naft

افزایش بهای نفت در بازار آسیا

تصویر روز: بازار نفت پس از هضم افزایش نرخ بهره های بانکی در آمریکا و به دنبال آن افزایش ارزش دلار، ترجیح داد به کاهش عرضه در پی توافق‌های اوپک امید ببندد، به این ترتیب بهای نفت خام روز جمعه در بازار آسیا افزایش یافت.

صبح امروز در معاملات الکترونیک بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت/ نفت پایه آمریکا) برای تحویل در ماه ژانویه با ۲۸ سنت افزایش، ۵۱ دلار و ۱۸ سنت معامله شد.هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) نیز برای تحویل در ماه فوریه، با ۲۵ سنت افزایش، ۵۴ دلار و ۲۷ سنت داد و ستد شد.

روز گذشته بهای نفت تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا به دنبال تصمیم بانک مرکزی این کشور در مورد افزایش نرخ بهره های بانکی برای نخستین بار طی یک سال، کاهش یافت.

از آنجا که نفت با دلار آمریکا معامله می شود، هر گونه افزایش ارزش دلار از تمایل خریداران نفت که دارای ارزهای دیگر هستند می کاهد و در نتیجه بهای نفت کاهش می یابد.

اما به نظر می رسد که امیدهای ناشی از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مورد کاهش سطح تولید، دوباره اهمیت یافته است.

اوپک با اعلام دو توافقنامه در مورد کاهش عرضه، یعنی یک توافق داخلی بین کشورهای عضو که اواخر ماه نوامبر صورت گرفت و دیگری، توافق با حدود ۱۰ کشور دیگر که اوایل هفته گذشته حاصل شد، به طور قابل توجهی به احیای بهای نفت کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، جفری هال، تحلیلگر موسسه OANDA می گوید هر چند که امروز اتفاق جدید مهمی روی نداده، اما به نظر می رسد که نفت طوفان پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا را سپری کرده و به وضعیت امیدهای پس از توافق اوپک بازگشته است؛ در واقع، بازار نفت بین این دو مسئله، شرایط بهتر یعنی امید به کاهش عرضه در بازار را انتخاب کرده است.

به گزارش صدا و سیما بازارها اکنون منتظرند ببینند که آیا این توافق‌ها که قرار است از ماه ژانویه به مرحله اجرا درآیند، واقعا محقق خواهد شد یا خیر.در پایان معاملات روز پنجشنبه در بازار نیویورک (نایمکس)، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با ۱۴ سنت کاهش، ۵۰ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.در بازار لندن نیز هر بشکه نفت خام پایه اروپا با ۱۲ سنت افزایش، به ۵۴ دلار و ۲ سنت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *