miveh sabzi

دومینوی ممنوعیت ورود کالا به سبزیجات رسید

تصویر روز :‌ ممنوعیت و افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای ایرانی که از چندی پیش از سوی عراق آغاز شده بود در فاز جدید سبزیجات ایران را هدف قرار داد و واردات این محصولات به این کشور ممنوع شد. 

به گزارش میزان، عراق که تا چندی پیش به عنوان بزرگترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی محسوب می شد و سهم بزرگی از بازار این کشور در تسخیر کالاهی ایرانی بود آرام آرام در حال از دست رفتن است.

افزایش تعرفه واردات مواد لبنی ایرانی به این کشور که سهم زیادی از بازار آن توسط محصولات ایرانی تامین می شد این صنعت را به نوعی با شوک مواجه کرد.

باکری رئیس انجمن صنایع لبنی در این باره گفت: شرکت های ایرانی برای به دست گرفتن بازار عراق سرمایه گذاری هنگفتی انجام دادند که با افزایش تعرفه به مشکل بر خواهند خورد و متضرر می شود که دولت باید در این زمینه کاری کند.

از سوی دیگر بازار عراق برای صنعت سیمان کشورمان نیز موهبت محسوب می شد و بخش اعظمی از صادرات سیمان شرکت های ایرانی به این کشور بود که آن هم با محدودیت مواجه شد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره گفت: صادرات سیمان به عراق به علت راه اندازی کارخانجات این کشور و به عنوان حمایت دولت از صنایع داخلی بسیار کم شده و در حال حاضر فقط کلینکر به این کشور صادر می شود.

از طرفی مردادماه بود که گمرک اعلام کرد: گمرک عراق در مرز شلمچه، ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها از جمهوری اسلامی ایران به عراق صادر کرده که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری و اجرا ابلاغ شده است.

بر اساس این ابلاغیه بر اساس شرایط اعلامی گمرک عراق، صادرات کالاهای انگور، خرما، انبه، نارگیل، پاجوش نخل، دنبه گوسفند (چربی) و ذرت از جمهوری اسلامی ایران به عراق ممنوع شد.

اما در جدیدترین اقدام، دولت عراق به ناگهان ورود چهار محصول ایرانی به این کشور را ممنوع کرد تا دور جدیدی از حذف کالاهی ایرانی از بازار عراق کلید بخورد.

در همین راستا سازمان توسعه تجارت عنوان کرد بر اساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از تاریخ ۶ دی ماه ۹۶ واردات برخی محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق ممنوع گردیده است.

هنوز دلیل ممنوعیت این محصولات مشخص نیست اما، به نظر می رسد مسئولان تجاری عراق دومینو وار بدنبال ممنوعیت واردات محصولات ایرانی به این کشور هستند اما، اینکه چرا مسئولان تجاری و سیاسی کشور از مناسبات خوب سیاسی با این کشور برای حفظ این بازار ارزشمند استفاده نمی‌کنند جای سئوال دارد.

بازاری که طی سالیان زیاد با تلاش فراوان تجار بدست آمده به راحتی در حال از دست رفت است و پیدا کردن جایگزینی مناسب برای آن به مراتب سخت‌تر از حفظ آن خواهد و تا بیش از این دیر نشده مسئولان باید برای این مسئله چاره اندیشی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *