تصویر روز: رئیس کمیسیون عمران مجلس از تعداد زیاد و کیفیت پایین برخی ایرلاین ها در کشور انتقاد کرد.
محمدرضا رضایی در مراسم ورود دو فروند هواپیمای ای تی ار به ناوگان هواپمایی جمهوری اسلامی افزود: بررسی وضعیت کشورهای همسایه نشان می دهد این کشورها حداکثر ۵ یا ۶ ایرلاین قوی و ۵۰ برابر ما هواپیما دارند. این در حالی است که در کشور ما حدود ۲۰ ایرلاین فعالیت دارند که متاسفانه برخی از آنها تنها با با دو فروند هواپیما مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: بررسی ها نشان میدهد عمد نارضایتی مردم و مسافران نیز از این دست شرکت های هواپیمایی است. وی از رییس سازمان هواپیمایی کشور که در این نشست نیز حضور داشت درخواست کرد تا در این زمینه تجدید نظر کرده و از صدور مجوز جدید برای ایرلاین ها خودداری کنند.
رضایی می گوید: بجای افزایش ایرلاین ها باید کیفیت شرکت های موجود را افزایش داد تا بتوانند خدمات بهتری به مسافران ارایه دهند.
وی با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان هوایی کشور امروز ۲۳ سال است، گفت: این موجب شده است میزان تأخیرات پروازی بیش از اندازه استاندارد باشد و شاهدیم که تأخیرات زیاد پروازها موجب بروز نارضایتی برای مردم شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ورود هواپیماهای جدید زمان تأخیرات پروازی را کاهش میدهد، گفت: ارتباط مناسبی بین کمیسیون عمران مجلس و صنعت حملونقل وجود دارد. اما صنعت حملونقل هوایی هنوز نتوانسته نقش اصلی خود را در جابهجایی بار و مسافر ایفا کند.
رضایی با بیان اینکه ۵۰ درصد هواپیماهای موجود در ناوگان قابلیت پرواز مناسب با ظرفیت کشور را ندارد، گفت: سهم حملونقل هوایی در جابهجایی بار و مسافر کشور حدود یک درصد است که این رقم باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه رغبت مردم به استفاده از هواپیما افزایش یافته است، گفت: بیش از ۵۰ فرودگاه در کشور داریم که تعدادی از آنها بلااستفاده مانده است در حالی که هزینههای نگهداری زیادی دارند و در بسیاری از شهرستانها تقاضای پرواز وجود دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: همین هواپیماهای کوتاهبرد ATR میتواند به فرودگاههای کوچکتر با مسافر کمتر خدمات دهد.
رضایی گفت: ضرورت دارد تأخیرات پروازی را کاهش دهیم و با برقراری پرواز به نقاط محروم و شهرستانهای کوچک، رضایت عمومی را افزایش دهیم.
وی با تأکید بر لزوم اصلاح ساختاری مالی هما اظهار داشت: ایرانایر معادل خدماتدهی به ۱۰۰ فروند هواپیما نیروی انسانی دارد و باید حداقل ۱۰۰ فروند هواپیما در هما پرواز کند تا هزینههای جاری این شرکت تأمین شود. در حالی که امروز هما برای تأمین هزینههای جاری خود از ظرفیتهای دیگر وزارت راه و شهرسازی استفاده میکند.
دیدگاهتان را بنویسید