hadiafar.1

۵۱ میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند

تصویر روز: رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار اقدامات پلیس راهور گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی بیشترین خدمت را در میان پلیس‌ها به مردم ارائه می‌دهد.
سید کمال هادیانفر در دیدار با وابستگان نظامی و رابطان پلیس کشور‌های خارجی گفت: کشور ما بیش از ۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد و تقریبا همه کاربر عرصه ترافیک هستند. رشد جمعیت ما سالانه ۱.۲۴ درصد است که مستمرا در کشور دیده می‌شود. یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت کشور ماست و ما هجدهمین کشور پهناور دنیا هستیم. حجم تردد‌های ما سالانه ۶.۵ میلیارد تردد است که در ۱۴۴۰ شهر نیز وجود دارد و افزایش پیدا می‌کند.

ما ۲۹۳ هزار کیلومتر جاده داریم که بیش از ۲۵ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و بقیه راه‌های دیگر هستند. ۵۱ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند. ما تقریبا ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۵ میلیون خودرو و باقی آن موتورسیکلت‌ها هستند. میانگین سرعت در سال برای ما ۷۸ کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی ادامه داد: عالی‌ترین ساختار ما شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی ترافیک است. همچنین شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌ها و کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز در این زمینه مسئولند. همچنین ۲۲ دستگاه در کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایمنی ترافیکی نقش دارند و ۹۰ درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است.

هادیانفر تصریح کرد: ما به اختصار چهار ماموریت را انجام می‌دهیم. مورد اول مدیریت ترافیک بر اساس روش‌های روز دنیاست. مورد دوم و سوم تسهیل در عبور و مرور با رویکرد ارتقاء ایمنی ترافیک و ارائه خدمات انتظامی ترافیکی به شهروندان مانند صدور گواهینامه، رسیدگی به خودرو‌های نوشماره، رسیدگی به تصادفات و … می‌شود. مورد چهارم نیز پیشگیری از حوادث ترافیکی است. شعار پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید برقانونمداری، پرهیز از خطر و آرامش در سفر است. همچنین افزایش احساس امنیت برای رانندگان، پیشگیری از حوادث و کاهش تصادفات و کاهش جانباختگان از مواردی است که در این راستا دنبال می‌شود.

هادیانفر تاکید کرد: در هر برنامه که دولت و مجلس تعیین می‌کنند این شاخص‌ها مشخص می‌شود. در حوزه خدمات پلیس راهور در سال گذشته ۶۱ میلیون و ۳۷۶ هزار خدمت در حوزه‌های مختلف مانند تصادفات، اجراییات، شماره‌گذاری، فرهنگ ترافیک و … ارائه داده است. پلیس راهور بیشترین خدمت را در حوزه پلیس‌های فراجا به مردم ارائه داده است.

وی درباره هوشمندسازی پلیس و استفاده از همیاران پلیس گفت: ما در کشور ناگزیریم که از علم و فناوری‌های روز دنیا بهره ببریم. جدی‌ترین موضوع ما در تصادفات عامل انسانی است. یکی از کار‌هایی که برای این موضوع انجام شده است همیار پلیس است. ما هم اکنون ۱۲ میلیون همیار پلیس برای نهادینه کردن انضباط ترافیکی داریم.

هادیانفر درباره آمار جانباختگان حوادث رانندگی افزود: ۵۰ درصد در برخورد اولیه جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر کسانی که در تصادفات مجروح و مصدم می‌شوند کارشان به درمان ختم می‌شود و به صورت سرپایی برمی‌گردند. ۲۶ درصد تصادفات ما واژگونی است. عدم توجه به جلو در همه کشور‌ها دیده می‌شود و تقریبا ۳۸ درصد تصادفات ما در ایران نیز مربوط به عدم توجه به جلو به علت استفاده از گوشی همراه است. ۱۹ درصد نیز به علت رعایت نکردن حق تقدم است.

وی درباره آمار گواهینامه‌ها هم اظهار کرد: ما افزایش ۱۵۰ درصدی گواهینامه را داشتیم، اما در ۱۴ سال گذشته ۲۷ درصد کاهش جانباختگان را شاهد بودیم. در بحث عابرین پیاده نیز همینگونه است. در زمینه راکبین موتورسیکلت هم این وضعیت برقرار است. بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی ما در ۴ سال گذشته کاهش جانباختگان را داشته ایم. در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله ۸ نفر جانباخته داشتیم که ما توانستیم این عدد را به ۴.۵ کاهش دهیم. همچنین افزایش رضایتمندی مردم به میزان ۸۵ درصد و رضایت ۹۱ درصدی در ارائه خدمات شماره‌گذاری از دیگر افتخارات ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *