komisiontalfigh

ارائه لایحه برنامه توسعه در خرداد سال پایانی برنامه ۵ ساله

تصویر روز : نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند حداکثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه را به مجلس تقدیم کنند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ۱۵۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه با ماده ۲۹ آن که ماده ۱۸۴ این قانون را اصلاح می کند، موافقت کردند.

اصلاح ماده ۱۸۴ قانون آئین نامه در ماده ۲۹ این طرح به این شرح بود: دولت موظف است حداکثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند.

این لایحه به صورت یک شوری و به شرح زیر رسیدگی می شود.

بند ج این ماده نیز به این شرح اصلاح شد: کمیسیون تلفیق موظف است پس از پایان مهلت مذکور در بند(ب) به گزارش های کمیسیون های تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف سه هفته رسیدگی و گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه کند و گزارش مسکوت ماندن پذیرفته نیست.

چنانچه گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می شود تا حداکثر ظرف مدت یکماه لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می شود تا ظرف مدت ۱۵ روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

بند (د) نیز به این شرح اصلاح شد: در صحن جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می گیرد. در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر ۱۵ دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می کنند. پس از آن دولت و کمیسیون هرکدام حداکثر ۴۵ دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. سپس راجع به کلیات برنامه رأی گیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *