benz s500

ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق به کشور

تصویر روز : رییس فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا با ادعای فساد گسترده در اداره کل گمرک گفت که به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان گمرک از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مهرماه ۹۶، ۵۳۶۲ خودروی لوکس به صورت قاچاق وارد کشور شده است. کسی به این وضعیت اعتنایی نداشته و پاسخگو نیست.

به گزارش ایسنا، امیر خجسته در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، با انتقاد از نحوه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سازمان‌های نظارتی بخصوص اداره کل گمرک، گفت: متاسفانه قاچاق کالا در انحصار برخی افراد است. کالاها به صورت قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

خجسته توضیح داد: مفاسد اقتصادی از بحث‌های بسیار مهم است که مقام معظم رهبری در این باره از نمایندگان خواسته‌اند که در مقابل مفاسد سینه سپر کرده و ایستادگی کنند. از طرف دیگر تنها راه عملیاتی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و به دنبال آن مبارزه با قاچاق است.

وی افزود: به دلیل قاچاق کالا بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به مرور زمان در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفتند در شرایطی که قرار بود سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود، واردات کالاها باعث از بین رفتن شغل‌های موجود شده است که این یک زنگ خطر است.

وقتی بنده موضوع واردات ۳۳۰۰ کانتینر قاچاق به کشور را مطرح کردم، تنها عکس‌العمل گمرک و وزارت اقتصاد این بود که اگر ما یک کانتینر قاچاق هم دیدیم به آنها نشان می‌دهیم.
نماینده همدان یادآور شد: نمونه بارز این اتفاق مربوط به کارخانه بافتینه در ملایر با ۳۰۰ نفر کارگر است که به دلیل صدور مجوز از سوی وزارت صنعت به سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای شاهد ورود کالاهای مشابه با قیمت کمتر از تولیدات بافتینه هستیم که این کارخانه در معرض تعطیلی قرار داده است. متاسفانه ورود کالاهای قاچاق در انحصار برخی است و کسی پاسخگو نیست به طوری که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد کالاها از مبادی قاچاق وارد می‌شود. وقتی هم که ما با این موضوع مخالفت می‌کنیم تنها شاهد عکس‌العمل تند مسئولان گمرک و اقتصادی کشور هستیم.

خجسته ادامه داد: وقتی بنده موضوع واردات ۳۳۰۰ کانتینر قاچاق به کشور را مطرح کردم، تنها عکس‌العمل گمرک و وزارت اقتصاد این بود که اگر ما یک کانتینر قاچاق هم دیدیم به آنها نشان می‌دهیم. این صحبت‌ها را تنها می‌توان اینگونه برداشت کرد که انگار آقایان در جریان اتفاقات کشور نیستند. ما اول تذکرات لازم را دادیم که به دلیل عدم توجه به آن فراکسیون مبارزه با مفاسد و تیم کارشناسی ورود جدی‌تر کرده و اطلاعات خوبی از گمرک و سایر مبادی ورودی به دست آورده است.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: یک نمونه از قاچاق کالاها، ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق از سال ۹۵ تا مهر ۹۶ بوده، خودروهایی همچون پورشه، وولو، بی‌ام‌و، نیسان، هیوندا و تویوتا به صورت قاچاق و از طریق مناطق آزاد و گمرکات به کشور وارد شده است.

خجسته افزود: موضوع دیگر آن است که به نام خانم م. د. ۶۰۰ خودروی قاچاق از مبادی گمرکی بوشهر و بندرعباس آن هم به صورت سیستمی وارد شده است. این خانم اصلا اطلاعی نداشته و بعد از مواجهه با مالیاتی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان تازه متوجه این اتفاق شده است، ورود این خودروها به صورت کارت بازرگانی یکبار مصرف بوده است.

تفاوت لوازم خانگی با قطعات خانگی در عوارض گمرکی است. عوارض گمرکی لوازم خانگی ۷۶ درصد و قطعات لوازم خانگی ۱۰ درصد است. تاسف اینجاست که همه اینها از طریق مسیر سبز گمرک و سامانه گمرکی وارد شده که آقایان مدعی هستند این سامانه می‌تواند جلوی تخلفات را بگیرد. البته بعد از ورود تعزیرات، آقایان تنها به وضع ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض بسنده کردند و اعتنایی به وجود مشکل در سامانه گمرکی نداشتند.
وی افزود: مورد دیگر مربوط به خانم س. م. است که به نام ایشان چندین هزار کانتینر لوازم یدکی از گمرک کشور بخصوص بوشهر و اهواز وارد شده است، چندصد ماشین نیز به نام این خانم با هماهنگی گمرک به کشور وارد شده و ایشان نیز اطلاعی ندارد.

به گفته خجسته، نمونه دیگر کشف ۵۵۰ هزار وسیله خانگی در یکی از انبارهای کرج توسط نیروی انتظامی است. نیروی انتظامی در زمان رویت پروانه گمرک به این موضوع پی برد که این لوازم خانگی با نام اجزاء و قطعات خانگی وارد کشور شده است.

وی توضیح داد که تفاوت لوازم خانگی با قطعات خانگی در عوارض گمرکی است. عوارض گمرکی لوازم خانگی ۷۶ درصد و قطعات لوازم خانگی ۱۰ درصد است. تاسف اینجاست که همه اینها از طریق مسیر سبز گمرک و سامانه گمرکی وارد شده که آقایان مدعی هستند این سامانه می‌تواند جلوی تخلفات را بگیرد. البته بعد از ورود تعزیرات، آقایان تنها به وضع ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض بسنده کردند و اعتنایی به وجود مشکل در سامانه گمرکی نداشتند.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه بیشترین کالای قاچاق مربوط به اسباب‌بازی، کاغذ دیواری و ظروف شیشه‌ای است، گفت: بالای ۵۰۰۰ کانتینر ظروف شیشه‌ای و کریستال تحت عنوان شیشه خرد و درپوش شیشه‌ای از طریق گمرک و مسیر سبز با عنوان شیشه خرد آن هم بدون عوارض به کشور وارد شده و در انبار کالاها آمده است. به این ظروف مارک چینی می‌زنند، تفاوت در این می‌شود که بهای ظروف شیشه‌ای چینی مثل فنجان حداکثر ۵۰ هزار تومان است اما ظروف کریستال چک یا ایتالیایی میلیونی محاسبه می‌شود.

به گفته وی، درباره قاچاق ظروف کریستال ۳۰۰۰ اظهارنامه متعلق به چهار نفر از قاچاقچیان معروف است، ‌یکی از این افراد آقای س. ح. بوده که چندین ماه است در زندان به سر می‌برد. با این وجود آقایان تنها انکار می‌کنند که قاچاق کالا وجود ندارد.

هزاران کانتینر ظروف کریستال در گمرک بندرعباس تحت عنوان درپوش شیشه‌ای، ظروف دهان گشاد، شیشه فلاکس و ضایعات شیشه‌ای آن هم با تبانی سازمان یافته از گمرک و از طریق مسیر سبز خارج شده است. بازرس گمرک این موضوع را اعلام کرده اما اتفاقی رخ نداده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: مورد دیگر درباره کارت بازرگانی یک بار مصرف شرکت کیان تلاش خاورمیانه است که تنها چهار ماه از گمرک خرمشهر بالغ بر ۲۵۰۰ اظهارنامه و هزاران کانتینر کالای لوکس آن هم با تبانی سازمان یافته با مدیران گمرک خارج کرده است.

به گفته وی،‌ هزاران کانتینر ظروف کریستال در گمرک بندرعباس تحت عنوان درپوش شیشه‌ای، ظروف دهان گشاد، شیشه فلاکس و ضایعات شیشه‌ای آن هم با تبانی سازمان یافته از گمرک و از طریق مسیر سبز خارج شده است. بازرس گمرک این موضوع را اعلام کرده اما اتفاقی رخ نداده است.

خجسته همچنین ادامه داد: ۱۸ دستگاه بیهوشی با تبانی سازمان یافته بدون مجوز وزارت بهداشت با ارزش ۲۰۰۰ دلار از گمرک فرودگاه امام (ره) توسط سلطان قاچاق تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است. از سوی دیگر متاسفانه ۷۰ درصد اظهارنامه‌های گمرک از مسیر سبز بدون و هیچگونه کنترلی به بهانه تسهیل واردات صادر می‌شود، روندی که نتیجه آن خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: اگر وزیر اقتصاد و رییس گمرک این تشکیلات و تبانی‌ها را اصلاح نکنند، مدارک و مستندات ریز و درشت را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد. لازم است تمامی دستگاه‌های نظارتی بخصوص وزارت اطلاعات ورود جدی داشته باشد، البته ما از وزیر اطلاعات به دلیل اقدامات خوب‌شان تشکر می‌کنیم که متاسفانه مورد بی‌حرمتی قرار گرفتند که باید آقایان عذرخواهی کنند. موضوع کشف ۱۱۲۸ کانتینر مربوط به شیشه‌های کریستال درست است.

اگر وزیر اقتصاد و رییس گمرک این تشکیلات و تبانی‌ها را اصلاح نکنند، مدارک و مستندات ریز و درشت را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.
وی گفت که در پی دو روز گذشته در گمرک شهید رجایی و شهید بهشتی برای بررسی روند حضور پیدا کرده است تا وضعیت مشخص شود. لازم است تمامی دستگاه‌های نظارتی نیز در این باره حساس شده چون این موضوع طبق توصیف رهبری، خنجری از پشت به تولید است.

خجسته در پایان گفت که ما تذکر می‌دهیم که این روند را اصلاح کنند و سامانه گمرکی را به معنای واقعی عملیاتی کنند. از طرف دیگر اصحاب رسانه باید در امنیت کامل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا باشند نه اینکه به بهانه مغایرت با مصلحت نظام آنها را از این موضوع منع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *