۷۵درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است

تصویر روز : شهردار و رییس شورای شهر تهران در ارائه گزارشی به رییس مجلس شورای اسلامی دلایل آلودگی هوای پایتخت و راهکارهای رفع آن را تشریح کردند.
به گزارش خانه ملت، محمدعلی نجفی شهردار، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر روز گذشته با دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.در این نشست شهردار تهران و رییس شورای شهر گزارش کاملی از وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت  و راهکارهای مقابله با آلودگی ارائه کردند.

بر اساس گزارش ارائه شده در این نشست، ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که ۱۵ درصد از جمعیت پایتخت در این مناطق ساکن هستند. از سویی طبق گزارش مذکور ۷۵ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است به گونه ای که در شرایط کنونی برخی از کامیون هایی مورد استفاده برای حمل ونقل بالای ۲۰ سال عمر دارند و نباید در پایتخت تردد کنند.

در بخش دیگری از این نشست شهردار و رییس شورای شهر شهر گزارشی از وضعیت حمل ونقل عمومی در پایتخت ارائه کردند که بر اساس آن سهم مترو، ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان تاکسیرانی  از جابجایی مسافر مجموعا ۴۵ درصد است که عمر مفید ۶۰ تا ۷۰ درصد اتوبوس ها به پایان رسیده است.

از سویی در شرایط کنونی، متروی پایتخت با کمبود واگن روبه رو است به نحوی که هم اکنون حدود ۱۴۰۰ واگن مورد استفاده قرار گرفته که برای توسعه این حوزه به حدود  ۲هزار واگن جدید نیاز است.همچنین تجهیز خطوط ۶ و ۷ متروی پایتخت اهمیت بسزایی دارد که اگر فرآیند تجهیز این خطوط کامل شود امکان جابجایی ۷ تا ۸ میلیون مسافر فراهم می شود از طرفی پایتخت به ایجاد ۱۲ خط مترو یعنی  ۸ خط در داخل و ۴ خط در اطراف پایتخت نیاز دارد.

بر اساس گزارش ارائه شده، ۷ خط مترو در تهران ساخته شده که ۵۰ درصد آن با کمبود تجهیزات روبرو است و در صورت تجهیز می توان ۷ میلیون مسافر را جابجا کرد از طرف دیگر به دنبال خریداری تعدادی واگن از طریق مناقصه بین المللی هستند.

در ادامه گزارش شهردار و رییس شورای شهر تهران، به وجود ۳ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در پایتخت اشاره و علت عدم جایگزینی این وسایل نقلیه با موتورهای انژکتوری نبود منابع مالی اعلام شد.

در این نشست نجفی و هاشمی پیشنهاد دادند که از بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت به حوزه حمل و نقل عمومی کشور اختصاص داده شود که تامین بخشی از این اعتبار باید در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *