cheraghi copy

بازار متشکل ارزی پاسخگوی مصارف مردم نیست

تصویر روز: عضو کانون صرافان معتقد است: اختلاف نرخ بازار نیمایی و ارز آزاد در نبود بازار متشکل موجب سوء استفاده برخی واردکنندگان از این فرصت شده است.

 شاهین چراغی در گفتگو با کارآفرین نیوز در پاسخ به این پرسش که علت نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی چیست و سیاست اخیر بانک مرکزی برای تعریف ابزار جدید مدیریت نقدینگی در بازار چه تاثیر بر روند بازار خواهد گذاشت، گفت: یکی از معضلات اصلی ما که در سایر کشور نیز دیده می شود، عدم وجود بازار رسمی معاملات به صورت متشکل و منسجم است؛ به عبارت دیگر حجم خرد دادوستدهای غیررسمی تاثیر زیادی بر ارزش گذاری این دلار یا یورو می گذارد.

وی افزود: چون بازار متشکل ارزی فعلی پاسخگوی عمده مصارف مردم نیست، برای حفظ ارزش پول و اصطلاحا ایجاد فرصت آربیتراژی به دنبال تبدیل ریال به ارزهای خارجی می روند.

عضو کانون صرافان با اشاره به اینکه مردم اجازه دارند سالانه یکبار به میزان ۲۰۰۰ دلار با کدملی اقدام به تهیه ارز مورد نیازشان کنند، افزود: در صورتی که فردی سالانه ۴ مرتبه سفر خارجی برود برای سایر سفرها و نیازهایش قطعا به بازار غیررسمی مراجعه خواهد کرد؛ بنابراین باید در این خصوص سازوکار دقیق و منسجمی معرفی شود.

چراغی با اشاره به اینکه به دلیل نقص سازوکارهای بازار، تا ۳ الی ۴ درصد سود روزانه نصیب دلالان بازار ارز می شود، گفت: این درحالیست که سود بانکی سالانه تا ۲۰ درصد پرداخت می شود و به طور طبیعی برخی از مردم به این بازار روی می آورند.

حضور سهامداران خرد بازار سرمایه به سهامداران عمده جهت می دهد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بازار ارز نیز باید همانند بازار سرمایه نسبت به معاملات سهامداران خرد سازوکار دقیقی تعریف کند تا جلوی نوسانات بازار گرفته شود.

وی افزود: چرخش دهان به دهان اخبار بازار خرد ارز و سکه موجب نوسان در بازار شده است و اکنون نوع رفتار شرکت های دارای درآمد ارزی را بر اساس قیمت های هیجانی تعیین می کند؛ از طرفی گپ میان ارز آزاد و ارز نیمایی مانع از عرضه ارز حاصل از صادرات در بازار می شود.

چراغی با تأکید بر اینکه عمده وارد کنندگان از اختلاف ۷ هزار تومانی قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد سوء استفاده می کنند، افزود: این اختلاف قیمت ها و دو نرخی بودن ارز آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می کند؛ در این شرایط تقاضا برای دریافت ارز از بانک مرکزی به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف مردم را یک شبه نمی توان تغییر داد، افزود: باید با اعمال سیاست های کنترلی به جای دخالت مستقیم رفتار سرمایه گذاری مردم را تغییر داد به طوریکه به جای خرید مستقیم ارز نسبت به خرید اوراق سهام شرکت های صادرات محور ترغیب کرد.

 اقدامات مثبت بانک مرکزی در کنترل و هدایت نقدینگی

عضو کانون صرافان با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تصریح کرد: انتشار اوراق سکه یکی از اقداماتی هست که موجب هدایت نقدینگی به سمت اوراق شد تا ضمن حفظ ارزش پول در دست مردم، هیجانات بازار ارز را به صورت غیرمستقیم کنترل شود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش که در دوران دولت گذشته شتاب گرفته بود، گفت: کنترل نقدینگی در بازار اقدام بسیار پیچیده ای هست و در صورت عدم کنترل آن بازهم متغیرهای پولی و بانکی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چراغی در خصوص ورود مردم عادی به بازار سکه و ارز گفت: در گذشته نسبت به ورود مردم به بازار رمز ارزها که بسیار مشکوک هم بود، تذکرات لازم را دادیم به طوریکه قیمت بیت کوین از ۶۲ هزار دلار به ۱۶ هزار دلار رسید و سرمایه مردم به یک چهارم تقلیل پیدا کرد؛ در خصوص بازار سکه و طلا هم توصیه جدی به مردم ورود به بازار های رسمی از جمله بازار سرمایه هست.

وی افزود:مردم می توانند در صورت خوشبینی نسبت به آینده بازار ارز به خرید سهام شرکت های صادرات محور روی بیاورند که ضمن ریسک پایین تر، موجب اقدام غیرقانونی هم نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *