفت تحریم‌ها رفع شود، نه تنها در عمل و اجرا تاکنون اتفاق نیفتاده بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران تصمیم خود را در این زمینه اعلام کرده است و اگر کشورهای اروپایی و آمریکا مصمم هستند، باید تصمیم خود را بگیرند؛ اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست اگر می‌خواهند نسبت به این توافق پایبند باشند و جدی هستند، باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان دهند.

رئیسی بیان کرد: اگر نسبت به توافق پایبندی نشان دهند، جمهوری اسلامی ایران حتما از یک توافق عادلانه و خوب که از آن انتفاع اقتصادی داشته باشد، استقبال می‌کند.

رییس جمهور تاکید کرد: با توجه به تجربه ایران در نقض تعهد آمریکایی‌ها و عدم انجام تعهد اروپایی‌ها، باید به ما حق داد که در این رابطه خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم که توافقی اطمینان‌بخش و پایدار شکل گیرد.

توافق باید واقعی و اطمینان بخش باشد
رئیس جمهور در پاسخ به رسانه ژاپنی درباره علت اخذ تضمین در توافق با آمریکا اظهار داشت: تضمین آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند واقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: این یک تجربه است و چشم انداز آینده ما را روشن می کند که بدون تضمین اگر توافقی شود گره ای که به این قرار داد زده شد دوباره این گره زده می شود و لذا اعلام کردیم باید تضمین دهد و این تضمین باید اطمینان بخش باشد که به تعهدات خود پایبند هستند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، ادامه داد: تنها طرفی که طبق اعلام آژانس به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی ایران بود و حال چگونه است که بدون تضمین بگوییم این توافق انجام شد.

رئیسی توافق را فقط صورت شکلی ندانست و تأکید کرد: توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد. آنان که می‌خواهند با ما وارد کار شوند می گویند. چگونه وارد کار شویم وقتی توافق پایدار نیست؟

وی با تاکید براینکه شرکت های اقتصادی صرفه و صلاح خود را انجام کار ماندگار می بیند، اظهار داشت: اگر تضمینی نباشد شراکت اقتصادی متزلزل می شود و آنها را سست می کند؛ حال چگونه ممکن است با ما وارد کار شوند در حالی که شرط آنها این است که قرارداد پایدار و مستحکم باشد.

رئیس‌جمهور اذعان کرد: استحکام قراردادها در گرو اطمینان بخشی و زمینه اطمینان بخشی و اعتماد، تضمین این تفاهم و توافق است و باید مطمئن بود توافق اطمینان بخش است تا براساس آن قراردادهای اقتصادی شکل بگیرد.

پرونده های پادمانی در آژانس باید بسته شود
رییس جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نبوده و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

آیت الله رییسی با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، اظهار داشت: لازمه حصول این توافق تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است و مساله حل و فصل پرونده پادمانی از شرایط اصلی و از ارکان توافق است.

وی در عین حال افزود: دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران باز بوده و دوربین های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته ای ما نبوده و فعالیت های ما صلح آمیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *