zelzeleh

میزان آمادگی مردم تهران در مقابل زلزله کمتر از ۱۰ درصد است

تصویر روز :  معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه آموزش مردم، میزان آمادگی مردم تهران در برابر زلزله به ۱۰ درصد هم نمی رسد.

به‌ گزارش ‌ ایرنا، اسماعیل نجار روز چهارشنبه در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی که صبح امروز (چهارشنبه) در مدرسه دخترانه عصمت منطقه پنج تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در زمینه آموزش خیلی مشکل داریم و خانواده ها خود باید مطالبه گر آموزش در حوزه بحران باشند.
وی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده هم اینک برنامه پایلوتی درباره آموزش‌های عمومی در زمینه آمادگی در برابر بحران در یزد به اجرا در آمده است و تا امروز ۳۰۰ هزار نفر آموزش دیده اند. سازمان صدا وسیما نیز با ساخت برنامه‌های متنوع در زمینه حوادث می‌تواند به آموزش مردم کمک کند.
معاون وزیر کشور با اشاره به زلزله اخیر استان کرمانشاه گفت: ما از زلزله کرمانشاه نیز درس هایی گرفته‌ایم و باید هر چه بیشتر بر مبحث آموزش متمرکز شویم. خوشبختانه هلال احمر در این زمینه فعالیت های خوبی انجام می دهد.

 

تخصیص اعتبار ۵ میلیونی برای اسکان موقت

نجار در بخش دیگر سخنانش درباره آخرین وضعیت اسکان زلزله زدگان کرمانشاه نیز گفت: طبق آخرین مصوبه جلسه هیات دولت، پنج میلیون تومان اعتبار برای اسکان موقت مناطق شهری و سه میلیون تومان برای مناطق روستایی پیش‌بینی شده است که برای سه گزینه اجاره، ساخت اتاق و یا تهیه کانکس به زلزله زدگان واگذار خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعتبارها برای بازسازی بناهای تخریب شده افزایش یافته است، ادامه داد: تسهیلات بانکی برای مناطق شهری از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان با کارمزد پنج درصد افزایش یافته است همچنین اعتبار مناطق روستایی از ۲۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد در نظر گرفته شده است.
نجار افزود: علاوه براین برای مناطق شهری شش میلیون تومان کمک بلاعوض، دو میلیون تومان کمک معیشت و دو میلیون تومان کمک برای تهیه سیمان در نظر گرفته شده است. این رقم نیز برای مناطق روستایی پنج میلیون تومان کمک بلاعوض، دو میلیون تومان معیشت و دو میلیون تومان هزینه تهیه سیمان است .
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا تاکنون دوهزار سکو برای جانمایی این کانکس‌ها ایجاد کرده است، افزود: مسئولیت توزیع کانکس برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
وی اعلام کرد: تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ کانکس به مناطق زلزله زده ارسال شده است و تا یک ماه آینده اسکان موقت دراین مناطق به صورت کامل برقرار می شود.
وی پیش‌بینی کرد که ۱۰ تا ۱۲ هزار کانکس در منطقه زلزله زده نیاز باشد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: علاوه براین، کار بازسازی و آواربرداری آغاز شده و درحال‌ انجام است.
نجار گفت: تاکنون ۹۰۰ پس لرزه در کرمانشاه رخ داده و با وجود این بسیاری از خانه ها آسیب های کمی دیده است اما مردم نگرانند و به داخل خانه های خود نمی روند.
وی اظهارداشت: تخریب ها بیشتر در دشت ذهاب و سرپل ذهاب بوده است و منطقه ازگله تخریب زیادی نداشته است.
نجار تصریح کرد: قرار است ۴ هزار تن علوفه نیز برای دام های منطقه از طریق جهاد کشاورزی توزیع شود.
وی در پاسخ به این سوال ایرنا که چرا از سازه های مقاوم دربرابر زلزله و قابل حمل؛ در ساخت و سازها استفاده نمی شود ؟ گفت: آیین‌نامه‌ ۲۸۰۰ مشخصا در خصوص تأمین امنیت ساختمان‌ها تدوین شده است، اگر سازندگان ساختمانها این آیین‌نامه‌ را حین ساخت رعایت کنند و حداقل‌های ایمنی را در نظر بگیرند ساختمان ها فرو نمی ریزد، اما دراین زلزله شاهد بودیم که ساختمانی پنج طبقه که ازجنس بتن آرمه ساخته شده بود همچون موم نرم شده فرو ریخته بود چرا که در ساخت آن آیین‌نامه‌ ۲۸۰۰ رعایت نشده بود.

۴۵ درصد مدارس فرسوده نوسازی شده است

نجار همچنین درباره نوسازی مدارس فرسوده هم گفت: تاکنون بیش از ۴۵ درصد مدارس فرسوده نوسازی شده اند.
وی افزود: یکی ازمراکز جمعیتی ما مدارس است بنابراین باید توجه ویژه ای به مدارس و مراکز جمعیتی داشته باشییم.
نجارتاکید کرد: حادثه خبر نمی کند باید مخاطرات را بشناسیم تا بتوانیم خود و خانواده امان را در زمان حادثه نجات دهیم. باید این حس را که زلزله خبر نمی کند را در مردم بیدار کنیم.
وی افزود: معتقدم اولین نجات دهنده و امدادگر عضوی از خانواده است که با نجات خود به نجات دیگر اعضا کمک می کند.
نوزدهمین مانور زلزله با شعار مدرسه ایمن ، جامعه تاب آور امروز با حضور معاون وزیر کشور در حوزه بحران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش، زلزله شناسی و دیگر دستگاههای دخیل و نیز نمایندگان کشورهای دانمارک، سوئد، سازمان یونسکو و اکو بطور همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *