morghdari

شیوع آنفلوانزای پرندگان مانع حضور مرغداران در نمایشگاه شد

تصویر روز : رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور گفت: از ابتدای فصل پاییز تاکنون ۸ میلیون قطعه مرغ به علت بیماری آنفلوانزا معدوم شدند و به همین علت برای جلوگیری از شیوع فیزیکی این بیماری امروز مرغداران در شانزدهمین نمایشگاه دام و طیور حضور ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شیوع آنفلوانزای پرندگان مانع حضور مرغداران در نمایشگاه شدفرزاد طلاکش در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور با اشاره به اینکه ۱۵۵ کانون شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده است، افزود: ۱۴۰ واحد از کانون های آلوده به بیماری واحدهای صنعتی بودند که ۹۵ درصد آنها مربوط به صنعت مرغ تخم گذار است.
وی گفت: به گفته وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته ۲۵ درصد مرغ کشور به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد از بین رفت و احتمال می رود با این روند میزان خسارت در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.
­رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور تصریح کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد پیش بینی می شود که شاهد شرایط وخیم تری باشیم.
طلاکش افزود: تاکنون در استان های آذربایجان شرقی، قزوین و البرز شرایط شیوع بیماری گسترده است و در استان های تهران و مازندران موارد کمتری گزارش شده است.
وی گفت: سازمان دامپزشکی و انجمن های صنفی توصیه های لازم را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی به مرغداران انجام داده اند که از جمله آنها شرکت نکردن در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور است.
­رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور تصریح کرد: نمایشگاه دام و طیور سالی یکبار برگزار می شود که فرصت مناسبی است تا فعالان عرصه صنعت مرغداری از دستاوردهای جدید بهره مند شوند اما به علت شیوع بیماری آنفلوانزا و گسترش شدت خسارات احتمالی مرغداران نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.
طلاکش افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سال گذشته تاکنون خسارات قابل توجهی را به صنعت مرغداری وارد و متاسفانه بیماری ادامه پیدا کرده است.
وی گفت: امیدواریم با تدابیر و نظارت سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی از بروز سهل انگاری ها در رعایت موازین بهداشتی جلوگیری شود و بیمه نیز خسارات را به مرغداران پرداخت کند.
طلاکش از مسئولان سازمان دامپزشکی کشور درخواست کرد با نظارت دقیق و اجرای دستورالعمل ها از شیوع و گسترش این بیماری به استان هایی که قطب تولید گوشت مرغ و تخم مرغ هستند جلوگیری کند.
علی صفرماکن علی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نظری متفاوت با رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور داشت.
وی اعلام کرد: اتفاق خاص و شرایط خاصی در مقایسه با سال گذشته در زمینه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.
وی گفت: میزان خسارات و نتایج شیوع بیماری تا پایان سال جمع بندی و اعلام می شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: این سازمان مرجع ذیصلاح برای انتشار اخبار مربوط به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.
ماکن علی افزود: نتایج برنامه ردیابی و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مقایسه با سال گذشته تغییری ندارد و درحال حاضر برنامه پایش در ۳۱ استان انجام می شود.
وی گفت: درحال حاضر چون هنوز نتایج نهایی و آمار و اطلاعات نهایی مشخص نیست آماری برای اعلام نداریم.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس گزارش های موجود بحثی به عنوان بحران، طغیان و رخداد بیماری وجود ندارد و شرایط مانند سال گذشته است.
ماکن علی گفت: بیش از ۵۰ هزار نفر در کارگروه های تخصصی برای پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعالند و هیچ سویه جدیدی از بیماری مشاهده نشده است.
در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور مرغداران گوشتی و تولید کنندگان تخم مرغ در سالن ها غرفه ای نداشتند و در نمایشگاه تولیدکنندگان خوراک دام، ماشین آلات و فعالان صنعت دام سبک و سنگین حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *