0a2069ca 0309 4f60 b018 02a49f496d23 copy

حفاظت از حرمت حرفه رسانه

در دنیای امروز که سرعت انتشار خبر با سرعت نور برابری می کند اهمیت و نقش و جایگاه رسانه دو چندان شده و رسالت خبرنگاران نیز پیچیده تر و سنگین تر شده است

تصویر روز: در دنیای امروز که سرعت انتشار خبر با سرعت نور برابری می کند اهمیت و نقش و جایگاه رسانه دو چندان شده و رسالت خبرنگاران نیز پیچیده تر و سنگین تر شده است.
حفظ اخلاق رسانه ای توام با دقت و امانت، با در نظر گرفتن خواست مخاطب بدون فدا کردن ثانیه ای برای حفظ سرعت و داشتن روایت اول در بین انبوه رسانه های مکتوب و مجازی از اولویت های جدی یک نظام پیشرو رسانه ای به شمار می آید.
تا چند سال پیش چنانچه قصد تهیه غذا در کنار یک بوستان داشتید انتخاب های شما محدود بود صرفا یک دکه ساندویچی و شاید چند رستوران و پیتزا فروشی اما اکنون راسته های اختصاصی رستوران ها و اغذیه فروشی و… که منو هرکدام شاید در یک صفحه هم نگنجد.
در دنیای ارتباطات این تغییر به مراتب بزرگتر و با ابعاد وسیعتری اتفاق افتاده و حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات در شکل های مختلف ارائه می شود که ذائقه مخاطب را عوض کرده و برای بقا در این بازار رنگارنگ باید از ضمن به روز بودن و استفاده از آخرین فناوری ها، سلایق و علایق مخاطبان را به خوبی شناسایی و تحلیل کرد.
امروز در کنار رسانه های اصیل و با قدمت که مخاطبان با وفای خودشان را دارند یا رسانه های جدید و امروزی که با فهم رسالت خبری و رعایت اخلاق رسانه ای با نقد سازنده سعی در بهبود فضای حوزه تخصصی خود دارند، برخی نارسانه‌ها هم هستند که بعضا با جلوه های بصری یا مستندات جعلی خبر غیر واقعی را در ذهن خواننده تزریق می کنند و به عبارت ساده تر سعی در ربودن افکار عمومی برای اغراض منفی دارند.
حمایت از رسانه ها وظیفه ذاتی سازمان‌ها به حساب می آید و مقابله با نارسانه ها در گرو همکاری اصحاب رسانه است تا از حریم حرمت حرفه شریف خود حفاظت کنند.
نکته دیگر توجه به رسانه های عمومی است که در عرصه تبیین مفاهیم پیچیده اقتصادی و به خصوص ترویج فرهنگ بیمه در بین آحاد مردم تلاش می کنند که با توجه به شمار مخاطبان نشریات و پایگاههای خبری عمومی باید برای مشارکت ذینفعان بیمه در این امر ملی، برنامه ریزی شود.
اکنون با استعانت از پروردگار حکیم اولین گام در حمایت از رسانه‌ها را با شکل جدید جشنواره بیمه و رسانه آغاز کردیم و برگزاری با شکوه شفاف و عادلانه آن را نمادی از توسعه یافتگی بدنه فرهنگی بیمه و قدرت تعامل آن با رسانه ها می دانیم.

نکته دیگری که اشاره به آن ضروری به نظر می رسد تلاش متقابل روابط عمومی مجموعه ها و سازمان های اجرایی در رسانه های جمعی است که در کنار تولید اخبار مستند به جریان سازی های خبری نیز منتهی می شود.
این نکته بر هیچ یک از دست اندرکاران روابط عمومی و رسانه های جمعی پوشیده نیست اما متاسفانه در سال های اخیر بنابر دلایلی کمتر بر ضرورت استمرار این گونه تلاش ها در راستای ارتقای سطح آگاهی های عمومی جامعه نسبت به عملکرد و کارکرد دستگاه های اجرایی توجه شده است که این بی توجهی ها انتقادات جدی را نیز برانگیخته است.
کارشناسان علوم ارتباطات مهمترین وظیفه یک روابط عمومی پویا و فعال را تلاش برای انتشار فعالیت ها و اهداف سازمانی از یک سو و برانگیختن توجه عمومی نسبت به عملکرد سازمان یا مجموعه از دیگر سو برشمرده اند.
بر این اساس، هر یک از مسئولان روابط عمومی ها باید در تعامل و همکاری با رسانه های جمعی به اشتراک نظر درباره ارائه و انتقال بخشی از رویدادهای حوزه فعالیت خود بپردازند که متاسفانه در سال های اخیر این تعامل و همکاری یک سویه بوده و روابط عمومی ها کمتر بر کارکرد رسانه های جمعی در انتقال اطلاعات و اخبار توجه نشان داده اند.
امروز صنعت بیمه از تمامی امکانات، ابزارها و سرمایه های انسانی خود بهره می برد تا با تقویت رسانه های کارآمد و حرفه ای، محصولات و خدمات خود را در ویترین جامعه به نمایش بگذارد تا ضمن تقویت بنیه اقتصادی بیمه یک شکوفایی اجتماعی نیز در میهن اسلامی ما رقم بخورد.

 

مصطفی رئوفی
مدیر روابط‌عمومی بیمه مرکزی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *