1396070114315220512020594

سرنوشت مرکل امروز تعیین می شود

تصویر روز: آلمانی‌ها امروز در انتخاباتی مهم شرکت می‌کنند تا البته در فرآیندی غیر مستقیم در انتخاب صدر اعظم آینده کشورشان سهیم باشند.

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم در آستانه انتخابات پارلمانی آلمان در چندین شماره به معرفی احزاب مهم شرکت کننده در این انتخابات  از جمله حزب افراطی، احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات، احزاب کوچک و اپوزیسیون آلمان و همچنین چالش های اقتصادی و اجتماعی پیش روی دولت آینده آلمان، معرفی صدر اعظم های آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و همچنین ساز و کار انتخابات در آلمان پرداختیم.

  واجدین شرایط رای دادن در آلمان از ساعت ۸ امروز به وقت محلی (۹:۳۰ به وقت تهران) در مراکز اخذ رای حاضر شده و رای خود را به صندوق می اندازند تا در مهمترین انتخابات جمهوری فدرال آلمان البته به صورت غیر مستقیم صدر اعظم آینده خود را انتخاب کنند.

در این انتخابات “مارتین شولتز” از حزب سوسیال دموکرات و “آنگلا مرکل” از حزب دموکرات مسیحی برای تصاحب کرسی صدر اعظمی با هم رقابت خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی آلمان هر چهار سال یک بار برگزار شده و این دوره نوزدهمین دوره مجلس فدرال آلمان است. در این انتخابات نه تنها نمایندگان مجلس آلمان (بوندس تاگ) بلکه صدر اعظم این کشور انتخاب می‌شود.

1396070114332755212020614

هر فرد بالای ۱۸ سال دارای تابعیت آلمانی می تواند در این انتخابات شرکت کند و هر فرد می تواند یک حزب و یک نماینده را به صورت جداگانه انتخاب کند.

بر اساس قانون اساسی آلمان، مجلس آلمان یا بوندس‌تاگ ۵۹۸ نماینده دارد. سرنوشت ۲۹۹ کرسی مستقیما با رای نخست شهروندان به نمایندگان حوزه‌های انتخابی تعیین می‌شود و ۲۹۹ نماینده نیز از طریق رای دوم به احزاب مشخص می‌گردند.

صد اعظم پس از تشکیل مجلس با توصیه رئیس جمهور فدرال و توسط رای پنهان نمایندگان انتخاب می شود.

در حال حاضر ۳۶ درصد از کرسی های مجلس فدرال در اختیار زنان است.

آنگا مرکل، اولین صدر اعظم زن آلمان است که در صورت انتخاب مجدد می تواند دوران ریاست خود را به ۱۶ سال و با هلموت کهل که طولانی ترین دوران صدر اعظمی در آلمان را در اختیار دارد رقابت کند.

هلموت کهل از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ صدر اعظم آلمان از حزب دموکرات مسیحی بود. با پیروزی مرکل یک صدر اعظم دیگر از این حزب هم به جمع رکوردداران دوران صدر اعظمی  در آلمان خواهد پیوست.

از بعد از جنگ جهانی دوم تا به حال تنها ۳ صدر اعظم از حزب سوسیال دموکرات دولت آلمان را رهبری کرده اند که عبارتند از ویلی برانت، هلموت اشمیت و گرهارد شرودر. کرسی صدر اعظمی در آلمان همواره در اختیار دو حزب بزرگ آلمان یعنی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات بوده است.

1396070114323973712020604

برای اینکه حزبی به بوندس‌تاگ راه یابد باید حداقل پنج درصد از رای دوم، یعنی رای مستقیم مردم به احزاب را به دست آورده باشد. احزاب چپ، سبز و لیبرال دموکرات و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان تلاش زیادی برای عبور از این مانع ۵ درصدی را در پیش گرفته اند.

از مهم ترین احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمانی پیش رو احزاب متحد مسیحی، سوسیال دموکرات، چپ، سبز و حزب لیبرال دموکرات است.

مهم ترین اختلاف میان حزب سوسیال دموکرات و ائتلاف مسیحی تامین بودجه دفاعی تا سقف ۲ درصد تولید ناخالص ملی است که سوسیال دموکرات ها مخالف این مسئله و حزب مرکل بر لزوم دستیابی به این هدف که مد نظر آمریکا و ناتو است تاکید دارد.

از دیگر نکات حائز اهمیت در این دور انتخابات پارلمانی آلمان احتمال ورود حزب افراطی به پارلمان است که البته هیچ یک از احزاب حاضر به تشکیل ائتلاف با آن نیستند.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان مخالف اسلام، ورود پناهجویان، مخالف ارز مشترک اروپایی بوده و بر تقویت سنت آلمانی و خانواده تاکید دارد.

در حال حاضر پنج حزب در بوندس‌تاگ حضور دارند: حزب دموکرات مسیحی، یعنی حزبی که رهبری آن را صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل در اختیار دارد. این حزب در پیوند با حزب سوسیال مسیحی است که در ایالت بایرن فعالیت می‌کند. سه حزب دیگر موجود در مجلس آلمان عبارتند از حزب سوسیال دموکرات، حزب سبزها و حزب چپ‌های آلمان.

1396070114341115412020634

مرکل در دو دوره از سه دوره ریاست خود با رقیب اصلی اش حزب سوسیال دموکرات تشکیل ائتلاف داده و نتایج نظر سنجی ها از احتمال پیروزی مجدد وی در این انتخابات خبر می دهند. اینکه آیا ائتلاف بزرگ در آلمان مجددا تشکیل خواهد شد هم با توجه به اختلافاتی که اخیرا بین سوسیال دموکرات ها و احزاب متحد مسیحی در مسائل مختلف به وجود آمده ست جای ابهام دارد.

ائتلاف بزرگ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات)  تنها سه بار تشکیل شده و در این سه دوره احزاب مسیحی از قدرت بیشتری برخوردار بوده اند.

زمان رای گیری تا ساعت ۱۸ امروز به وقت محلی ادامه خواهد داشت و بعد از آن شبکه های مهم زد دی اف و آر تی ال آلمان اولین نتایج این رای گیری را اعلام خواهند کرد.

حالا باید منتظر ماند و  دید که آیا اولین صدر اعظم زن آلمان بار دیگر در این انتخابات سربلند خواهد بود و یک دوره دیگر زمام صدر اعظمی در کشورش را بر عهده خواهد گرفت.

بی شک دولت آینده آلمان با چالش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روزافزونی روبرو خواهد بود و هر کس که موفق به تصاحب کرسی صدر اعظمی شود باید کفش های آهنین به پا کرده و با عزمی راسخ خود را برای مواجهه با این چالش ها آماده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *