tolid.tiba

تولید به شیوه سایپا

تصویر روز: تولید در ایران مسیر بسیار پر مشقتی دارد ، به ویژه آنکه تولید در حوزه کالایی پیچیده نظیر «خودرو» باشد. دهها هزار قطعه با پراکندگی بالای هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر تکنولوژیکی, باید بر اساس برنامه‌ریزی مدون به خطوط تولیدی تحویل داده شوند. فقط کافیست در این مسیر پر پیچ و خم یکی از این دهها هزار قطعه بنا به هر دلیلی سر وقت به خطوط تولیدی نرسد, اتفاق بسیار بغرنجی رخ خواهد داد که نامش «توقف خط تولید» است. توقف خط تولید یعنی کاهش تولید, کاهش تولید یعنی افزایش مشکلات مالی, افزایش مشکلات مالی یعنی بحران و بحران هم یعنی بیکاری و ورشکستگی!

در منظومه تولید خودرو باید خیلی مراقب بود, یکی از اساسی‌ترین مراقبت‌های این منظومه توجه ویژه به واحدهای قطعه‌سازی است. بر اساس برخی اطلاعات منتشره هم اکنون ۲ هزار واحد تولیدی قطعه سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۲۰۰ واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز و ۸۰۰ واحد دیگر نیز مربوط به قطعه سازان غیررسمی و بدون شناسنامه تعلق دارد. بر اساس آمار انجمن خودورسازان ایران، ۲۶۵ هزار نفر هم اکنون در این واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند.

واقعیت این است که هر گونه تحول در صنعت خودروسازی ایران بستگی به این ۲ هزار واحد تولیدی و آن ۲۶۵ هزار نفر شاغل در این واحدهای تولیدی دارد. اگر در مبنای محاسبات خودروسازان این طیف جایگاه ویژه‌ای پیدا کند, حتماً می‌تواند به عنوان یک بازور توسعه در کنار صنعت خودروسازی نقش مهمی ایفا نماید.

این روزها علائم و نشان‌هایی در دست است که بیانگر توجه ویژه گروه سایپا به طیف قطعه‌ساز است. گویی شیوه تولید سایپا پس از انتخاب مهندس جهرودی اتکا و توجه بیشتری به قطعه‌سازان دارد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در چند اظهار نظر صریح اعلام کرده که: «تلاش می‌کنیم زنجیره تامین شرکت که شامل قطعه سازان نیز می‌شود را تقویت کنیم چرا که از طریق یک زنجیره تامین قوی است که می‌توان تولید را به بهره‌وری رساند» این اظهار نظرها با اقدام عملیاتی هم مواجه بوده است, به عنوان مثال می‌توان گفت که در یک ماه اخیر سایپا تلاش کرده که بدهی قطعه سازان را به شکل معناداری کاهش دهد و پرداخت مطالبات از ۱۲۰ روز به ۹۰ روز برساند همچنین این شرکت از توزیع ۶۰۰ میلیارد در شبکه قطعه‌سازی خبر داد. اقداماتی که با اقبال شرکت‌های قطعه‌سازی نیز همراه بود و آنها ضمن نامه‌ای از تلاش‌های ارزنده مدیرعامل سایپا تقدیر کردند.

سایپا با شیوه حمایتی خود از صنعت قطعه‌سازی در عرصه عمل نیز پاسخ گرفته است؛ بنا به گزارش سایپا نیوز این شرکت توانست در آذرماه سال جاری تعداد ۶۳ هزار و ۸۸۵ دستگاه خودرو تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تعداد ۵۷ هزار دستگاه، بیانگر رشد ۱۲ درصدی است؛ ضمن این که تعداد تولید خودرو در آبان ماه سال جاری در گروه سایپا ۶۱ هزار و ۸۵۰ دستگاه بوده است.

به نظر می‌رسد خطوط تولیدی شرکت‌های خودروسازی با تاکید بیشتر بر صنعت قطعه‌سازی شتاب بیشتری می‌گیرند, شتابی که به رونق بیشتر, درآمد بیشتر, سرمایه گذاری بیشتر و اشتغال بیشتر منجر خواهد شد.

آریو برازنده
کارشناس خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *