porteghal

نیازی به واردات پرتقال شب عید نداریم

تصویر روز: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود خسارت سرما به باغات پرتقال ، برای تامین نیاز شب عید نیازی به واردات نیست.

محمد علی طهماسبی در حاشیه نخستین همایش ملی توانمندسازی مراکز کشت بافت در گفتگو با صدا و سیما ، با اشاره به اینکه در آذرماه سرمای زودرس به حدود ۱۲۰ هزار تن محصول باغات پرتقال در شمال کشور خسارت زد ، افزود: این میزان خسارت شامل مازاد تولید محصول بود بنابراین مشکل و کمبودی برای مدیریت بازار مصرف و بازار شب عید وجود ندارد.

وی گفت : امسال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش محصول پیش بینی می شد که به علت سرمای غیرقابل پیش بینی ، خسارت دید. معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود : کشور واقعا نیازی به واردات پرتقال ندارد و این میزان خسارت مربوط به مازاد تولید بود و تولید به اندازه کافی وجود دارد.

طهماسبی گفت : برای بازار شب عید به ۲۰۰تا ۲۵۰ هزار تن پرتقال نیاز است که در حال حاضر در انبارها وجود دارد.

وی افزود : هم اکنون حدود ۴۰۰ واحد درجه بندی کیفی پرتقال از منطقه غرب تا شرق استان مازندران فعال است و انبارهای محلی و انبارها و سردخانه های صنعتی پر از مرکبات و محصول پرتقال است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت : علاوه بر این یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن پرتقال نیز در استان های جنوبی داریم که در حال عرضه به بازار است.
طهماسبی از عرضه پرتقال های یخ زده و بی کیفیت به بازار مصرف انتقاد کرد و افزود: عده ای فرصت طلب پرتقالهای یخ زده و فاسد را در بازار مصرف عرضه کردند که آسیب جدی به بازار پرتقال زده است.

وی تصریح کرد : سازمان های میادین میوه و تره بار باید از ورود ، عرضه و فروش پرتقال های فاسد و یخ زده جلوگیری کنند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار تن پرتقال با کیفیت مناسب فقط در انبارهای استان مازندران وجود دارد که هنوز توزیع نشده است.

طهماسبی علت عرضه پرتقال های یخ زده را بهانه جویی برای واردات این محصول دانست. وی گفت : دولت امسال برای مدیریت بازار پرتقال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی اختصاص داد تا پرتقال مازاد روی دست باغدار نماند و با صادرات از بازار خارج شود اما این بخش از تولید مازاد پرتقال به علت سرمازدگی آسیب دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *