mahdeyan

بانک توسعه تعاون حامی تعاونی های برتر

تصویر روز: بانک توسعه تعاون که تمامی آن متعلق به دولت است طبق اساسنامه مصوب و قوانین پولی و بانکی کشور با رویکرد توسعه ای در راستای تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد ملی و به منظور ارتقاء و بهره گیری از تمامی ظرفیت های بخش تعاون در جهت دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی ، اجتماعی تشکیل گردید.

مطابق قانون اساسی و در راستای تحقق اهداف و آرمان های عدالت محور و مردمی انقلاب اسلامی، اقتصاد کشور از ۳ بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تشکیل می شود. بسیاری از دانشمندان معاصر علم اجتماع به این نتیجه رسیده اند که راه تعاونی از کارآمدترین طرق ممکن برای برون رفت از توسعه نیافتگی است. از این رو، در سال ۱۳۶۸ و بعد از تثبیت نظام، نهاد صندوق تعاون کشور به عنوان نخستین گام رسمی در پیشبرد اقتصاد تعاونی به حکم قانون مصوب شورای عالی انقلاب تاسیس گردید، نهادی که متولی عمده تامین منابع و تسهیلات لازم بخش تعاون گردید و طی هجده سال دوره فعالیت از خود سابقه ای درخشان بر جای گذاشت. در سال ۱۳۸۸ به منظور ارتقای سهم فعالیت های تعاونی در اقتصاد کشور، نهاد صندوق تعاون کشور جای خود را به بانک توسعه تعاون واگذار نمود، بانکی که در وجود خود انباشته ای از سرمایه و تجربیات تعامل با تعاونی ها طی قریب به دو دهه فعالیت در قالب صندوق تعاون کشور را ذخیره دارد.
اقتصاد تعاونی امکان حضور همه اقشار جامعه و از جمله دهک های آسیب پذیر و در حاشیه را در عرصه های کار و فعالیت فراهم می سازد، ضمن آنکه اسلام نیز به تعاون توجه ویژه دارد “و تعاونوا علی البر و التقوی” و آن را نه تنها راهکاری در جهت رفع نیازهای مشترک بشری می داند که رسیدن به توسعه پایدار و سعادت را نیز در این طریق جستجو می نماید. پیروزی انقلاب اسلامی خود مظهر تعاون و همکاری اجتماعی می باشد.و اکنون در سال ۱۳۹۶، بانک توسعه تعاون در حالی هشتمین سال حضور خود را در عرصه صنعت بانکداری کشور تجربه می کند که در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم قرار داریم، دولتی که امید میلیون ها ایرانی برای عبور از مسیری دشوار و حصول توسعه یافتگی اقتصادی است.
و امروز ما در آغاز فصلی نو هستیم، فصل کار و تلاش؛ فصلی که نوید بخش دوره ای از صلح، توسعه و شکوفائی اقتصادی است. بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی اقتصادی بخش تعاون کشور با عنایت به معادلات جدید بین المللی که در جهت منافع ملی ایران اسلامی رقم خورده است فرصت را غنیمت می شمارد و با خودباوری و اعتماد به کارکنان خدوم و داشته های خود، تلاش و برنامه ریزی منظم، ذیل توجهات ویژه مسئولان عالی اقتصادی و اقتصاد تعاونی کشور و با اتکال و امید به خداوند متعال به منظور تحقق آینده ای تابناک برای ایران اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
از زمان تاسیس تاکنون بانک توسعه تعاون به صورت مستمر موفق گردیده است از طریق ارائه برنامه‌های عملیاتی موثر و اصلاح عملکرد امور مالی در شاخص‌های کاهش بهای تمام‌شده پول، شفافیت صورت مالی، تحقق برنامه‌های تاکتیکی، افزایش سرمایه از محل خط اعتباری، پیاده‌سازی سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی، ضمن آن که عملکردی مناسب در بازار بین‌بانکی از خود ارائه دهد از سوی نهادهای نظارتی به عنوان بانکی پاسخگو ارزیابی گردد.
بانک توسعه تعاون مفتخر است که طی سال ۱۳۹۵ و با رشدی ۱۹درصدی نسبت به سال پیش از آن ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت معادل تقریبی ۷۰درصد کل تسهیلات پرداختی خود را مطابق اساسنامه تشکیل خود به بخش مردمی تعاون کشور و در جهت ایجاد اشتغال پایدار تخصیص دهد، روندی که امید است طی سال های پیش رو و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام عظمی ولایت تداوم یابد.
بانک توسعه تعاون تنها بانک تخصصی بخش تعاون کشور به لطف کارکنان متعهد، مجرب و ساعی خود هرچند از پیش شایستگی بودن و ماندن در این عرصه را به اثبات رسانیده است اما به خوبی بر این نکته آگاهی دارد که تداوم حفظ این منزلت تنها بستگی به سعی و تلاش مضاعف، برنامه ریزی مستمر، بازارسازی و مشتری مداری و همچنین توجه به ارتقاه استاندارد ها و تعادل بین منابع و مصارف خواهدداشت. هم باید بیش از گذشته تلاش و کوشش نمود و هم توانمندی ها را با ابزار های نوین و علمی گسترش و توسعه داد.
بانک توسعه تعاون به منظور اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و ارتقای بخش تعاون در اقتصاد کشور و افزایش توانمندیهای بخش تعاون فعالیت می کند و هدف اصلی این بانک حمایت از تعاونگران است که بخش بزرگی از جامعه ایران را تشکیل داده اند. ایجاد اشتغال برای تعاونگران فعال در بخش ها و زیر بخش های مختلف اقتصادی، بانوان و زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان و افراد جویای کار ،ایثارگران، فارغ التحصیلان بیکار و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز از جمله اهداف این بانک می باشد. تسهیلات بانک توسعه تعاون همواره در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی در اختیار تمامی فعالان اقتصادی در بخشهای غیر دولتی البته با اولویت تعاونی پرداخت می شود.
از بدو تأسیس بانک تاکنون روند اعطای تسهیلات اعتباری کارگشا به تشکل های تعاونی فعال در بخش ها و زیر بخش های اقتصادی روند تصاعدی داشته است. بانک توسعه تعاون بعنوان بانک تخصصی بخش تعاون چتر حمایتی خود را بر تعاونی های فعال در بخش های مختلف تولیدی و توزیعی گسترانیده و بیشتر تسهیلات این بانک در راستای افزایش توان تشکل های مردم محور تعاونی پرداخت شده است.
این بانک پرداخت تسهیلات خود را بر محورهای مختلف قرار داده است و به طورکلی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تعاونی های دانش محور و تعاونی های نخبگان، با توجه به تفاهم نامه ای که با بنیاد ملی نخبگان منعقد گردید، تعاونی هایی که دارای مزیت های رقابتی و نسبی در مناطق مختلف کشور می باشند، طرح های اقتصادی و تعاونی هایی که متعلق به مناطق کمتر توسعه یافته می باشند تعاونی هایی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند، طرح های با اشتغالزایی بیشتر، و طرح‌های نیمه‌تمام بخش تعاون از مهم ترین اولویت های آن به شمار می آید.
بر اساس سیاست های مد نظر، بانک در اعطای تسهیلات، اولویت های ۱۴ گانه ای را همواره در نظر گرفته است و به همین منظور تعاونی‌های دانش‌بنیان، ایثارگران، تعاونی های تخصص محور، تعاونی‌های دارای مزیتهای صادراتی و تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند.
در این بانک با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های اتحادیه‌های تعاونی، درصدد هستیم تا در جهت گسترش ماموریت اشتغالزایی خود، ظرفیتها و توانمندی‌های اتحادیه‌ها را به کار بگیریم و تعاونی‌های کشور را به طور جدی‌تر وارد جریان اشتغال کنیم که بر این اساس طرح‌های با محوریت حفظ اشتغال موجود در بخش تعاون و ایجاد اشتغال برای بانوان، زنان سرپرست خانوار و اقشار کمتر بهره مند اجتماعی نیز مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
اشتغال زایی جزء جدا نشدنی وظیفه بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک تخصصی و در حمایت از فعالیت های تعاونی کشور است و در این حوزه برای توسعه اشتغال و پایداری آن همواره تلاش و تاکنون در تمام حوزه هایی که باعث تثبیت و توانمندسازی مشاغل می شود، فعالیت نموده است.
تسهیلات بانک توسعه تعاون همواره در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی در اختیار تمامی فعالان اقتصادی در بخش های غیر دولتی البته با اولویت تعاونی پرداخت شده است.

حجت الله مهدیان

مدیر عامل بانک توسعه تعاون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *