nataj.3

گلایه نتاج از هجمه غیر منصفانه به نظام بانکی

تصویر روز: مدیرعامل بانک قوامین گفت: مهم ترین اقدام در مدیریت بازار پول تسویه بدهی دولت به بانک ها است، اما این کار باید مرحله به مرحله انجام شود چرا که نقدینگی موجود در جامعه با میزان بدهی دولت یکسان نیست، بنابراین اقتصاد کشورمان کشش هضم این میزان نقدینگی را ندارد.

 دکتر غلامحسن تقی نتاج با بیان این مطلب افزود : فعالیت‌های پولی در محیط فعلی اهمیت ویژه‌ای در صعود و نزول اقتصاد دارد چرا که اقتصاد کشورمان بانک محور است، صرف نظر از اینکه این موضوع خوب یا بد است باید بپذیریم که اقتصاد کشورمان وابستگی قابل توجهی به فعالیت های بانکی دارد و در این شرایط بهتر است در کوتاه و میان مدت بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی گفت: ممکن است در بلند مدت تغییراتی رخ دهد که نیاز باشد از اقتصاد بانک محور عبور کنیم اما هنوز نمی توان اظهارنظر مستندی در این باره داشت، بانک محور بودن اقتصاد کشور موضوعی است که فعلا برای خروج از این مشکل راه حلی در نظر گرفته نشده است، بنابراین نمی‌توان راه حل های بلند مدت برای حل این موضوع در پیش گرفت این اقدام نه تنها باعث کمرنگ شدن تاثیر نظام بانکی در اقتصاد می شود بلکه باعث ایجاد برخی مسائل دیگر می شود.

مدیرعامل بانک قوامین اظهارداشت: پس از انقلاب اسلامی تاکنون برنامه های بانکداری اسلامی مورد تحلیل قرار گرفته اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است باید تحولی در رویکرد نظام بانکی کشور داشته باشیم به طوری که از بانکداری متعارف به بانکداری اسلامی و سپس از بانکداری اسلامی به سمت نظام پولی اسلامی تغییر رویه دهیم.

وی اظهارداشت: لایحه شناخته شده برای اجرای نظام پولی اسلامی نداریم، از سوی دیگر نباید انتظار عملیاتی شدن این نظام را در یک فضای خالی از پیش زمینه داشت، باید مدل های مقبولی برای پیاده سازی آن مطرح کرد. پس از ۳۸ سال به تازگی صحبت هایی از تغییر رویکرد به بانکداری بدون ربا شده است اما انتقاد، مساله و شبهاتی در پی داشته که برای حل این موضوعات باید به همه مسائل بوجود آمده اهمیت داد و هر کدام را تحلیل کرد.

دکتر نتاج با اشاره به اینکه نظام بانکداری باید در قالب مکتب اسلام باشد، گفت: با توجه به مکتب جمهوری اسلامی باید اهداف و برنامه ها نیز اسلامی اجرا شود به گونه‌ای که در کشورهای غیر اسلامی مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد اسلامی باید ثابت شود تا منجر به بهینه سازی و ارتقا کیفیت زندگی شود.

مدیر عامل بانک قوامین با اشاره به هجمه های غیر منصفانه برخی مسوولان به فعالیت های نظام بانکداری اظهارداشت: کم و کاستی های اقتصادی مرتبط به همه بخش ها است، نباید هجمه های غیر منصفانه تنها به نظام بانکی باشد، متولیان بخش‌های مختلف باید مشکلات خود را برطرف کنند نگاهی به بخش های دیگر داشته باشند تا تعامل لازم برای پیاده سازی مدل های اسلامی داشته باشیم و به کشورهای دیگر عرضه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا متناسب با رشد نقدینگی نرخ تورم افزایش نمی‌یابد، گفت: نقدینگی‌ که هم اکنون در کشور رشد می‌کند ناشی از سود سپرده‌هایی است که موسسات پولی و بانکی در دفاتر حسابداری اعمال می‌کنند. رشد اقتصادی و تولید واقعی با پرداخت سود به سپرده ها افزایش می‌یابد، اگر رقم نقدینگی را با نرخ ۲۰ درصد سودسالیانه محاسبه کنیم در پایان هر سال شاهد افزایش نقدینگی خواهیم بود.

دکتر نتاج افزود: سرمایه موسسات پولی و بانکی از منابع گران قیمت و سرمایه بانک ها از منابع ارزان قیمت است، بانک ها برای رشد منابع خود باید سپرده‌های قرض الحسنه را به مصرف قرض الحسنه برسانند نه دیگر خدمات، در این میان برخی مصوبه و ابلاغیه های دیگری نظیر تکلیف بودجه درمان، ازدواج و… برای سپرده‌های قرض الحسنه جاری می‌شود که مشکلی بر دیگر مشکلات است.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: همه موسسات پولی و بانکی در بخش واسطه‌گری وجوه با ضرر روبرو هستند و این زیان مشکلات بانک ها را بیشتر کرده است، موسسات پولی و بانکی در کنار خدمات و تسهیلاتی که ارائه می‌دهند درآمد زیادی ندارند و نمی‌توانند کارمزدی دریافت کنند به بیان دیگر باید گفت کشور ما کشش پرداخت هزینه های کارمزدهای جاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر بانک مرکزی با کنترل نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌ها، نظام بانکی را با تعادل نسبی روبرو کرده است اما این اقدام کافی نیست و برای کنترل بیشتر باید فاصله این دو نرخ بیشتر شود. به گزارش ایبنا دکتر نتاج ادامه داد: مهم ترین اقدام در مدیریت بازار پول تسویه بدهی دولت به بانک ها است اما این کار باید مرحله به مرحله صورت گیرد چرا که اگر قرار باشد بدهی ۵۷۰ تریلیون تومانی دولت به بانک ها یکباره تسویه شود انفجار سنگینی در اقتصاد کشور رخ می دهد. چون نقدینگی موجود با میزان بدهی دولت یکسان نیست اقتصاد کشورمان کشش هضم نقدینگی به این میزان را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *