hemati

انتقاد همتی از دریافت عوارض نامتعارف از صنعت بیمه

تصویر روز: صنعت بیمه کشور کارکردهای عظیمی را در کشور انجام داده که در ذهن ها مغفول مانده است و باید این کارکردهای بزرگ در جامعه هم تبیین شود.

دکتر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در همایش بیمه و توسعه با اشاره به مطلب بالا گفت: در حال حاضر شاخص اعتماد عمومی به صنعت بیمه کشور در قیاس با نرم بین الملل در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی از بیمه به عنوان عامل ارتقای آرامش در مردم، فعالان اقتصادی، ثبات اقتصادی، کاهش هزینه های مبادلاتی در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار نام برد و گفت یکی از کارکردهای مهم بیمه کمک به رشد و توسعه سرمایه گذاری در اقتصاد ملی است.

باید به سمت تخصصی شدن بیش رفت   

دکتر همتی از منابع سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه به عنوان یک فرصت اقتصادی یاد کرد و گفت: البته این موضوع صرفا با ضریب نفوذ ۱.۲درصدی حاصل شده است و بدیهی است که اگر این شاخص دو برابر شود شاهد تحول مهمی در توسعه سرمایه گذاری خواهیم بود.

رییس شورای عالی بیمه با اشاره به این موضوع که به همت و تلاش همکاران صنعت  بیمه، در پایان سال ۹۴ ضریب نفود بیمه به بالای ۲ درصد رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با تخصصی شدن تدریجی شرکت های بیمه و تفکیک بیمه های زندگی از غیر زندگی شاهد توسعه بیمه های زندگی که عامل اصلی رشد و توسعه بیمه است، باشیم.

دکتر همتی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر ۵۵درصد پرتفوی بیمه ای دنیا در رشته بیمه عمر است گفت: این رقم در کشور ما ۱۲ درصد است و در منطقه ۲۵درصد است که در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای نوظهور رقم مطلوبی به نظر میرسد.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد در حال حاضر ۱۱۰ هزار نفر در صنعت بیمه کشور فعالند که کمتر از ۵درصد آنها در بخش دولتی است و بقیه دربخش خصوصی مشغول هستند.

صنعت بیمه در دوران تحریم توانست محدودیت ها را کنترل کند 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صنعت بیمه کشور در طی سال های تحریم توانسته پیامدهای منفی مربوط به آن را رفع کند واز این که اقتصاد کشور در بخش تجارت خارجی بدون پوشش مانده و دچار بی ثباتی شود ممانعت بعمل آورد.

دکتر همتی از ایجاد پس اندازها، سازوکار حساب ویژه اتکایی ترسیم ظرفیت مشترک بازار و تقویت ارتباط با کشورهای در حال توسعه به عنوان مهم ترین تدابیر به کار رفته در این حوزه یاد کرد.

وی ادامه داد روند تحریم ها و عاقبت برجام هر چه باشد تجربه گرانسنگ دوره تحریم مورد توجه ما خواهد بود و ما سازوکار پوشش های اتکایی و مراودات با شرکت های  بیمه خارجی را برمبنای استفاده از ظرفیت های داخلی و اصول اقتصاد مقاومتی پی خواهیم گرفت.

بازار بیمه و مکانیسم های بیچیده آن  

دکتر همتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که بازار به عنوان یک ابزار توسعه اقتصای بر دیگر بخش ها ارجحیت دارد گفت: در عین حال مهم ترین ایراد بازارها این است که هم می تواند ناقص عمل کند و هم می تواند بهترین نتایج را ندهد چرا که عواملی مانند ناآشنایی با مکانیسم بازار، عدم وجود اطلاعات کامل و عدم شفافیت و شیوع رفتارهای غیرعقلانی موجب عملکرد ناقص بازار خواهد شد و از طرفی وقتی بین منافع و مضار  اجتماعی و شخصی تفاوت ایجاد شود بازار نتایج ممکن را نخواهد داشت لذا باید ضمن اصلاح وتقویت نظام بازار باید از آن حمایت کرد تا ترکیب مناسبی از نقش دولت و بازار به وجود بیاید .

نظارت های دوگانه  

رئیس کل بیمه مرکزی نظارت بر بازار بیمه را باتوجه به بیچیدگی های آن، نظارت ویژه دانست و گفت:در راستای نظارت مطلوب و جدید باید تمامی ریسک ها و حاشیه توانگری شرکت ها را کنترل کرد تا علاوه بر اینکه شرکت های بیمه در ایفای تعهدات خود دچار مشکل نشوند به حقوق بیمه گذاران نیز خدشه ای وارد نشود.

وی با اشاره به شاخص های مهم نظام نوین نظارت بر شرکت های بیمه بازرگانی، هدف اصلی نظارت در صنعت بیمه را حمایت از حقوق بیمه گذاران و تضمین ثبات بلندمدت سیستم بیمه ای دانست و گفت: نهاد ناظر باید برای تقویت وظایف نظارتی به صورت  ON – SITEو OFF- SITE عمل کند.

دکتر همتی از «ارزیابی رفتار بیمه گر در بازار، کنترل پایبندی بیمه گر به مقررات و آیین نامه ها، اطمینان از استحکام حاکمیت شرکتی در توسعه بیمه، ارزیابی پروسه مدیریت ریسک بیمه گر و ارزیابی رویه های کنترل داخلی بیمه گر» به عنوان مهمترین محورهای نظارت در بخش ON-SITE یاد کرد.

وی همچنین از «اطلاع از وضعیت اجرای قوانین و مقررات، اطلاع از استحکام مالی و موقعیت توانگری بیمه گر و ارزیابی مدوام بیمه گر به عنوان شاخص های نظارت OFF-SITE نام برد.

رئیس کل یبمه مرکزی ادامه داد ما در صنعت بیمه به عملکرد بازار و فعالیت همراه با رقابت سالم بین شرکت های بیمه ای برای ارائه محصولات جدید اعتقاد داریم و در این راستا از ایجاد و تقویت یک بازار رقابتی در عین حمایت از حقوق بیمه گذاران حمایت خواهیم کرد.

توسعه صنعت بیمه، مهمترین دغدغه  

دکتر همتی مهمترین دغدغه دولت، بیمه مرکزی و مردم را توسعه صنعت بیمه و جلب رضایت و تکریم مشتریان دانست و گفت: بیمه گران باید بتوانند با سرعت، دقت، سهولت به صورت منصفانه تعهدات خود را به انجام برساند.

وی ادامه داد در این راستا بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر بخش های دولتی، مجلس وقوه  قضائیه باید کمک کند تا محیط کسب و کار شرکت های بیمه بهبود یابد و آنها بتوانند در محیطی آرام، تخصصی و حرفه ای آرامش و اطمینان خاطر را برای مردم به ارمغان آورند.

تقاضا از مسئولان برای تغییر نگاه 

رئیس شورای عالی بیمه با تاکید بر وضع عوارض نامتعارف و متعاقب آن انحراف منابع صنعت بیمه از تامین مالی خسارت های بیمه شدگان گفت: باید تسلط نگاه صرف اجتماعی به بیمه در نزد برخی

تصمیم گیران اصلاح شود و نگاه اقتصادی و اجتماعی توأمان مدنظر باشد. در حال حاضر کل عوارض صنعت بیمه معادل ۱۴درصد است در حالی که سود خالص شرکت ها از ۳درصد فراتر نمی رود.

دکتر همتی ادامه داد : رشد مداوم تعهدات از یک طرف و محدودیت افزایش نرخ بیمه از طرفی دیگر شرایط دشواری را در محیط کسب و کار بیمه ای ایجاد کرده است چرا که قدرت خرید مردم اجازه افزایش مداوم حق بیمه را نمی دهد. طی ۱۰ سال گذشته نرخ دیه ۲۰.۵درصد رشد داشته است لکن در این مدت حق بیمه ۱۵.۵ درصد رشد داشته است و طی این مدت حق بیمه حداقل ۲۵درصد از تعهدات عقب افتاده است و این به معنای کسری حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی حق بیمه برای ایفای تعهدات است که در صورت افزایش مجدد ارزش ریالی دیات معلوم نیست خرید بیمه شخص ثالث چقدر برای مردم امکان بذیر خواهد بود.

دکتر همتی در همین رابطه اضافه کرد در افزایش مداوم تعهدات و حق بیمه شخص ثالث باید مصلحت مردم، جامعه و موسسات بیمه توأمان دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *