kahesh varedat naft

نفت از تب‌وتاب افتاد

تصویر روز : درحالی‌که که قیمت نفت در معاملات دیروز به رکورد ۲ و نیم ساله خود واز مرز ۶۷ دلار گذشت؛ و علی‌رغم کاهش عرضه ناشی از مسدود شدن خط‌لوله در لیبی و دریای شمال، امروز قیمت نفت از تب‌وتاب افتاد.

به گزارش رویترز، در معاملات امروز بازارهای جهانی در ساعت ۱۴:۱۷ به وقت تهران، قیمت نفت برنت با سقوط ۱.۱۵ درصدی یا ۷۶ سنتی، به ۶۶.۲۶ دلار به ازای هر بشکه رسید. روز گذشته قیمت نفت برنت برای اولین بار پس از می ۲۰۱۵ از ۶۷ دلار فراتر رفت.

قیمت نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، هم در این لحظه به ۵۹.۵۷ دلار رسید که ۴۰ سنت از آخرین قیمت بسته شده آن پایین‌تر بود. در جلسه قبل، قیمت دابلیوتی‌آی برای اولین بار پس از جون ۲۰۱۵ از رقم ۶۰ دلار فراتر رفت.

جی‌بی‌سی انرژی در یادداشتی نوشت: این چهارمین سال متوالی است که در دوره پایانی سال فرصت خوبی فراهم می‌شود که با فروش قراردادهایی که افزایش قیمت خوبی داشته‌اند سود به دست آورد.

جی‌بی‌سی اعلام کرد بازار به آرامی متوجه می‌شود که قیمت‌ها خیلی بالا هستند و در ماه ژانویه با تغییر مهمی در قیمت مواجه خواهیم شد.

در این بیانیه آمده است در ماه فوریه قیمت‌ها زیر ه ۶۰ دلار خواهند بود و حتی شاید به ۵۵ دلار هم برسند.

روز سه‌شنبه با انفجار یک خط‌لوله تغذیه‌کننده میدان نفتی اس‌سایدر در لیبی، این کشور ۹۰۰۰۰ بشکه از تولیدات روزانه خود را از دست داد.

این به اختلالات عرضه نفت در هفته‌های اخیر افزود. بزرگترین خط‌لوله انتقال نفت خام دریای شمال، فورتیز، همچنان بسته است. روز سه‌شنبه اوپراتور این خط اعلام کرد که انتظار دارد فورتیز با ظرفیت کامل تا اوایل ژانویه به شبکه بازگردد.

بسته شدن خطوط‌لوله فورتیز و لیبی که روی هم رفته حدود ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز از عرضه نفت جهان می‌کاهند، در بازار جهانی که در آن هم عرضه و هم تقاضا روزانه به سوی ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش می‌روند، مساله اندکی به نظر می‌آید.

سیلور جاکوب از شرکت سوئیسی پترو ماتریکس می‌گوید: بازار می‌تواند با سرمای زمستانی در آمریکا و مصرف بالاتر نفت برای گرمایش، تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *