fazeli.1

سهم ناچیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع

تصویر روز: رئیس اتاق اصناف ایران از نامطلوب بودن اقتصاد در کشور و سهم ناچیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع خبر داد.
به گزارش تصویر روز به نقل از صداوسیما، علی فاضلی امروز در اولین گردهمایی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: اتاق اصناف تهران توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، اگرچه مشکلات و مقاومت‌های غیرعلمی هم دیده می‌شود.
امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم اظهار داشت: ۲۴۵۰ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در مساحتی حدود یک میلیون مترمربع در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.
وی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کاهش هزینه‌های تولید تا مصرف منجر می‌شود، گفت : این فروشگاه‌ها سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کاهش قیمت‌ها دارد.
فخریان افزود براساس آمار اخیر مؤسسه جهانی مک‌کینزی، بخش خرده‌فروشی در ایران در افق ۲۰۳۵ رشد جهشی در اقتصاد خواهد داشت و توسعه دانش‌بنیان لازمه ان است.

تدوین سند توسعه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای درکشور
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت از تدوین سند توسعه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور خبر داد.
صادقی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سبب افزایش بهره‌وری در نظام توزیع می‌شود، افزود: باید با تدوین سند توسعه‌ای، سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع کشور افزایش یابد.
صادقی کاهش قیمت کالا‌ها را یکی از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سیستم توزیع در نظام فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله بین تولیدکننده و عرضه‌کننده را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقاومت صاحبان سوپرمارکت‌ها در شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های دارای جمعیت کم است، ادامه داد:یک میلیون و ۲۰۰ هزار خرده‌فروش در سطح کشور وجود دارد که این نوع نظام توزیع، بهره‌وری کمتری نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد و با قیمت بیشتری کالا را عرضه می‌کند، در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت کمتر کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت گفت:: آمار دقیقی از معدل کاهش قیمت‌ها و اینکه در فرایند توزیع دقیقاً با چند درصد کاهش کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نداریم، اما با همین رقم ۱۵ درصد می‌توان گفت که نظام سنتی موجود نابهره‌ور است.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت گفت:: ۳ میلیون نفر شاغل در واحدهای صنفی توزیع کار می‌کنند که هیچ دولتی نمی‌تواند، به آن بی‌اعتنا باشد.
وی افزود:، اما وقتی دولت تأکید دارد که درآمدهای نفتی به حداقل خودش می‌رسد، باید از امکانات حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و یکی از راه‌های آن، نوین‌سازی شبکه‌های توزیع از جمله توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.
صادقی با تأکید بر اینکه باید با مطالعه و دانش‌بنیان کردن بر این چالش‌ها در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای غلبه کرد، گفت: یکی از اهداف ما در نوین‌سازی شبکه‌های توزیع، شفافیت اطلاعاتی است.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت گفت:: شرایط اقتصادی ما در کل باید به شفافیت برسد، تا همه اجزاء آن قبول کنند که افشای اطلاعات برای آن‌ها خطر نیست و آن را انجام دهند.
وی با بیان اینکه اتحادیه‌های ما و عملکرد آن باید دانش‌بنیان باشد، گفت:: شفافیت اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، مشارکت فعال اتحادیه در تدوین سند راهبردی و توجه به واحدهای صنفی توزیعی موجود و ایجاد تسهیلات برای آن‌ها در جهت تطبیق با روش‌های نو و افزایش درآمد باید در راستای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدنظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *