تصویر روز: انجمن مدیریت ایران پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی را با رویکرد حاکمیت نوآوری و با اهداف ارتقای دانش مدیران از طریق انجام دادن پژوهشهای نوآورانه دانشی، ارتقای عملکرد سازمانی در حوزۀ مدیریت دانشی و تعامل و گفتگو در زمینۀ آخرین یافتههای حاکمیت نوآوری در سازمان دانشی، در تاریخ 20مهر1401 با همکاری و مشارکت دانشگاه خاتم در محل این دانشگاه برگزار کرد.
در این همایش که بهصورت حضوری و مجازی برگزار شد، رویکردهای نوآورانه، ابعاد و فرآیندهای فرهنگ نوآوری، مدلهای دانشی حکمرانی خوب، کاربردهای مدیریت نوآوری، تحولات انتقال چابک دانش سازمانی، زنجیرۀ ارزش در مدیریت دانشی و پویایی دانش بهسوی خرد عملی، بهعنوان محورهای کنفرانس موردبحث و تبادلنظر قرار گرفت و دستآوردهای پژوهشگران در این راستا مطرح شد.
ایجاد یک ساختار نظاممند تحتعنوان «نظام حاکمیت نوآوری»
در آغاز همایش، مجید قاسمی، رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس و رئیس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران ضمن خوشآمدگویی و خیرمقدم به حضار در سالن و شرکتکنندگان مجازی، سخنرانی خود را در خصوص «حاکمیت نوآوری به سوی خرد عملی» آغاز و بیان کرد: «اگر بخواهیم در این حوزه به توفیقات کشور نگاهی بیندازیم، طبق سند چشمانداز بیستساله، جامعه باید برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری باشد. در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بلافاصله بعد از بند یک، پیشتازی اقتصاد دانشبنیان، پیادهسازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری بهمنظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید آمده است.»
رئیس دانشگاه خاتم با بیان اینکه ما در موضوع سرمایۀ انسانی رتبۀ 54 دنیا را داریم و در موضوع زیرساخت نوآوری، در رتبۀ یازدهم جهان، حاکمیت نوآوری را موضوعی جامع عنوان کرد و افزود: «ایجاد یک ساختار نظاممند تحتعنوان «نظام حاکمیت نوآوری»، برای سازماندهی عملکردِ همه فرآیندهای مرتبط با نوآوری، ضروری بهنظر میرسد که میتواند بهصورت اساسنامه، نوآوری را بهعنوان یک طرز تفکر و یک شایستگی اصلی، در کل سازمان نشان دهد و برای توسعۀ ارزشها، سیاستها و برنامههای ابتکاری در اختیار مدیریت عالی سازمان قرار گیرد.»
او در بخش دیگری از سخنرانی خود نظریات اندیشمندانی مثل گالبرایت، دشامپس و نلسون در خصوص حاکمیت نوآوری و ساختار سطوح اختیار را بیان کرد و در ادامه از عدم توسعه فرهنگ نوآوری و نگاه به آن بهصورت یک عامل هزینهزا و کاهنده سود، رهبری عجولانه و همچنین عدم برخورداری سازمانها از زیستبوم نوآوری بهعنوان چالشهای نوآوری یاد کرد و در ادامه گفت: «زیستبوم نوآوری، مجموعهای است در حال تکامل که نتیجۀ تلفیق زیستبوم دانش و زیستبوم کسبوکار است و میتوان با تولید و بهرهبرداری از دانش و منابع برای مشتریان و روابط تجاری و جهانی اعم از رقابتی و مشارکتی، به نوآوری دست یافت.»
مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به آیۀ شریفۀ «آنان که سخن را میشنوند و از نیکوترین آنها پیروی میکنند، اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمندانند» (18 سورۀ زمر) و فرمایش امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) که «عاقل كسى است كه بتواند هر چيزى را در جاى خودش به كار ببرد» و همچنین با نگاه به تعاریف فلاسفه ایرانی و حکمای غربی، خرد را برخورداری از دانش، شعور، فهم، تجربه، بصیرت اکتسابی و فهم ذاتی تعریف کرد و هدف از آن را دستیابی به تعالی انسانی و خیر عمومی دانست. وی با اشاره به تفاوتهای دانش و خرد، افزود: «دانش صرفاً انباشت اطلاعات است و ماهیت انتخابی دارد، اما خرد توانایی نگاهکردن و درک چیزها از منظری عمیقتر است و جامعیت دارد. دانش منجر به درک موضوعی خاص میشود. اما خرد قدرت تشخیص و استدلال ایجاد میکند.» او ادامه داد: «برای تحقق خرد عملی در رهبری سازمانها اول باید هدف مشخص و الهامبخش باشد و سازمان ضمن برخورداری از رهبران و مدیران خردمند، سرمایۀ انسانی خردمندی داشته باشد. رهبر سازمان میبایست ویژگیهای مشورتپذيری، خودآگاهی و خودکنترلی، قضاوت درست و مديريت تنشها را در خود تقویت کند و در موقعیتهای حساس کار و زندگی این خرد را مورداستفاده قرار دهد.»
رئیس هیأتمدیره انجمن مدیریت ایران در بخش پایانی سخنان خود خرد عملی را ترکیبی از دانش صریح و دانش ضمنی و موضوعی در میانۀ نوآوری و مسئولیتپذیری توصیف کرد و گفت: «در سالهای اخیر در بحث خرد عملی، مسئولیتپذیری هم اضافه شده و تأکید زیادی بر مسئولیتپذیری اجتماعی گردیده است؛ خرد عملی هماهنگکنندۀ خواستههای بهظاهر ناسازگار مسئولیتپذیری و نوآوری در فرآیند نوآوری مسئولانه است. باید بتوانیم از انبوه دانشی که در دسترس است استفادۀ درست کنیم و در آن غرق نشویم.»
دیدگاهتان را بنویسید