bank markazi

مرحله پنجم بخشودگی سود تسهیلات ابلاغ شد

تصویر روز: در مرحله پنجم بخشودگی سود تسهیلات، بانک های عامل می توانند تا تاریخ ۳۰ آبان نسبت به تسویه مطالبات پرونده‌های با مانده اصل بدهی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای قانون بودجه امسال اقدام کنند.

به گزارش شبکه خبر، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بخشودگی صرفاً برای بدهکاران بانک های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی و رفاه کارگران است. به موجب این بخشنامه در ابتدا بانک های عامل باید نسبت به بخشودگی سود تسهیلات اولویت های برای «مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌ای مورد حمایت دولت بابت حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی» و «مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه مشمول بندهای (د) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و بند (و) تبصره (۱۳) قانون بودجه ۱۳۹۵» در مورد پرونده‌هایی حداکثر تا یک میلیارد ریال بدهی بابت مانده اصل تسهیلات سررسید شده طی سال ۱۳۹۵ یا قبل از آن اقدام کنند.

همچنین بانک های عامل در صورت وجود مازاد منابع پس از اجرای بندهای مورد اشاره از محل سهمیه تخصیصی، می‌توانند به تسویه مطالبات برای تمام پرونده‌هایی که از سوی آن بانک بر روی ‌آنها اقدام حقوقی صورت گرفته، تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بدهی بابت مانده اصل تسهیلات، تا تاریخ ۳۰‏‏‏‏‏ آبان ماه سال جاری اقدام کنند.

در مرحله اول بخشودگی سود برای تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال تا سقف صد میلیون ریال، در مرحله دوم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال، در مرحله سوم برای پرونده‌های تا همین سقف و برای سایر بانک‌های عامل و در مرحله چهارم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال بدهی ابلاغ شد.

بر اساس گزارش عملکرد بانک های عامل در زمینه بخشودگی سود، تا تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۶، به میزان ۱۹٫۶۶۳ میلیارد ریال از سهمیه تعیین شده را، بابت بخشودگی سود ۴۶۳٫۹۹۹ فقره تسهیلات مصرف کرده‌اند.

قابل تأکید است پس از پایان مهلت تعیین شده و ارزیابی عملکرد بانکها در مورد اجرای قانون مذکور و با توجه به امکان تأمین منابع، در مرحله بعدی درخصوص تغییر اولویت‌ها تصمیم گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *