oil

نفت ارزان شد

تصویر روز: تقویت ارزش دلار، افزایش عرضه نفت عربستان به مشتریان آسیایی و کاهش واردات نفت چین موجب شد که قیمت نفت امروز بیش از یک درصد کاهش یابد.

 تقویت ارزش دلار، افزایش عرضه نفت عربستان به مشتریان آسیایی و کاهش واردات نفت چین موجب شد که قیمت نفت امروز بیش از یک درصد کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۵۸ سنت، معادل ۱٫۲ درصد کاهش به ۴۸ دلار و ۴۲ سنت رسید. حجم معاملات در بازار امروز با پس از تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا و در آستانه تعطیلات آخر هفته کم بود.قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با ۵۵ سنت، معادل ۱٫۲ درصد کاهش به ۴۷ دلار و ۴۱ سنت رسید.

تجار گفتند عامل اصلی افت قیمت ها در روز جمعه تقویت ارزش دلار بوده که در این هفته به بالاترین رقم ها از سال ۲۰۰۳ تاکنون رسیده است.انتشار خبرهایی از برنامه شرکت آرامکو برای افزایش عرضه نفت خود در ماه ژانویه به برخی از مشتریان آسیایی نیز در افت قیمت ها موثر بوده است.

طرح عربستان برای کاهش تولید اوپک و دیگر تولید کنندگان عمده نفت که قرار است هفته آینده درباره جزئیات ان تصمیم گیری شود، در صورت تایید نهایی تنها بر عرضه نفت از فوریه ۲۰۱۷ به آن طرف تاثیر خواهد گذاشت زیرا اکثر صادر کنندگان نفت خود را برای تحویل در دو ماه بعد می فروشند.

تلاش های عربستان برای صادرات نفت بیشتر به آسیا در حالی است که روسیه جایگاه نخستین تامین کننده نفت چین را از عربستان گرفته است.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند اعضای اوپک در نشست روز ۳۰ نوامبر خود به توافق بر سر کاهش تولید دست یابند، اما مشخص نیست که این میزان تولید چقدر خواهد بود و آیا برای تقویت بازار و غلبه بر مازاد عرضه موجود کافی خواهد بود یا نه. به گزارش تسنیم تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جفریز نوشتند: «ما انتظار داریم یک نوع توافقی به دست آید، اما واکنش بازارهای نفت بستگی به میزان باورپذیر بودن اقدام پیشنهادی خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *