sarbazi 1

نگاه به خدمت سربازی باید عوض شود

تصویر روز: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: علاوه بر اینکه نگاه به سربازی در جامعه ما مناسب نیست و برخی خانواده ها از سربازی به عنوان خدمت اجباری تلقی می کنند، فرهنگ نیروهای مسلح برای برخورد با سربازان نیز باید متحول شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سردارسرلشکر محمد باقری در نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری مهارت آموزی کارکنان وظیفه با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: همه مقدمات برای خدمت دولت دوازدهم فراهم است و امیدواریم این دولت با اتکا به حمایت های رهبری و مردم بتواند گام های بهتری در خدمت به نظام و محرومیت زدایی انجام دهد.
وی اشتغال را مساله اساسی کشور خواند و گفت: در این بین باید به نیروی جوان به عنوان سرمایه قابل توجه نگریسته شود و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها با بیکاری جوانان مواجه ایم که مشکلات متعددی در زمینه های معیشتی، فرهنگی ، اجتماعی و موضوع تشکیل خانواده ایجاد کرده است.
سرلشکر باقری با اشاره به اینکه در نیروهای مسلح در بحث تولید و اشتغال اقدامات گسترده ای صورت می گیرد و همه هدف ما کمک به کشور و دولت است افزود: یکی از موضوعات مورد بحث ما مساله استفاده از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای فرزندان ذکور جامعه در بحث مهارت آموزی است.
وی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر از جوانان ذکور کشور در سنین ۱۷ تا ۲۷ سالگی کارت پایان خدمت می گیرند و باید جذب بازار کار شوند و تشکیل خانواده دهند اما بیشتر این جوانان امادگی لازم برای اشتغال را ندارند .
سرلشکر باقری با اشاره به اینکه فرهنگ کار در جامعه ما قوی نیست به اشکال دوره تحصیلی دبیرستان و دانشگاه اشاره کرد و گفت: جوانان ما در این محیط های آموزشی مطالبی را فرا می گیرند که منجر به ایجاد مهارت برای ورود به بازار نمی شود و جوانان بعد از پایان خدمت سربازی هم آمادگی کار ندارند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نگاه به سربازی در جامعه ما مناسب نیست و عنوان آن در خانواده ها و فرهنگ عمومی به نوعی خدمت اجباری تلقی می شود و جوانان ما تلاش می کنند یا به خدمت نیایند و یا دیر خود را معرفی کنند.
سرلشکر باقری گفت: البته در این بخش نیازمند ایجاد تحول در فرهنگ نیروهای مسلح برای برخورد با سربازان هم هستیم چرا که اوقات فراغت سربازان پر نمی شود و گاهی اوقات سربازان احساس بطالت می کنند.
وی آفزود: هزینه هر نفر کادر حقوق بگیر برای نیروهای مسلح معادل پنج سرباز است و هم اکنون حقوقی که مجلس برای سربازان وظیفه ابلاغ کرده است حدود ۱۳ درصدش پرداخت می شود.
سرلشکر باقری گفت: کشور توانایی اینکه سربازی را لغو کند ندارد و باید همچنان خدمت سربازی باقی بماند.
وی افزود: ما باید در قبال مهارت هایی که به سربازان منتقل می کنیم گواهی نامه ارائه دهیم چرا که برخی سربازان در دوران سربازی راننده پایه یک می شوند و یا مهارت های حفاظت و نگهبانی و همچنین آموزش های خدماتی، کشاورزی و باغداری می بینند که باید پس از پایان دوره خدمت وظیفه عمومی گواهینامه ای به این سربازان داده شود.
سرلشکر باقری گفت: نیروهای مسلح و وزارت دفاع کارخانجات پیشرفته ای دارد که باید از امکانات آنها به نفع سربازان استفاده شود و نیروهای مسلح از میان فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکتری حتما باید افراد مستعد را به کار گیری کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ما حتی این امادگی را هم داریم که اگر دانش اموزی پیش از اخذ دیپلم مهارتی را فرا گرفت به ازای این مهارت از خدمت سربازی اش کسر کنیم که می توان بابت این مهارت امتیازاتی از جمله کاهش زمان خدمت و یا خدمت در نزدیکی محل سکونت داد.
وی از وزارت خانه های صنعت و بهداشت هم خواست در بحث اموزش سربازان ستاد کل نیروهای مسلح را یاری کنند.
سرلشکر باقری گفت: ستاد اجرایی فرمان امام نیز در ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در سامانه سرباز ماهر به ما قول مساعد داده است و می توانیم با کمک مربیان در بحث نجات غریق و دوره های تربیت مربی رشته های مختلف ورزشی در میان سربازان اقدامات گسترده ای انجام دهیم.
وی افزود: ما زمین، سوله و تجهیزات زیادی در اختیار داریم و از همه مسئولان نیروهای مسلح درخواست می کنم در بودجه سال ۹۷ ردیفی را برای مهارت اموزی هرچه بهتر کارکنان وظیفه در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *