maskan mehr 3

سهم مسکن در سبد اقشار ضعیف‌ تا ۴۵ درصد

تصویر روز :  معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای متوسط ۳۰ درصد و اقشار ضعیف‌تر تا ۴۵ درصد است، گفت: وجود ۱۹ میلیون بد مسکن با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل دارد.

به گزارش فارس، حامد مظاهریان امروز در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در تهران با اشاره به این که حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند، گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم، ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.

وی افزود: در حال حاضر سهم مسکن از اشتغال مستقیم ۱۲ درصد است. همچنین سهم مسکن در سبد خانوارهای متوسط ۳۰ تا ۳۳ درصد و برای اقشار ضعیف‌تر تا ۴۵ درصد را شامل می‌شود.

 نقش دولت در سرمایه‌گذاری مسکن نیم درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقش دولت در سرمایه‌گذاری مسکن شهری نیم تا ۳ درصد است و در حال حاضر ۲۴ میلیون خانوار در کل کشور وجود دارد و بعد خانوار شهری به ۳٫۳ و خانوار روستایی به ۳٫۵ کاهش یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر ۲ میلیون و۶۰۰ هزار خانه خالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم وجود دارد.

مظاهریان خاطر نشان کرد: وضعیت ۱۹ میلیون بد مسکن در سراسر کشور با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل در بازار مسکن دارد.

خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسکن در نظر بگیریم

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسکن در نظر بگیریم، زیرا این خانه‌ها برای نیاز واقعی ساخته نشده‌اند و تنها قشر مرفه جامعه را پوشش خواهند داد، ضمن آنکه در حال حاضر برای آن‌ها مشتری وجود ندارد.

وی گفت: برای ۱۰ سال آینده باید برای ۲۹ میلیون نفر خانه واقعی ایجاد کنیم. در حال حاضر جمعیت شهرنشین جهان حدود ۵۲ درصد و جمعیت شهرنشین ایران حدود ۷۳ درصد است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ جمعیت شهرنشین در ایران به ۷۹ درصد برسد که تا ۱۰ سال آینده ۷۹ درصد جمعیت شهری نیاز به مسکن دارد.

مظاهریان افزود: پیش‌بینی ما این است که در ۱۰ سال آینده از دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی کنونی وارد بازار شود که باید نیاز به بازسازی را نیز به آمارهای موجود اضافه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر برای ۱۰ سال آینده مطالعات و آمار به ما می‌گوید که حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار خانه برای خانوارهای تازه تشکیل شده نیاز داریم.

کمبود تاریخی مسکن در کشور وجود دارد

وی تصریح کرد: یک کمبود مسکن تاریخی نیز در کشور وجود دارد که میزان آن یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه است تا به سربه سری خانه و خانوار برسیم.

وی تاکید کرد: در ۱۰ سال آینده حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند که با رشد اقتصادی ۵٫۴ درصد و نرخ رشد جمعیت ۲ درصد پیش‌بینی ما این است که در ۱۰ سال آینده به ۹ میلیون خانه نیاز داریم.

در منطقه یک تهران ۳۵ هزار خانه خالی وجود دارد

مظاهریان ادامه داد: در منطقه یک تهران ۳۵ هزار خانه خالی وجود دارد پس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مسکن، تامین نیازهای واقعی مسکن و حل مسئله مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط است.

وی طرح جامع مسکن را که در ۷ محور ترسیم شده است، طرحی قابل قبول عنوان کرد که از طریق آمار و مطالعه به روز خواهد شد و تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد یافت.

وی در تشریح ۷ محور طرح جامع مسکن گفت: محور اول و هفتم شامل مسکن، خانوارهای کم‌درآمد و توسعه پایدار استیجار، محور دوم سکونت‌گاه‌های نابه‌سامان شهری، محور سوم اصلاحات و سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محور چهارم تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، محور پنجم بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن و محور ششم مسکن روستایی است.

مظاهریان تصریح کرد: تمرکز وزارت راه و شهرسازی سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های نابه‌سامان شهری است برای دهک اول تا سوم است که آن‌ها نیازمند واقعی تامین مسکن هستند.

وی گفت: در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که این میزان مساحت در حدود ۲ برابر مساحت تهران را شامل می‌شود که نشان‌دهنده این مطلب است که تا چه میزان بافت پرخطر در کشور وجود دارد و بازار سرمایه‌گذاری برای مسکن در چه بافت‌هایی قرار دارد.

۳۰ درصد جمعیت در بافت فرسوده

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب که حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *