170

چین و عربستان توافقنامه راهبردی امضا کردند

چند تن از حاکمان کشورهای منطقه شامل رئیس جمهوری مصر، ولیعهد کویت و رهبر سودان روز پنجشنبه وارد ریاض شدند

تصویر روز: عربستان سعودی و چین هم زمان با دیدار شی جینپینگ رئیس جمهوری چین از ریاض، یک رشته توافقنامه های راهبردی امضا کردند که شامل شرکت هواوی می شود که تحت تحریم آمریکا قرار دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ملک سلمان شاه عربستان یک توافقنامه مشارکت راهبردی فراگیر با شی امضا کرد. شی جینپینگ رئیس جمهور چین در یک سفر رسمی وارد عربستان سعودی شد که این سفر تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری چین در نوشتاری که در رسانه های عربستان منتشر شد گفت که پکن به همراه کشورهای عربی به پافشاری بر عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و حمایت سرسختانه در نگهبانی از حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی یکدیگر، ادامه خواهند داد.

شی قرار است در این سفر با شماری از سران کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس دیدار و در گردهمایی روز جمعه سران عرب شرکت کند.

چند تن از حاکمان کشورهای منطقه شامل رئیس جمهوری مصر، ولیعهد کویت و رهبر سودان روز پنجشنبه وارد ریاض شدند.

واشنگتن که بانگرانی به تحرکات فزاینده چین و روابط آن با ریاض می نگرد، سفر شی را نمونه تلاش های پکن برای گستراندن نفوذ خود در جهان دانست که موجب تغییر سیاست های خاورمیانه ای ایالات متحده، نخواهد شد.

ریاض تفاهمنامه ای با شرکت “هووایی تکنولوژیز” چین در باره پردازش ابری رایانه ای و ساخت چند مجتمع فناوری پیشرفته در شهرهای عربستان، به رغم نگرانی ایالات متحده از کاربرد فناوری های این شرکت در منطقه خلیج فارس، امضا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *