سیاهکلی
عضو کمیسیون صنایع و معادن:

نمیدانم عرضه خودرو در بورس با کدام اصل اقتصادی همخوانی دارد

فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر می‌رسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد

تصویر روز: عضو کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد: فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر می‌رسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد.

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که سوال اصلی نمایندگان مجلس از فاطمی امین چه بود و چرا پاسخ‌های وی نتوانست نمایندگان را قانع کند؟ گفت: به نظر من وزیر صمت هیچگاه به پرسش‌هایی که از وی می‌شود پاسخ نمی‌دهد و این موضوع در نحوه پاسخگویی وزیر در جلسه استیضاح نیز کاملا مشهود بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صمت در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان مجلس فرافکنی می‌کند؟ تصریح کرد: فاطمی امین علت افزایش نرخ خودرو را به نوسان‌های نرخ ارز نسبت می‌دهد اما این پاسخ در واقع زیر سوال بردن دولت است.

وی با طرح این پرسش که چه نسبتی بین نوسان‌های نرخ ارز و تولیدات داخلی وجود دارد؟ گفت: سال‌های گذشته تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو را حدود 20 درصد اعلام می‌کردند؛ در سال جاری چه اتفاقی رخ داده که نوسان‌های نرخ خودرو تا این میزان به نرخ ارز مرتبط شده است.

سیاه‌کلی آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت را ناکارآمد دانست و افزود: فاطمی امین این قول را داده بود که تا آذر ماه نخستین محموله خودرو وارد کشور شود این در حالیست که هنوز موفق به این مهم نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عرضه خودرو در بورس، افزود: در هیچ کجای دنیا عرضه خودرو در بورس صورت نمی‌گیرند؛ نمی‌دانم این رسم چطور مرسوم شده است و این مسئله با کدام اصل اقتصاد همخوانی دارد.

به گفته نماینده مردم قزوین؛ وزیر صمت با ابتدایی‌ترین واژگان اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و رقابت آشنا نیست و در پاسخ به پرسش‌های که از وی می‌شود سخنان بی‌ارتباطی را طرح می‌کند. فاطمی امین به جای اینکه عرضه و تقاضا را معنادار، تولید را افزایش و واردات را منطقی کند از مجلس می‌خواهد که مالیات بر سرمایه بگذارد تا وزیر بتواند کار خود را انجام بدهد. اینگونه سخن گفتن نشان می‌دهد که وی با 40 درصد اقتصاد کشور که در دست اوست آشنا نیست و شناختی از آن ندارد.

سیاهکلی با اشاره به افزایش روزانه نرخ خودرو در بازار، گفت: برخی از خودروهای عرضه شده در بازار در دو هفته اخیر بیش از 100 میلیون افزایش نرخ داشتند.

وی ادامه داد: فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر می‌رسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این پرسش که فاطمی امین از واردات خودرو در هفته آینده خبر داده است به نظر شما این مهم عملیاتی خواهد شد؟ گفت: کدام خودرو را می‌خواهد وارد کشور کند؟ خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ می‌شود را می‌خواهد به اسم واردات تمام کنند. چانگان در ایران مونتاژ می‌شود آنها می‌خواهند خودروهای چانگان را وارد کنند و اینگونه همان تعداد افرادی که در بخش مونتاژ فعال بودند بیکار شوند.

به گفته وی؛ واردات فعلی منطقی ندارد.

سیاهکلی با بیان اینکه صدای نمایندگان به جای نمی‌رسد، افزود: بعد از یک سال وزارت صمت و بانک مرکزی توافق کردند یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص بدهند که با این عدد نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *