garosi

آمادگی مجدد آژانس برای تعامل با ایران

تصویر روز: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انداختن توپ در زمین ایران گفت به رغم باقی ماندن مسائل حل نشده، آژانس آماده تعامل مجدد با ایران است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی این نهاد مدعی شد: «راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

به گزارش وبسایت سازمان انرژی اتمی، گروسی در این نشست اعلام کرد در صورتی که اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام مجددا و به طور کامل از سر گرفته شود، آژانس باید شکاف اطلاعاتی خود را در مورد زمانی که تجهیزات نظارتی فعال نبوده، برطرف کند. به ادعای او «چالش‌های قابل توجهی برای تایید انطباق با وضعیت موجود اعلام شده از سانتریفیوژ‌ها و آب سنگین ایران قبل از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت».

وی همچنین مدعی شد: «با توجه به موافقتنامه پادمان‌های NPT با جمهوری اسلامی ایران، آژانس تلاش‌هایی برای تعامل با ایران داشته تا مسائل باقی مانده مربوط به وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان اعلام نشده حل شود. ایران از ژوئن، با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، این مسائل حل نشده اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است».

مدیر کل سازمان انرژی هسته‌ای همچنین گفت: «آژانس همچنان آماده تعامل مجدد با ایران بدون تاخیر برای حل این مسائل است. ما باید راه‌حل‌های مشترکی برای مشکلاتی پیدا کنیم که اگر آن‌ها را به صورت مشارکتی حل نکنیم، از بین نمی‌روند».

نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در وین آغاز شد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد، نمایندگان ۱۷۵ کشور عضو آژانس به صورت حضوری یا مجازی شرکت می‌کنند. از کشورمان، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست حضور دارد. او پیش از سفر خود به وین گفته بود در این کنفرانس به اتهامات «ناروا و پرتکرار» هسته‌ای علیه ایران اشاره خواهد کرد.

گروسی هفته گذشته هم خواستار دسترسی کامل به تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود و با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت: «انتظار داریم ایران به صورت کامل به تعهداتش درباره بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد». وی در هفته‌های اخیر تلاش کرده تا فضای خوش‌بینی نسبت به مذاکرات را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *