vezarat sanat

تصویب ۱۳۹ پروژه پس از برجام

تصویر روز: دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت پس از برجام ۱۳۹ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۸٫۲ میلیارد دلار در هیأت سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است.

به گزارش تصویر روز سرمایه گذاری خارجی در شرایط پیش و پس از برجام تفاوت معنا داری دارد به طوری که کشور در سال ۲۰۱۵ در تمامی بخش‌ها فقط ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توانست جذب کند.

گفتنی است ۵۰ طرح از ۱۳۹ پروژه مصوب با سرمایه گذار خارجی پس از برجام به بهره‌برداری رسیده است و ۸۹ پروژه آن نیز در مراحل اجرا است و در این میان اسپانیا، آلمان و ایتالیا کشورهای عمده سرمایه‌گذار در ایران پسابرجام هستند و در سایه برجام بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری روابط سرمایه‌گذاری و تجاری وارد ایران شدند و سرمایه گذاری خارجی در سطح کشور شتاب گرفت.

فرصت های ایجاد شده پس از برجام ارتقای رتبه ریسک سرمایه گذاری در کشور از ۷ به ۶ را منجر شد و امکان پذیر شدن جذب تسهیلات خارجی برای توسعه سرمایه گذاری‌ها، افزایش تعداد موافقت‌نامه‌های تشویق متقابل و حمایت سرمایه‌گذاری، رفع محدودیت در مقاصد و بازارهای صادراتی و در نتیجه امکان‌پذیری تحقق هرچه بیش‌تر برون‌گرایی در اقتصاد از دیگر نتایج به دست آمده برجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *