«اجتماعی» برای فعالان اقتصادی

253e364d 58c3 4d6b b280 728272608db9

جواد گودرزی

 

فردیناند تونیس آلمانی به عنوان یکی از پیشگامان نظریه تحول ، نخستین صاحبنظری است که «وضع جامعه نوین» را با توجه به «انواع جدید ارتباطات» مورد مطالعه قرار داده است.

وی در کتاب “اجتماع و جامعه” نظریه ی “تحول جامعه انسانی” را ارائه کرده است. تونیس معتقد است علت تغییر و تحولاتی که در جوامع مختلف انسانی روی می دهد؛ بیش از هرچیز ناشی از نوع روابط بین مردم است.

تونیس با تفکیک دو نوع گروه انسانی به نام « اجتماع» و « جامعه» نقش مطبوعات را در تغییر اجتماع به جامعه بسیار موثر می داند.« اجتماع» یک نوع زندگی اجتماعی آلی ارگانیک و «جامعه» یک نوع زندگی مصنوعی و مکانیکی است. او “تحول اجتماع به جامعه را مانند تحول فرهنگ به تمدن” می داند.

در اجتماع بین افراد، پیوندها و رابطه های طبیعی، خونی و خانوادگی برقرار است و افراد به علت محدودیت مکانی و جمعیتی، همدیگر را می شناسند. روابط اقتصادی اعضای گروه نیز مانند روابط انسانی آنها، بر تعاون و همکاری استوار است و به سبب همبستگی های انسانی و اشتراک منافع، مالکیت خصوصی وجود ندارد.

در جامعه، به سبب فراوانی و گوناگونی جمعیت، روابط طبیعی، خانوادگی و همبستگی های قبیله ای دیده نمی شود و مردم که در سرزمین های وسیعی با هم زندگی می کنند، فقط هدف ها و منافع معینی را دنبال می کنند. در چنین جامعه ای “عقل و اندیشه، احساسات و عواطف را تحت تاثیر قرار می دهد.”

تکامل «جامعه» را در سرمایه داری می یابیم و در آن “روح حسابگرانه” بسیار مهم است. مالکیت خصوصی محترم است و افراد برای کسب مال بیشتر به سوی وسایل، حرفه ها و فعالیت هایی در تجارت و صنعت کشیده می شوند و البته، افراد به تشکیلات اجتماعی منظم و مقررات حقوقی خاص نیاز دارند.

شاید ارتباط این نظریه با برگزاری نمایشگاه در نگاه اول، قدری نامأنوس بنماید اما به هرصورت برای برقراری ارتباطات با دیگران باید از شیوه ها و تکنیک های مختلف بهره برد ، شیوه هایی که بتوان از طریق آن و با استخدام واژه ها و ابزارهای مختلف بهترین « معنا » را به مخاطبان منتقل کرد. مسلم است که مطابق با نظر صاحب نظران و اندیشمندان هرچه ارتباطات «عمقی تر» باشد معنای بیشتری به دیگری منتقل می شود وبهترین فضایی که درآن اطلاعات بیشتری به دیگران منتقل می شود ارتباطات رو در رو ، شفاهی و فرد به فرد است و این ارتباط به تعبیر تونیس در« اجتماع» بیشتر است.

برگزاری نمايشگاه، يكي از فنون عمده ای است که از طریق آن «سازمانها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها در ارتباط اند ، بدست بیاورند» واجرا کننده این فن در سازمانها بر عهده روابط عمومی هاست. منظور از نمايشگاه محلي است كه در آن محصولات يا خدمات سازمان در معرض ديد بازديدكندگان قرار مي گيرد. در نمايشگاه، مي توان از ابزارهاو تکنیک هایی مانند نمايش فيلم، نصب تابلو، عكس، نمودارهاي رنگي، تابلوهاي گردان، تراكت ، برگزاری کارگاههای تخصصی و … استفاده كرد.و در کنار آن با برقراری ارتباطات رو در رو با مخاطبان ، محصولات و خدمات را به بهترین شکل به آنها معرفی کرد. از ويژگي هاي مهم نمايشگاه، رعايت اصل عينيت در توليد پيام و اطلاع رساني است كه آثار ديرپا و ماندگاری را در مخاطب برجاي مي گذارد.

دريك نگاه کلی نمايشگاه را مي توان از لحاظ مخاطب به دونوع عمومی و تخصصی كرد؛ « نمايشگاه عمومی» که معمولا” عموم افراد را مخاطب قرار می دهد و در آن می توان از کليه اقشار جامعه دعوت کرد و « نمايشگاه تخصصی» که برای طيف خاصی از مخاطبان يک سازمان یا حوزه برگزار می شود.مثل برگزاری نمايشگاه بیمه، بانک و بورس که در قیاس با نمایشگاه صنایع غذایی يک نمايشگاه تخصصی به حساب می آيد.

چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی موسوم به کیش اینوکس، بار دیگر همه فعالان عرصه سه حوزه مهم اقتصادی کشور یعنی « بانک» ، « بیمه» و «بورس» را گردهم آورده است تا آنها علاوه بر ارایه خدمات و محصولات خود به مخاطبان و بازدیدکنندگان بتوانند از شیوه ها، تکنیک ها ، تجارب و راهکارهای سایر حوزه ها برای پیشبرد برنامه ها و فعالیت ها ی خود استفاده کنند .

صنعت بیمه کشور هم همانند چهاردهمین نمایشگاه بانک ، بورس و بیمه ای که در مرداد ماه امسال در تهران برگزار شد ، این بار با استفاده از تجارب سالها و دوره های پیشین قصد ارایه توانمندیهای خودرا به مخاطبان و بازدیدکنندگان با چاشنی و تمرکز بر فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه را کرده است.صنعتی که با حضور فعال خود در نمایشگاه ثابت کرد که توانایی برگزاری نمایشگاهی مستقل و تخصصی را نیز دارد و آرام آرم دارد این توانمندی را به افکار عمومی تحمیل می کند تا مخاطبان عام هم برگزاری نمایشگاه تخصصی بیمه را ازفعالان این حوزه طلب کنند.

قطعا این نمایشگاه به تعب
یر تونیس «اجتماعی» است که می توان با استفاده درست و مطلوب از آن فرصت تازه ای برای بازنگری اقدامات انجام شده یافت و با ترسیم چشم اندازهای نو در حوزه اقتصاد و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بنگاههای اقتصادی، زمینه های لازم را برای تقویت ارتباطات برون سازمانی و برون صنعتی و متعاقب آن تبادل اطلاعات برای تحقق آرمانهای تحولی وعده داده شده در برنامه های استراتژیک، فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *