total

بدعهدی فرانسه در قرارداد توتال قابل پیش بینی بود

تصویر روز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد که بدعهدی فرانسه در قرارداد توتال قابل پیش بینی بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تلاش شرکت توتال برای بازنگری در قرارداد با ایران اظهار داشت: از ابتدای عقد این قرارداد، بدعهدی آمریکا و شرکت توتال قالب پیش بینی بود، به این جهت بارها اعلام مخالفت کرده بودیم.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین جهت دادخواستی به دیوان عدالت اداری برای ابطال قرارداد توتال ارسال کرده ایم و در زمان عقد قرارداد طرح سه فوریتی در مجلس آوردیم اما از آنجایی که امضا کنندگان از نظر خود برگشتند امکان طرح آن در قوه مقننه فراهم نشد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه پیش بینی کارشناسان در زمینه بدعهدی فرانسه درست بوده است، عنوان کرد: در سنوات گذشته نیز چنین قراردادی بین ایران و فرانسه منعقد شده بود اما به دلیل تعلل شرکت فرانسوی خسارت های هنگفتی از جهت معطل کردن توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کشور وارد شد.

وی با بیان اینکه فرانسوی ها عامل عقب ماندن ایران در پیشبرد پروژه ها و فازها در پارس جنوبی هستند، گفت: ما بارها به عدم اعتماد به فرانسوی ها تاکید داشتیم اما کسی به این هشدارها اهمیت نداد، اما اکنون مشخص شد که اروپا بدون اجازه آمریکا آب نمی خورد و به دنبال آن است که قرارداد شیرین تری با ایران منعقد کند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری واکنش یکی از مدیران ارشد شرکت توتال در زمان عقد قرار داد بیان داشت:در زمان مذاکرات برجام،یکی از مدیران ارشد شرکت توتال عنوان کرده بود که وزیر نفت ایران پیشنهاد شیرینی به آنها کرده است و به نظر می رسد آنها به دنبال قراردادی شیرین تر از آنچه که وجود دارد، هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اروپا، به هر کیفیتی از سوی آمریکا به آنها امر شود عمل می کند و شاهدهستیم در زمینه قرارداد توتال نیز چنین رویه در پیش گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در مدت چندین ماه بعد از قرارداد توتال، این شرکت فرانسوی ضرر و زیانی از جهت عدم نفع به ایران وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *